גיורא בשור | כלכלן, מומחה בשיווק ובמסחר בין-לאומי, חבר נשיאות לשכת המסחר ת"א והמרכז | מאמרי דעה | 23/04/2014

ההיגיון ההתנהגותי והפוליטי שבשיגעון הכלכלי

קיתונות של ביקורת ובוז נשפכו מכל מקור כלכלי מקצועי על תכניתו של שר האוצר יאיר לפיד לקבוע מע"מ % 0 לזוגות צעירים הקונים מקבלן את דירתם הראשונה. הביקורת העניינית נכתבה כבר על כל הבטיה והעניין נטחן "עד דק" מכל צדדיו, ואולם אולי, בכל זאת, יש היגיון במהלך של שר האוצר – היגיון "אחר".

שוק הדירות, הנמצא בשנים האחרונות במחסור גובר, והולך נשען  במדרגתו התחתונה על הזוגות הצעירים – אלו שנישאו זה מכבר והם אלו המרחיבים את הביקושים, אם לדירה (ראשונה)בקנייה ואם לדירה בשכירות.
 
הסטטיסטיקה מלמדת אותנו כי בישראל נישאים כ - 40-50 אלף זוגות בשנה, כלומר: זהו בערך הגידול השנתי של השוק. בהנחה שכל הכלכלנים יסכימו איתה, כי הזוגות הצעירים יפעלו ברציונאליות, הרי שכעת ישבו כולם "על הגדר"  כדי לראות כיצד מבשילה תוכניתו של שר האוצר וכיצד יכולים הם להיבנות ממנה.
 
כעת נבחן את מימד הזמן "לישיבה על הגדר". שר האוצר קבע כי יביא את תוכניתו לחקיקה ראשית של הכנסת, דבר שיקרה רק בעוד כ-3 חודשים עם התכנסותה של הכנסת למושב הקיץ. יש להניח כי גם אם יתאמצו חברי הכנסת להעביר חקיקה מזורזת, הדבר ייקח מספר שבועות, אם לא מספר חודשים, מפני שאין ספק כי חברי הכנסת היצירתיים יבקשו להוסיף נופך מסוים משל עצמם לחקיקה כדי לזכות בדיבידנדים פוליטיים. תקופה זו עשויה להתמשך לעוד חודש – חודשיים, כך שייתכן  שהחקיקה במקרה הטוב תושלם רק עם תום מושב הקיץ בחודש אוגוסט.
 
עם השלמת פעולות החקיקה יש להניח כי אנשי "בעד הנגד, ונגד הבעד" יעתרו לבג"צ כדי לפסול חוק זה או לתקן את הקריטריונים שבו כי 200-250 אלף ₪  סובסידיה לזוג צעיר "אינם הולכים ברגל", וכל סקטור בישראל  רוצה להיות זכאי לסובסידיה זו.
 
בג"צ עשוי  להכיר בדחיפות העניין, ואולם בגלל היות העניין עקרוני יכול להיות שההחלטה תהיה לדון בצדדים העקרוניים של החוק וההעדפות השונות שיהיו בו – "בהרכב מורחב" – 9 שופטים, כך שצפויים לנו עוד חודשים של דיונים והחלטות עקרוניות, והחוק לא ייצא לדרך.
 
והזוגות הצעירים ... הם ימשיכו "לשבת על הגדר" ולחכות כאמור 200-250 אלף ₪ "לא הולכים ברגל" בהיותם רציונאליים המהווים אחת המדרגות התחתונות של שוק הדירות. השוק יאט את מהלכו עד כדי עצירה מוחלטת בסוג מסוים של דירות. הקבלנים ומוכרי הדירות "יד שנייה" יילחצו להוריד מחירים בזמן זה כדי לצמצם נזקים ולמזער הוצאות ריבית, כך שמהלך שנראה בתחילתו שגוי מבחינה כלכלית ישיג את מטרתו בעזרת הבירוקרטיה, הרגולציה  ובמיוחד התמשכות אי הודאות.
 
שר האוצר יכול עוד להאט את המהלך כרצונו ולהחזיק את הזוגות הצעירים "על הגדר" בעודו מנופף כלפיהם בפיתוי של מאות אלפים ₪.  גם הוועדות השונות העוסקות בנושא בכנסת יכולות "לתרום" את חלקן להאטה. וכך "הפוך על הפוך" תושג המטרה המוצהרת –  הורדת מחירי הדירות,  ואולם לזמן  קצר בלבד, או אולי עד הבחירות, ואז יכולים להיות למהלך גם דיווידנדים פוליטיים... 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.