רונן ברק | פורקסיה אחזקות | מאמרי דעה | 25/02/2014

תור הזהב של המטבע הירוק?

זה מס' שנים המטבע האירופאי נהנה מעדנה אל מול עמיתו האמריקאי. דוגמניות, זמרי ראפ, וידוענים ניפנפו בחבילות של אירו במקומם של שטרות ירוקים. עם פרוץ המשבר ב 2008 אלה בלעו את הגלולה ואת גאותם ועברו לחוף מבטחים המסורתי בדמות הירוק. אף בימים בהן הפד הדפיס 2.5 טריליון דולר המטבע ניצב איתן מתמיד. כעת ארה"ב נחלצת מן המצוקה הכלכלית שלה בד בבד עם סיום תוכנית התמריצים(הקלה כמותית) ואסטרטגים רבים מדברים על תור זהב נוסף בטווח הנראה לעין-לכך השלכות מרחיקות לכת על השווקים המתפתחים.
בעבר תור הזהב של הדולר התאפיין במשברים בשווקים, מטבעות רבים קרסו כאשר הוצמדו לדולר ולא יכלו לפרוע את חובותם הנקובים במטבע.

כלכלנים רבים חוששים כי המנטרה תחזור על עצמה והשווקים עדיין פגיעים, סממנים להקלה כמותית לצד נתוני עבודה הולכים ומשתפרים הינן מתכון לדולר חזק.אף שרוב המטבעות ניידים ולא מוצמדים לדולר, הם מספקים שסתום נוסף ללחצים במצבי משבר.דהיינו היצוא של השווקים המתפתחים יהיה זול יותר ויחזיר חלק מכושר התחרות שאבד בשנים האחרונות.

ובכל זאת לא הכל ורוד מדינות רבות תלויות בזרים למימון-פגיעות שעלולה להיחשף על ידי עלייה בשע"ח, מטבעות מקומיים ימשיכו להישחק, מנהלי כספים רבים יתפתו לצמצם אחזקות באג"ח מקומי ובכך ישגרו את עלויות המימון המקומיות כלפי מעלה!!!.מדינות שירצו עדיין לשמור על כספם באג"ח של ממשלות מתפתחות בגלל התשואות הגבוהות יתפתו "לגדר" כנגד ירידת המטבע.

האם לגדר?
חברות נוטות לגדר מפני תנודות שע"ח שיגדילו את נטל החוב שלהן, אך רבות מהן לא עושות זאת.תקופת החולשה של המטבע האמריקאי גורמת לשאננות זו בהנהלות חברות רבות.הדור החדש של מנהלי כספים אוהב סיכון, לא נחשף ולא הפנים  את משברי העבר.פיחותים גדולים נוטים לחשוף בעיות לא ידועות ובעיות מערכתיות כירידה ביתרות במט"ח במדינות כמו אוקראינה, טורקיה ואינדונזיה.אותן מדינות נאלצות להילחם בדולר חזק באמצעות שמירה על ריבית גבוהה ועלייה בעלויות המימון שפוגעות בראש וראשונה בעסקים וכפועל יוצא מזה במערכת הבנקאית.סכנה נוספת שאורבת בפינה שיתרות המט"ח ימשיכו לרדת במקביל לצבירת תאוצה של המטבע הירוק.בנקים מרכזיים ימכרו אג"ח אוצר אמריקאי כדי לתמוך במטבעות מדינתן, תשואות יעלו ויפגעו בשווקים-מעגל קסמים!!!


להלן אסטרטגיה להגנה מפני היחלשות התמורות במטבע האירופאי כנגד המטבע הירוק.
מטרת האסטרטגיה:הגנה מפני שחיקת תמורות היצוא באירו בשער 1.3700 במידה והאירו נחלש אל מתחת לשער נקיעה 1.3500 (במהלך התקופה).ומנגד התחייבות למכור את התמורות ב 1.3700 רק אם שער המטבע בסוף תקופה מעל שער הנקיעה 1.3900.
יתרונות:
1.לחברה הגנה מלאה מעל שער הפורוורד(1.3610), במידה ושער הנקיעה 1.3500 מגיע במהלך התקופה
2.לחברה אפשרות להנות מפוטנציאל התחזקות המטבע האירופאי עד רמת הנקיעה 1.3900 בסוף התקופה
3.במקרה קיצון האסטרטגיה יוצרת  הפסד אלטרנטיבי מזערי של 1.5% לכל התקופה, ורווח מקסימלי של 1.5% (תוחלת 1).
חסרונות:
1.בטחונות של 5%.
2.אפשרות להפסד פוטנציאל פיחות מעבר ל-1.3900.
שער ספוט: 1.3675


 
תקופה

קניית
Call USD/Put EUR

שער נקיעה
R.K.I

מכירת
Call EUR/Put USD

שער נקיעה
E.K.I

פרמיה לתקבול/לתשלום

 
3 חודשים

 
1.3700

 
1.3500

 
1.3700

 
1.3900

 
0.3%

 
6 חודשים

 
1.3700

 
1.3500

 
1.3700

 
1.3900

 
0.35%


*המחירים המופיעים הטבלה הינן אינדיקציות בלבד, והן משתנים מרגע לרגע בהתאם לשוק.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא
המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל חברה
כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו-עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.