בית השקעות אלטשולר שחם | מאמרי דעה | 03/02/2014

האם הראלי במניות בעולם הסתיים?

אחרי ראלי רציף של כמעט חמש שנים, המדדים האמריקנים נמצאים בשיא של כל הזמנים. אפילו מדד הנסדא"ק קרוב לשיא המדהים שנקבע בבועת הדוט-קום. וול סטריט לא לבד בעניין הזה, וגם מדדים רבים אחרים של מדינות מפותחות חוו עליות יוצאות דופן בשנים האחרונות. האם העליות החדות האלו מוצדקות?

מצד אחד, אין ספק שיש התאוששות כלכלית בעולם המפותח, בעיקר בארה"ב. מנגד, אם מסתכלים על החברות עצמן, רואים כי הן אינן מציגות צמיחה משמעותית בשנים האחרונות. עיקר השיפור הגיע מהתייעלות ופיטורים נרחבים שהגדילו את שורת הרווח התפעולי והנקי. ללא צמיחה משמעותית, ברור כי עליות מחירי המניות הגיעו בעיקר בגלל היעדר אלטרנטיבות באפיק הסולידי. אם לוקחים את הדברים האלו בחשבון, המשמעות היא שהמניות בוול סטריט מתומחרות במחיר מלא. למען האמת, לדעתנו חברות טכנולוגיות ממגזרים כמו אינטרנט או מדפסות תלת ממדיות, אפילו נסחרות ביוקר.

גם אירופה לא נראית טוב עדיין, ולמרות שרוב המדדים נמצאים בנקודה נמוכה מזו של 2007, לא כדאי להערכתנו להתפתות להשקיע שם בשיעור גבוה. שוק מפותח שלדעתנו כן כדאי לשים אליו לב השנה, הוא השוק היפני. המניות היפניות ביצעו מהלך עליות מרשים השנה כך שלהערכתנו יש כאן סיכון לא מבוטל. עם זאת, אם תצליח התוכנית של הממשלה להחזרת אינפלציה חיובית, זה עשוי לתת דחיפה חיובית מאוד למניות במדינה.

ומה לגבי השווקים המתעוררים? נראה כי החששות בתחילת שנת 2013 מהאטה בשווקים המתעוררים היו מוצדקות. בהודו למשל, נצפתה ירידה משמעותית בצמיחת התמ"ג לשיעור של מתחת ל- 4.5%. זו צמיחה של כמעט מחצית מזו של 2010, והיא נבעה מירידה בפעילות במגזרי הכרייה והייצור. בנוסף, חלה התדרדרות במצב הפיננסי במדינה, ירידה בביטחון העסקי בגלל היחלשות הרופי ועליה במחירי האנרגיה והמזון בעקבות האינפלציה הגבוהה.

בברזיל התרחשה תמונה דומה, וגם היא נראית חלשה יותר מכפי שהייתה לפני שנה-שנתיים. מנגד, סין הצליחה לשמור על שיעורי צמיחה טובים יחסית. גם בפניה עומדים אתגרים רבים בשנים הקרובות – למשל טיפול בבועת הנדל"ן שהתפתחה במדינה, אולם לדעתנו היא נראית יותר טוב משווקים אחרים. בכל זאת, להערכתנו, השווקים המתעוררים החזקים ימשיכו להיות הקטר שיניע את הכלכלה העולמית, אולם התגברות הבעיות מחייבות הקטנת החשיפה המנייתית אליהם.

אז אילו מניות כדאי להעדיף היום? להערכתנו, כל עוד הריביות בעולם יישארו נמוכות, המשקיעים יזרימו עוד ועוד כסף לאפיק המנייתי והוא עשוי להמשיך לטפס, אם כי בשיעור נמוך יותר מזה שהורגלנו אליו בשנים האחרונות. ההעדפה שלנו נשארה לחברות גלובאליות מובילות שוק, שאינן ממונפות ומייצרות תזרים מזומנים יציב. למרות ההאטה במדינות המתפתחות, הן עדיין מהוות שחקניות דומיננטיות בסל הצריכה העולמי, ולכן חברות הפועלות גם במזרח אסיה, צפויות להמשיך להציג צמיחה גבוהה יותר בהשוואה לחברות אחרות. בכל מקרה, חשוב לזכור כי רמת המחירים הנוכחיות של רובן כבר אינה זולה, ולכן ההמלצה שלנו היא להחזיק יתרת מזומנים נכבדה כדי לנצל הזדמנויות שיצוצו אם וכאשר השווקים יתקנו למטה.
 
הקטע הינו מתוך הסקירה החודשית של בית ההשקעות אלטשולר שחם לחודש ינואר 2014. 
  
הערות משפטיות: הסקירות המוצגות באתר זה הוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. **המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. *** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. ****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ***** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.
 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.