ניצן ארליך | יו"ר ועדת עסקים קטנים באיגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 07/10/2015

איך לפצח את שיטת גיוס האשראי ?

בעל עסק ותיק, אשר פונה לבנקים בבקשה לקבל אשראי, אך הם מסרבים לבקשתו. מהן האלטרנטיבות העומדות לרשותו? האם לפנות לשוק האפור, לקרוב משפחה או אולי אפילו לשעבד את הבית?

ננסה לפצח איך בכל זאת ניתן לקבל אשראי.

הבנקים הם המקור העיקרי היחידי לגיוס אשראי הזמין לבעל העסק. כל המוצרים האחרים, כגון ניכיונות צ'קים, פקטורינג ומימון של אשראי ספקים, הינם חלק קטן ממכלול הכלים, כשהכלי המרכזי להרחבה וגדילת העסק הינו הבנק.

יחד עם זאת, במידה והבנק לא מאפשר לבעל העסק, רצוי ועדיף לפנות לבנק אחר לצורך גיוס אשראי.

אם בוחרים באופציה זו, יש לשאול מספר שאלות: לאיזה בנק לפנות? האם כל הבנקים זהים? האם כל המנהלים או מנהלי המחלקות העסקיות דומים? האם הם יאמינו בעסק?

כחלק מתהליך קבלת האשראי יש צורך לבחור דווקא בסניף בנק עם אוריינטציה עסקית שבו הצוות ידידותי יותר כלפי עסקים (ולא דווקא לקוחות פרטיים) ומאמין בעסקים הקטנים.

כמו כן, בסניפים או בבנקים הגדולים סמכות המנהל גדולה יותר. לדוגמא, למנהל בבנק לאומי או בבנק הפועלים, סמכות החלטת אשראי גבוהה מבנקים אחרים. יחד עם זאת, סמכות מנהל סניף ראשי בבנק קטן, כדוגמת בנק אוצר החייל, לפעמים זהה לבנק גדול; כך שבחירה בבנק קטן עדיפה אם פונים לסניף עסקי גדול עם סמכויות אשראי.

בטחונות

בעלי עסקים רבים סבורים שככל שיציעו בטחונות רבים יותר כך יקבלו יותר אשראי.

הבנק מעוניין לבחון את העסק ואת יכולת ההחזר שלו, ולכן בזמן בחינת הנתונים הכספיים, אם הבנק רואה שלעסק ישנה יכולת החזר גדולה יותר עקב חוזה גדול, הוא ישמח לתת אשראי גדול יותר עם בטחונות מופחתים. 

החלטה על האשראי

רבים מבעלי העסקים, כולל כאלה שפונים לקרנות, לא מבינים מדוע הקרן אשרה להם את האשראי אך הבנק לא.

התשובה לכך פשוטה:סניף הבנק הוא זה שקובע את מתן או אי מתן האשראי. תנאי ראשון לבקשת אשראי הוא דרך הסניף, וכשהסניף משתכנע, הדרך קלה יותר.

המלצה:

בבואך לבקש אשראי, יש צורך להגיע עם נתונים מדויקים ואמתיים, וכן להראות בהם בקיאות והבנה. הבנק רוצה לראות שגם אתם, מקבלי האשראי, מבינים מה אתם עושים ולא רק היועצים שמלווים אתכם.

למידע נוסף בתחום זה