יוקר המחייה – "הרכב המשפחתי": יקר איתו, ואי-אפשר בלעדיו
"הרכב משפחתי" הפך בעשורים האחרונים למוצר צריכה בסיסי לכל משק בית בישראל. אדם בוגר המנהל משק בית, בוודאי אם הוא נשוי ועל אחת כמה וכמה אם יש לו ילדים, זקוק באופן בסיסי להחזיק כלי רכב: כדי לצאת ולחזור מהעבודה במהירות ויעילות, או כ"כלי עבודה", לצורך ניידות אישית וניהול משק הבית, כדי להסיע את ילדיו לצורך פעילויות חוץ-בית ספריות, חינוכיות וחברתיות, וגם כדי לבלות ולקיים אורח חיים משפחתי- מודרני ברמה סבירה.
אין ספק כי כיום משפחה המנהלת משק בית בישראל אינה יכולה להתמודד עם צרכי היומיום המודרניים-מערביים ללא כלי רכב משפחתי אחד לפחות בחזקתה.
הוצאות התחבורה למשק בית הן בטווח של 10-15% מסך כל הוצאות משק הבית הממוצע בישראל.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2012, בישראל כ-1.87 מיליון משפחות, שבהן בממוצע 3.72 נפשות. כמחצית מהמשפחות מורכבות מזוג הורים וילדים עד גיל 17.
אין זה פלא כי ל-76.1% ממשקי הבית עם ילדים יש מכונית אחת לפחות, וזאת לעומת 57.1% בלבד ממשקי בית ללא ילדים.
להחזקת הרכב המשפחתי יש תרומה ניכרת ל"יוקר המחייה" בישראל. רכיב המס על רכישת רכב חדש (מס קנייה ומע"מ) הוא בטווח שבין 90%-100% מהמחיר הסיטונאי ליבואן הרכב בישראל. נתוני רשות המיסים מעלים כי הכנסות המדינה ממיסי רכב הסתכמו בשנת 2013 בכ-8 מיליארד ש"ח. תשלומי מס אלו משולמים על-ידי כולנו, כחלק מהוצאות משק הבית.
ברור כי המדינה לא יכולה לוותר על הכנסות אלו ממיסים, ואינה יכולה לבטל בהינף החלטה מסים אלו. אך הפתרון ליוקר המחייה בישראל חייב לעבור גם דרך הטיפול ברכב המשפחתי.
הרכב המשפחתי יקר לכולנו, אך אף אחד מאיתנו אינו יכול בלעדיו.
הוצאות התחבורה למשק בית הן בטווח של 10-15% מסך כל הוצאות משק הבית הממוצע בישראל.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2012, בישראל כ-1.87 מיליון משפחות, שבהן בממוצע 3.72 נפשות. כמחצית מהמשפחות מורכבות מזוג הורים וילדים עד גיל 17.
אין זה פלא כי ל-76.1% ממשקי הבית עם ילדים יש מכונית אחת לפחות, וזאת לעומת 57.1% בלבד ממשקי בית ללא ילדים.
להחזקת הרכב המשפחתי יש תרומה ניכרת ל"יוקר המחייה" בישראל. רכיב המס על רכישת רכב חדש (מס קנייה ומע"מ) הוא בטווח שבין 90%-100% מהמחיר הסיטונאי ליבואן הרכב בישראל. נתוני רשות המיסים מעלים כי הכנסות המדינה ממיסי רכב הסתכמו בשנת 2013 בכ-8 מיליארד ש"ח. תשלומי מס אלו משולמים על-ידי כולנו, כחלק מהוצאות משק הבית.
ברור כי המדינה לא יכולה לוותר על הכנסות אלו ממיסים, ואינה יכולה לבטל בהינף החלטה מסים אלו. אך הפתרון ליוקר המחייה בישראל חייב לעבור גם דרך הטיפול ברכב המשפחתי.
הרכב המשפחתי יקר לכולנו, אך אף אחד מאיתנו אינו יכול בלעדיו.
פורסם בגלובס בתאריך 15.12.15