נועם גלייכר | בעלים ומייסד של חברת "לגאסי" | מאמרי דעה | 26/06/2017

איזה ידע חיוני נעלם מן החברות בישראל?

אחת השאלות המרכזיות שכל מעסיק מתמודד עמה היא כיצד לשמר את הידע בארגון ולתעל אותו לטובת פיתוח עסקי עתידי של החברה. העובדות הן ששוק התעסוקה בישראל סובל ממחסור חמור של עובדים מנוסים ומצד שני נעדר ידע וניסון מצטבר.

על פי אבי חסון, המדען הראשי במשרד הכלכלה ויו"ר רשות החדשנות לשעבר, קיים מחסור של אלפי מהנדסים במדינת ישראל והמגמה רק עולה. לאור המצב, חברות כמו צ'ק-פוינט בראשות גיל שוויד משיקות מרכזי הדרכה לצעירים על מנת להתמודד מחסור הידע ובמטרה להכשיר את דור העתיד, כאשר היעלמות של ידע חלה כל הזמן בחברות אלה בשל גיל הפרישה של עובדים מנוסים היוצאים לגמלאות.

הפתרון, כך נראה, הוא מציאת הדרך להשאיר את הגמלאים בעולם התעסוקה וליהנות ממומחיות, ידע וניסיון במודל עבודה של מיקור חוץ פרויקטלי.

יתרונות העסקת גמלאים בחברות- רבים ומגוונים:

גיוון של ידע וגישה:

כיום ארגונים יודעים כי צוותי עבודה מגוונים של מומחים מרקעים שונים ומדיסציפלינות שונות, יביאו לתוצאות טובות יותר בעסק. גמלאי בעל ניסיון מביא לשולחן ידע שהוא הרבה יותר מתאורטי כיוון  שכבר עמד במבחן התוצאה, נוסה ושופץ עד שהוכיח כי הוא עובד.

ידע ספציפי נדרש :

בתעשיית הבנקים למשל, מתופעלות כיום תוכנות " ישנות" שחלקן הגדול עדיין מבוססות על שפות תכנות לא עכשוויות כגון קובול. שפה זו אינה נלמדת יותר באוניברסיטאות ובמכללות. ממוצע הגילאים של האנשים היודעים היום את השפה הזו עומד על 60. כל עדכון, שינוי, הוספה ותחזוקה  של תוכנות אלה, מצריך ידע שנעלם והתוצאה היא שחברות אלה משקיעות זמן יקר בלהכשיר עובדים מתוך החברה.

דוגמא נוספת היא נושא הידע של זרם חזק הקשור ביצירת מקור האנרגיה החשמלית באמצעות גנרטורים, הולכת האנרגיה החשמלית והפצתה לצרכנים. אנשים היודעים לתכנן מערכות זרם חזק היום, הם עובדים וותיקים בלבד.

כדי ליהנות מיתרונות ההעסקה של גמלאים מומחים, רצוי לבחון:

  • האם החברה  זקוקה לידע שכבר אינו קיים בארגון?  כמו ידע בתכנות הנוגע לשפות תוכנה שכבר לא מיישמים או לומדים  כיום, אבל עדיין שמיש?
  • האם החברה  זקוקה לידע המהווה בסיס לפיתוח עתידי? כמו ידע מקצועי  באלקטרואופטיקה, פתיחת שווקים חדשים, התאמת מוצרים לעולם הגלובלי או ניסיון מוכח בהקמת מפעלי תעשייה כבדה במדינות עולם מתפתחות?

השוק עובר למודל תעסוקה במיקור חוץ:

שוק הפרילנסרים בישראל ובעולם בעליה מתמדת וההערכות הן  (על פי סקר גלובס) כי עד שנת 2020 פרילנסרים יהוו 20% מכוח העבודה במשק. חברות משכילות לנצל את משאבי הידע של פרילנסרים מומחים בתחומם ולמשוואה חשוב להכניס גם את המומחיות הספציפית הנצברת עם השנים והניסיון.

הגמלאים של היום- מעודכנים, טכנולוגים ויצרנים

עם אורח החיים העולה, תוחלת החיים והקדמת גיל הפרישה, גמלאים היום  הם ציבור אוכלוסייה פעיל, יצרני, אנרגטי המשתוקק לתרום ולעסוק.

בקרב כלל האוכלוסייה וגם בקרב בני 65 ומעלה יש קשר בין רמת ההשכלה לבין שיעור ההשתתפות בכוח העבודה - ככל שההשכלה גבוהה יותר, כך עולה שיעור ההשתתפות בכוח העבודה.

בשנת 2015 19.1% מבני 65 ומעלה השתתפו בכוח העבודה (26.9% בקרב גברים ו-13% בקרב נשים).

49% מבני 65 ומעלה משתמשים באינטרנט, כולל דואר אלקטרוני, לעומת 83% בקרב בני 20-64. בתחום זה חלה עלייה במשך השנים: בשנת 2005 רק 13% מבני 65 ומעלה השתמשו באינטרנט (לעומת 53% בקרב הצעירים יותר).

תוכניות לשילוב גמלאים בתעשייה:

ברחבי העולם המודרני, קיימות תכניות רבות לשילוב גמלאים בתעשייה. מטרתן לנצל את משאב הידע לתועלת הכלל ולספק לגמלאים תעסוקה, עניין ויכולת לתרום. להלן חלק מן התוכניות הפופולריות המופעלות כיום:

1. Senior Environmental Employment (SEE) Program

התכנית להעסקת גמלאים בתחום ההגנה על הסביבה מאפשרת לגמלאים אמריקאים מעל גיל 55 לחלוק את המומחיות שלהם עם המשרד להגנת הסביבה EPA וכך להישאר פעילים ולנצל את כישוריהם כדי לתמוך במגוון תכניות ופעילויות לשמירה על הסביבה. התכנית ממומנת על ידי מענקים של הממשל האמריקאי ומתבצעת בשיתוף פעולה עם ארגונים של אזרחים ותיקים ברחבי המדינה.

https://www.epa.gov/careers/senior-environmental-employment-see-program

 

2. ELDER WISDOM CIRCLE - EMAIL ADVICE FROM SENIORS PROGRAM

במסגרת התכנית 'מעגל חכמת המבוגרים' גמלאים שמעוניינים לתרום לקהילה, מתכתבים במייל עם צעירים נזקקים ו/או בודדים שזקוקים לייעוץ ועזרה במגוון תחומים ומספקים להם עצות ותמיכה על סמך הניסיון והידע שצברו במהלך חייהם. כך המבוגרים נהנים מהסיפוק שבסיוע לאחרים והצעירים זוכים ליעוץ ותמיכה נפשית.

תכנית ההתמחות של org מתנהלת ברחבי ארה"ב ומיועדת לספק עבודות לגמלאים בעלי מומחיות בתחומים שונים שמעוניינים להמשיך לעבוד. במסגרת התכנית העובדים המבוגרים זוכים לקריירה שניה בתחומים התואמים את הידע והכישורים המתקדמים שלהם, אך עם זאת גם מקנים סיפוק ועשיה למען מטרה נעלה

 

 

חברת "לגאסי" מרכזת מאגר מומחים בגמלאות הזמינים לעבודה עבור פרויקטים של חברות.

באמצעות החברות והמומחים הרשומים במאגר, לגאסי מחברת בין צרכי הפרויקט המקצועי לבין המומחה הרלוונטי לתפקיד, ומביאה בכך לארגונים ידע של מומחים בכירים בתחומי תעשיה, הנדסה, אלקטרוניקה ועוד.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.