עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר ונשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז | מאמרי דעה | 26/03/2014

ביטול המע"מ ברכישת דירה - מה כולם רוצים מלפיד?

במשך לא פחות מ-5 שנים עושה ממשלת ישראל מאמצים בלתי פוסקים לפתור את אחת העוולות החמורות ביותר הקיימות בחברה הישראלית. רמת המחירים הפנטסטית של דירות המגורים ההופכות אותן ליעד בלתי מושג לכל אותם זוגות צעירים שאין באפשרותם לקבל סיוע מההורים או ממקורות אחרים.

נראה כאילו קללה רובצת על נושא מחירי דירות המגורים: תוכניות להאבק בתופעה מוצעות לנו בזו אחר זו. כולן זוכות לביקורת, ואף אחת מהן עדיין לא תרמה ממשית לפתרון הבעיה.
 
יאיר לפיד, שר האוצר כיום, נחוש בדעתו להתמודד עם הבעיה. אין מדובר רק בהצגת תוכנית חד פעמית לתקשורת אלא בשורת מהלכים עקביים. עוד לפני בחירתו לתפקיד מיפה לפיד בעיה זו כאחת הרציניות בחברה הישראלית, ונראה כי הוא מוכן להתמודד עימה ולסכן את יוקרתו האישית והציבורית במבחן תוצאות פעולותיו.
 
אך ברגע שהוא מציע לבטל את מס הערך המוסף (מע"מ) על רכישת דירה ראשונה על-ידי זוג צעיר ששירת בצה"ל, מיד פוצחת מקהלה רחבה בביקורת חריפה על צעד זה. אני מתקשה להבין מדוע. מה לא בסדר עם כך שרוצים להיות הוגנים כלפי צעירים בישראל שהקריבו 3 שנים מחייהם בשירות צבאי, ולומר להם שעל רכישת דירה ראשונה לא ישלמו מס?
 
בשנות ה-80 כיהנתי בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, ועל בסיס אידיאולוגי אמיתי ומתוך דאגה לשכבות החלשות בישראל, החלטנו על הפחתה מאסיבית של מסי הקניה על ציוד בסיסי לבית כמו מקרר, מכונת כביסה, תנור, טלוויזיה ועוד. יש לציין כי מסי הקניה על מוצרים אלה היו בזמנם ברמה מטורפת של 90%, 100% ואפילו 120%. מסים גבוהים אלה היו פי חשיבה סוציאליסטית מפגרת שהם מהווים מוצרי מותרות, וכך הפכו אותם למוצרים האפשריים לבעלי היכולת הכלכלית, ולכמעט בלתי מושגים לאלה שרמת הכנסתם נמוכה.
 
המהלך אותו עשינו, בהשראתי ובהסכמת שרי האוצר וממשלת ישראל, הוצג מיד בתקשורת בקול תרועה כשיחוד ההמונים. אך במבט לאחור הסתבר שלא כך היה הדבר. זו היתה הפעולה הנכונה לעשות, והיום אין אדם שיערער על נכונותה.
 
ההצעה העכשווית של ביטול המע"מ על רכישת דירות ראשונות על-ידי זוגות צעירים היא נכונה, וכשעושים דבר נכון, הוגן וצודק, צריך להבין שכל השיקולים האחרים מתגמדים בחשיבותם. לא צריך לתור אחר הקשיים אלא לתמוך במה שנכון והוגן.
 
בתגובה להצעה זו אנו קוראים על התנגדותם של בנק ישראל, של כלכלנים רבים וגם של פקידות בכירה באוצר. גם אני הייתי פעם פקיד בכיר באוצר, ואפילו באחריות על מערכת המסים כולה, וקצרנו הצלחות רבות, ואינני סבור שמיטב החכמה מצויה אצל אלה שעכשיו נושאים בתפקיד. המתנגדים מחפשים מיד מה תהיינה תוצאות הלוואי של הפעולה: "העלאת מחירים", "גירעון תקציבי", "שר האוצר אינו מתייעץ בפקידות הבכירה". ובכן, שר האוצר כן מתייעץ בפקידות, אך הוא לא חייב לקבל את דעתה. האחריות כלפי הציבור נופלת עליו ישירות. את הפקידות הבכירה נמצא תוך שנים ספורות בתפקידים בכירים במערכת הפיננסית ברמות שכר לא מבוטלות. הם לא יעמדו לביקורתו של הבוחר. שר האוצר כן.
 
יש להתייחס למהלך אותו רוצים לעשות לגופו, לשקול עניינית את חשיבותו, רמתו הערכית ורמת הצדק שהוא מקדם בחברה, ולעזוב את כל הפלפולים והניתוחים הבנויים על חיזוי. אלה שמרימים היום קול מהומה נגד ביטול המע"מ לא כל כך מתרגשים על כך שאין היום מע"מ על ירקות ופירות או על שירותי תיירות. אם אנחנו צריכים להעדיף למי כן להעניק פטור ממע"מ, דומני שברמת העדיפות הגבוהה עומדים הזוגות הצעירים ששירתו בצה"ל, ודי לנו עם הטענות של אפליה לא שוויונית. האפליה קיימת במלוא חומרתה כאשר יש כאלה שמקדישים מחייהם 2 - 3 שנות שירות צבאי ויש כאלה שלא. אם אנחנו רוצים לפצות את בוגרי השירות הצבאי, אין אנו עושים בכך אפליה או פוגעים בשוויוניות אלא מתקנים אי-שוויוניות קיימת.
 
כדי שלא יראה כאילו כותב שורות אלה החליט לתמוך בעמדת שר האוצר מטעמים זרים, אציין שכאשר הגשנו המלצות לוועדת טרכטנברג, אחת מהמלצותינו היתה לבטל את תשלום המע"מ לזוגות צעירים הרוכשים דירה ראשונה.

מאמר דומה התפרסם בהארץ.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.