עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר ולשכת המסחר ת"א והמרכז | מאמרי דעה | 22/10/2014

תקציב 2015 - מע"מ אפס אחוז עדיף מעידוד השקעות הון

אם ברברה טוכמן, זוכת פרס פוליצר, שלזכותה ספרי היסטוריה מרתקים רבים הייתה היום בין החיים, היא לא היתה יכולה להימנע מלהוסיף לספרה "מצעד האיוולת" פרק מרתק נוסף. הוא היה נכתב על המתחולל היום במדינת ישראל סביב הצעת החוק לפטור ממע"מ זוגות צעירים ברכישת דירת מגורים ראשונה.
בספרה 'מצעד האיוולת' מתארת טוכמן באופן מדויק כיצד הנהגות שלמות של אומות, לאורך ההיסטוריה, הצליחו להוביל את מדינותיהן במסלול הבטוח של הרס עצמי; והכל כתוצאה מדינאמיקה המוזנת מיוהרה, חוסר אחריות לאומית, צרות עין, קטנוניות ובעיקר חוסר פרופורציה משווע של חשיבות הנושאים שעמדו במרכז הפלגנות.
כך גם אצלנו כיום.
הצעת החוק להענקת פטור ממע"מ לזוגות צעירים ברכישת דירת מגורים ראשונה, מובילה אותנו לאיבוד משאבים, עימותים חריפים וסחרור, היכולים, בסופו של דבר, אף להסתיים בהליכה מוקדמת לבחירות. כשזהו בדיוק הדבר האחרון שמדינת ישראל זקוקה לו היום. יש לנו כיום מסגרת קואליציונית סבירה, המסוגלת לקבל את ההכרעות הלאומיות הנכונות; אמנם בדרך של פשרה, אולם הפשרה היא מהותה של מערכת דמוקרטית ובמיוחד כאשר נהוגה שיטת הבחירות היחסית כמו בישראל. אבל ההנהגה הלאומית כיום במקום לחזור לשפיות רותמת עצמה לסחרור.

על מה בעצם הסערה הגדולה ואיך הצלחנו לחרוג מכל גבולות הסבירות במאבקים סביב הצעת חוק זו ?

כל מה שיש בפנינו היום היא הצעת חוק לפטור ממע"מ זוגות צעירים ברכישת דירת מגורים ראשונה, המבוססת על תפיסה ערכית הגורסת כי אין זה הוגן ונכון, בתנאים הכלכליים בישראל, להטיל על זוגות צעירים הרוכשים את דירתם תוספת מס בשיעור של 18%.

ויש בהצעה זו גם הבעת רצון מסוים מצד המדינה, לתגמל את אלה אשר על גבם נחרש ביטחון המדינה ואשר הקדישו בשירות צה"ל כמה משנות חייהם.

בישראל תקציב הוצאות המס המגיע ל- 45 מיליארד ₪, הרשימה כבר פורסמה במלואה בכל אמצעי התקשורת.

האם בסולם הערכים של ישראל פטור ממע"מ על רכישת דירות מגורים צריך להיות מוצב בתחתית רשימת העדיפויות או בראשה. זו בדיוק השאלה האמיתית בה צריך להתמקד.

מדוע אנחנו צריכים להעניק פטור בהיקף של 7.2 מיליארד ש"ח, על פי חוק עידוד השקעות הון, כשאנו יודעים היטב מי הן חברות הענק הנהנות, ואין זה מוצדק להעניק פטור לזוגות צעירים ברכישת דירת מגורים ראשונה.

מדוע נכון להעניק פטור ממע"מ על מכירת פירות וירקות בהיקף תקציבי של 2.8 מיליארד ש"ח, כשמדובר בצריכה שוטפת של סל מוצרים שהתנודות במחירים בו גבוהות, לעומת מתן פטור על השקעת ההון המרכזית בחייו של כל זוג ברכישת ביתו, המשעבדת אותו להחזיר הלוואת משכנתא ל- 20 או 30 משנות חייו?.

מדוע אין המערכת הכלכלית והפוליטית גועשת ונסערת מהענקת כל הטבות המס האלה ודווקא הפטור האומלל של אפס מע"מ לזוגות צעירים כה מסעיר אותה?

המעניין הוא שהענקת הפטור ממע"מ לאלה שהקדישו משנות חייהם בהגנה על המדינה, מצויה בתשתית הערכית של ראש הממשלה שלנו. ואין ספק שהיא גם מצויה בתשתית הערכית של נציגי תנועת העבודה, לפחות כפי שהכרנו אותה עת עסקה בבניית המשק ובטחון המדינה.

אלא שצרות העין והאינטרסים הפוליטיים גועשים ומעוורים את העין. החשש האיום כי אם שר האוצר יעביר, חלילה, את החוק – זה עשוי להעניק לו יתרון פוליטי, מוציא לנו החוצה את כל השדים.

מבחנו האמיתי של שר האוצר לא יהיה בהעברת החוק, מבחנו יהיה– האם החוק אכן יביא להורדת מחירי הדירות. ואם זה אכן יקרה, בוודאי יגיע לו מעט האשראי. הלוא כולנו שואפים להורדת מחירי הדירות לזוגות צעירים.

יש לנו כיום נושאים רציניים ומרכזיים לעסוק בהם ואסור להרשות למערכת הפוליטית לחפש כותרות ולעשות ספינים על חשבון הציבור.

ואשר לבעיה התקציבית, מול הענקת פטור ממע"מ לזוגות צעירים על רכישת דירות אפשר בהחלט לבטל או לצמצם הטבות מס אחרות. הדיון בנושא כולו חייב לחזור לפרופורציות ולהתמקד כולו בשאלת סדרי העדיפויות בתקציב הוצאות המס.
 
מאמר דומה פורסם בדה מרקר.
למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.