עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 04/11/2015

עובדי חברת החשמל: הכל עניין של חינוך

מדוע אתם מאשימים את ועד עובדי חברת החשמל על זה שהוא מפקיר את תושבי המדינה, ועל זה שהוא מוכן להורות לעובדי החברה לנטוש עמדות חיבור של כ-150 אלף בתי אב לרשת החשמל? איפה ההגינות?

הלוא זה כמו שאב יאשים את בנו על כך שהבן מתנהל ומתנהג בדיוק כפי שהאב חינך אותו. אב המחנך את בנו לבעוט, להכות, לא להתחשב בחבריו, לנהוג ביהירות ולזלזל במורה, האם הוא באמת יכול לאחר מכן לבוא בטענות אל בנו שכך הוא נוהג?

אם אנחנו רוצים, בכל ההגינות הנחוצה, להפנות אצבע מאשימה אל מי שאחראי על ההתנהלות היום של ועד עובדי חברת החשמל ועובדי חברת החשמל מול מזג האוויר הסוער והסופות ששטפו את המדינה, אלה לא יהיו עובדי חברת החשמל. הם מתנהגים בדיוק כפי שרשויות המדינה כולן ובתי הדין לעבודה חינכו אותם.

תאשימו את הסתדרות העובדים הכללית שהפכה את עובדי חברת החשמל לכוח עילית במשק שאסור לפגוע באינטרסים שלו, ואני מדגיש – באינטרסים, לא בזכויות – בשום מקרה ובשום מצב; תאשימו את שרי האנרגיה לדורותיהם, שמעולם לא העזו להתייצב כפי שנחוץ, בעיקשות ובהתמדה, מול האינטרסים של עובדי חברת החשמל; תאשימו את הממשלות, שאם שרי האנרגיה היו מעזים להתייצב מול ועד עובדי חברת החשמל הם לא היו זוכים לתמיכה; תאשימו גם מפלגות פוליטיות, שראו בעובדי חברת החשמל גוש תומך, מלוכד, של המצביעים עבורם בבחירות, בבחינת "אני אשמור על האינטרסים שלך ואתה תצביע עבורי כדי שאוכל להמשיך ולשמור על האינטרסים שלך".

ואל נשכח להאשים גם את בתי הדין לעבודה, ובמיוחד את בית הדין הארצי לעבודה, אשר מצווים לקבוע מערכת ערכית מאוזנת ונכונה של האינטרס של עובדי חברת החשמל אל מול האינטרס הציבורי הרחב; אבל תמיד השכילו למצוא את הדרך איך להתפתל ולהעדיף את האינטרסים של אלה העובדים במונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה. (וכאן למען ההגינות אני חייב מעט להסתייג מדברי, שכן בית הדין הארצי לעבודה בתקופה הנוכחית נוהג אחרת בכל הנוגע לעובדי הנמלים ומחפש את האיזונים הנכונים).

ובמיוחד קיימת אישיות משפטית אחת בולטת, השופכת אור קודר במלוא עוצמתו, והוא יו"ר בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, כב' השופט בדימוס רמי כהן. כמה הוא הרבה לטפח את עובדי חברת החשמל! כמה הוא הרבה לבצר את האינטרסים שלהם ולהעמידם ברמה גבוהה יותר מעל האינטרס הציבורי!

המדינה רוצה לחזק את רשת החשמל בישראל ולהגדיל את תפוקת הייצור בדרך של הקמת תחנות כוח פרטיות. אז מה עושה ועד עובדי חברת החשמל? הוא מצווה על ציבור העובדים שלא לחבר את תחנת הכוח החדשה לרשת החשמל. ומה עושה כב' השופט רמי כהן? הוא נותן גיבוי לוועד העובדים ומאפשר לחבר את הרשת, כך שניתן יהיה לנתקה בכל זמן, אם חלילה המשא ומתן בין ועד עובדי חברת החשמל למדינה לא יסתיים לשביעות רצונו של הוועד. מעין הצבת חרב דמוקלס מעל פיתוח מערך תחנות הכוח הפרטיות בישראל.

אבל אל נעצור כאן. כדאי להמשיך הלאה ולהאשים גם את צמרת פקידות האוצר, אשר היתה מוכנה להציב כבורר בסכסוך שבין המדינה לעובדי חברת החשמל דווקא את השופט רמי כהן.

ורשימה זו אולי אינה מספקת לצורך עריכת כתב האישום; אבל דבר אחד ברור: אין להאשים את עובדי חברת החשמל. אנחנו חינכנו אותם להתנהג כך. רשויות המדינה עשו זאת ובתי הדין לעבודה עשו זאת והסתדרות העובדים הכללית עשתה זאת; אז הבה נדון בתופעה בכל ההגינות הנחוצה.

מאמר דומה פורסם בדה- מרקר 4.11.15

למידע נוסף בתחום זה