מוני בר | יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג | מאמרי דעה | 03/12/2014

ענף השכרת הרכב והליסינג - שק החבטות של הרגולטורים

מזה שנים אנו עדים להתקפות חריפות על ענף השכרת הרכב והליסינג בטענה שיבואני הרכב מעלים מחירים כדי לממן הנחות לחברות ליסינג בטענת "הסבסוד הצולב". שר התחבורה אף מינה ועדה ציבורית בראשות פרופ' ירון זליכה להגברת התחרות בענף, שתמכה בתאוריה שגויה זו, והמליצה גם לאפשר יבוא מקביל.
טענה זו חסרת בסיס, שכן ההנחות לחברות השכרת הרכב והליסינג ניתנות כהקצאה ישירה מיצרן הרכב בחו"ל לחברות משיקולי שיווק וחשיפה. הנחות כאלו ניתנות מהיצרנים בכל העולם המערבי. יצרנים מסוימים אף דורשים דיווח מלא מהיבואן הכולל מספרי שילדה למי שווקו מכוניות אלו. בנוסף, במכירת רכב לחברות השכרה וליסינג היבואן חוסך עלויות שיווק ופרסום אותן הוא צריך להשקיע כדי למכור רכב ללקוחות הפרטיים.

בשוק התחרותי של חברות הליסינג, ההנחות הללו מגולגלות ישירות לציבור משתמשי הליסינג ולרוכשי ההרכב המשומש. כתוצאה מכך החברות אף תורמות להורדת גיל הרכב הממוצע בישראל, שכן רכב בן 3 שנים נמכר לציבור בכ-50% ממחיר רכב חדש.

התחבורה הציבורית בישראל רחוקה מזו של העולם המערבי ומרבית המועסקים נאלצים להגיע לעבודתם ברכב פרטי, כך שענף הליסינג המושמץ חדשות לבקרים מהווה גורם חשוב לחיזוק הפריפריה ולהגדלת היצע התעסוקה בערי הלוויין, וכל זאת בכלי רכב חדישים ובטיחותיים.

ענף השכרת הרכב והליסינג לא מקבל הקלות ומענקים כנהוג בענפים אחרים, אך סובל מחסמים ביורוקרטיים ותקנות ארכאיות מתקופת המנדט. חוסר בממשקים טכנולוגיים, כגון העברת בעלות על אלפי כלי רכב בשנה או תשלום מרוכז של אגרות רישוי כלי הרכב. למרות הקידמה הטכנולוגית כיום, התנהלות החברות מול משרד התחבורה נשארה תקועה בשנות ה-80 של המאה הקודמת.

הגדילה לעשות רשות המיסים כשביטלה השנה את סעיף המס שמאפשר שיחלוף רכבים לחברות הליסינג (סעיף 96) למרות שהם כלי ליצירת הכנסה. דבר זה הטיל על החברות מס מיידי של עשרות מיליוני ש"ח לכל חברה.

ובאשר לוועדת זליכה: מסקנותיה הוגשו לשר התחבורה לפני כשלוש שנים, ומרביתן לא יושמו עקב היותן שגויות. באשר לייבוא המקביל: גם כאן כמעט ואין שינוי, למעט ניסיון זניח לייבא מעט מכוניות. להערכתי, במערך הקיים של יצרני ויבואני הרכב בישראל לא ניתן לפתוח את השוק ליבוא מקביל באופן מסיבי, והייבוא המקביל הזניח שקיים לא יוביל להוזלה ללקוח הפרטי.
 
פורסם בגלובס ב- 18.12.14
למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.