גיורא בשור | כלכלן, חבר נשיאות , לשכת המסחר תל אביב והמרכז | מאמרי דעה | 01/09/2016

האם דמים חשובים מדם?

בחודשים האחרונים אנו מתבשרים על תאונות עבודה באתרי בנייה בדחיפות מבהילה.  בשנת 2015 ניספו 34 פועלי בניין בתאונות עבודה, ובמחצית הראשונה של 2016 ניספו 20 פועלים.

ענף הבנייה הוא ענף מאוד חשוב במשך הישראלי, היו שנים שהענף היה הקטר שדחף את המשק קדימה. גם כיום ענף הבנייה נחשב כאחד הפקטורים העקריים המשפיעים על חיי האזרחים בגלל תפקידו המרכזי בניסיון לבלימת עליית מחירי הדירות.

אולם כגודל חשיבותו של ענף הבנייה גם גודל חלקו בתאונות עבודה. מסקירת הגורמים לתאונות אין כל ספק כי הבעיה הייתה מצטמצמת  מאוד אם הייתה אכיפה הדוקה יותר של חוקי הבטיחות באתרי הבנייה.

מניתוח פרטי התאונות בשנת 2016 עולה כי יותר מ-2/3 מהתאונות שבהן נספו פועלי בניין אירעו כתוצאה מנפילה מגבהים שונים אל הקרקע, או אל בור, או פיר מעלית. כלומר, אם היו מקפידים באותם אתרים על מעקות כפי שמורים חוקי הבטיחות, היו נמנעות חלק גדול מהתאונות הקטלניות בבניין. המחשבה כי מעקות לבטיחות הפועלים, פעולות פשוטות ולא מתוחכמות, היו מונעות יותר ממחצית הנספים בבניין מתסכלת בגלל הקלות הבלתי נסבלת של הזלזול בחיי פועלי הבניין באתרים השונים.

מדיווח לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת עולה כי בתחילת שנת 2016 היו כ- 15,000 אתרי בנייה בכל הארץ, ועליהם רק 17 מפקחי בטיחות מטעם משרד הכלכלה כאשר לרשותם רק 5 כלי רכב!!

איזו אכיפה יכולים לעשות מספר כה מועט של מפקחים התלויים במספר כלי רכב קטן עוד יותר ב- 15,000 אתרים. להמחשת  הבעיה הוצג הנתון הבא: בכל מחוז ירושלים ישנו רק מפקח בטיחות אחד על כל אתרי הבנייה!

הדבר נובע מסדר קדמויות משונה של משרד הכלכלה. בארבע השנים האחרונות הוקם מנהל הסדרה ואכיפה של חוקי העבודה במשרד, וכיום עובדים במנהל הזה כ-300 עובדים הדואגים לאכוף את חוקי העבודה בכל רחבי הארץ, כלומר דואגים לרווחת העובד, הגינות שכרו ותנאיי עבודתו. המטרות חשובות וראויות ואולם לבטיחותו הפיזית והקיומית של העובד בבניין מעסיק משרד הכלכלה רק 17 מפקחים בכל הארץ??

האם סדר קדימויות זה המעדיף דמים – תנאי עבודה והשתכרות, על פני דם – בטיחות בעבודת הבנייה, הגיוני??

השר כץ: לטיפולך!!!

 מאמר דומה פורסם בדה- מרקר ב-31.8.16

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.