רונן לוי | יו"ר איגוד המוסכים בישראל | מאמרי דעה | 03/12/2014

שוק הרכב בישראל - כשל שוק מתגלגל

שוק הרכב בישראל עבר מהפכה דרמטית בעשור האחרון כתוצאה משיטת שווי השימוש לרכב ומיישום מעוות ושגוי של "הצו המוסכם" ליבואני הרכב.

ההשפעה על שוק הרכב החדש והמשומש עברה לידי חברות הליסינג המשווקות ומתחזקות בישראל מעל לרבע מיליון כלי רכב חדשים ומשומשים בכל שנה, ומאוחר יותר חזרה לידי יבואני הרכב שחלקם בעלים של חברות ליסינג גדולות בישראל.

"מהפכה" זו גרמה לכך שבעלי מוסכים רבים בישראל פרשו מרשתות היצרנים, ויבואני רכב או חברות ליסינג נכנסו לנעליהם.

הפרקטיקה בה נוהגים יצרני הרכב באירופה, ובהתאמה יבואני הרכב בישראל, היא פרקטיקה דומה והיא יוצרתחסמים רבים:

1.       אי- נגישות למידע הנדרש לתיקון ולהכשרות של מי שאינו מוסך רשת

2.       אמות מידה המפחיתות את הכדאיות הכלכלית להשתלב ברשת היצרן

3.       אמות מידה משפטיות המאפשרות לדחות כל מועמד המאיים לפגוע בגבולות התחרות

4.       חלקי החילוף – שליטה על ייצור ותנאי הפצה של החלקים המקוריים

5.       ציוד ייעודי לבדיקה ולאבחון של כלי הרכב

שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ, החליט על יישומה של רפורמה נרחבת בשוק הרכב לאחר שיגבש סמכות מתאימה באמצעות חוק רישוי שירותי רכב.

רפורמה זו אמורה ליצור תחרות והזדמנות לעסקים קטנים, וזאת במקביל להפחתת עלויות הרכישה והתחזוקה של כלי הרכב לצרכן הישראלי. איגוד המוסכים מחויב לסייע לשר במשימתו, שגם תסייע לעסקים הקטנים להשתלב ולצמוח בענף.

חשוב לזכור שעם זאת, אם הרפורמה תיכשל, נשלם מחיר יקר:

1.     הענף יצטמצם במהרה – המחירים יעלו ותימשך מגמת ההזדקנות של גיל הרכב הממוצע בישראל – מחיר יקר, פחות בטיחות, יותר זיהום אוויר

2.       הביקוש למוסכים פיראטיים ולחלקים גנובים יגדל

3.       הביקוש להכשרות ולתעסוקה בענף ייעצר

על כלל מנהיגי הענף העסקי והמקצועי ועל נציגי הממשלה מוטלת החובה לנהוג באחריות ובבקרה במקומות בהם יש התנהגות עסקית טורפנית ומניעת תחרות. רק התערבות ובקרה אסרטיבית מצד גורמי הממשלה במקום בו יש כשל שוק מהותי תצעיד את ענף הרכב לעתיד טוב יותר - תעסוקה בשכר מכובד; קידמה ותדמית; בטיחות; הפחתת זיהום אוויר; הפחתת העומס בכבישים ועידוד עסקים קטנים ובינוניים.

 
פורסם בגלובס ב- 25.12.14
למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.