אלטשולר שחם בית השקעות | מאמרי דעה | 23/12/2013

כיצד מהפכת הקניות ברשת משפרת את רווחיות החברות?

בשנים האחרונות השתנו הרגלי הצריכה שלנו בצורה דרמטית בעקבות התרחבות השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות. בעידן בו מכשיר הטלפון הנייד צמוד אלינו כל הזמן ואנחנו מבלים שעות ארוכות מול המחשב, התרחשות מהפכת הרכישה המקוונת הייתה רק עניין של זמן.
המהפכה הזו הובילה לירידה ניכרת במספר החנויות הפיסיות החדשות שנפתחו השנה, בעוד מספר החנויות המקוונות זינק במאות אחוזים.

את מרבית המוצרים והשירותים אפשר כבר לרכוש בחנויות מקוונות, אולם קונים לא מעטים עדיין מעדיפים "לגעת" בסחורה לפני שהם קונים אותה, ולכן חברות רבות עדיין מיישמות מודל של Bricks and Clicks, המשלב חנויות פיסיות עם חנויות אונליין. לאור המגמה של השנים האחרונות, אפשר להעריך שהיקף הקניות המקוונות ילך ויגבר בעתיד עד שנגיע למצב בו הרוב המוחלט של הקניות יבוצעו דרך הרשת.

היתרונות של מכירה מקוונת הם רבים. למשל, העובדה שהחנות לעולם אינה נסגרת וניתן להגיע אליה מכל רחבי העולם. בנוסף, אתם יכולים לבחון את המוצר מכל זווית אפשרית, להשוות את המפרט שלו למוצרים דומים של חברות אחרות, לקרוא חוות דעת של קונים שרכשו אותו בעבר, ואז לרכוש את המוצר בקליק אחד מבלי לצאת מהבית. אתרים מובילים כמו אמזון או e-bay, הם דוגמא נהדרת למקומות בהם אפשר לקנות כמעט כל מוצר ולקבל אותו עד הבית בכל נקודה בעולם.

מצידה של החברה, מכירה דרך האינטרנט חוסכת בהוצאות הכרוכות ברכישת או השכרת סניפים פיסיים ובתשלום לעובדי מכירות. כמובן שצריך לקחת בחשבון את עלויות השיווק הנדרשות כדי להביא את מוצרי החברה לידיעת הצרכנים, אולם רובן הן חלק מהוצאות השיווק והפרסום שהיו קיימות גם קודם לכן כדי להביא את הצרכנים לחנויות הפיסיות.  במילים אחרות, המעבר למכירה ברשת לא רק יכול להגדיל מכירות, אלא גם משפר בצורה משמעותית את רווחיותן של החברות שעשו את המעבר בצורה יעילה.

למרות שרבים מהצרכנים הישראלים עדיין מעדיפים לבדוק את המוצר בחנות פיסית לפני הרכישה, היקף הרכישות המקוונות בארץ צומח במהירות גבוהה בעקבות העובדה שחברות מקומיות רבות כבר מיישמות בהצלחה את מודל המכירה באינטרנט. רשתות האופנה המובילות קסטרו, דלתא ופוקס, השקיעו בשנים האחרונות סכומי כסף ומחשבה רבה כדי לפרסם ולמכור את מוצרי הדגל שלהם ברשת. גם קמעונאיות המזון - שופרסל ורמי לוי, קיצרו את הדרך של הצרכן אל הסופרים בצורה יעילה, באמצעות יצירת חווית קניה מהנה און-ליין. בתחום התיירות, בולטת חברת איסתא, שפיתחה אפליקציה מתקדמת להזמנת כרטיסים ישירות מהמחשב או הטלפון הנייד. אפילו בתחום הביטוח יש כבר שחקנית שמצליחה למכור ביטוחים באינטרנט - חברת הביטוח איי.די.איי, שהונפקה לאחרונה. כל החברות האלו הצליחו לשפר את הרווחיות שלהן בעקבות החדירה לרשת, והמניות שלהן הגיבו בהתאם.

הקטע הינו מתוך הסקירה החודשית של בית ההשקעות אלטשולר שחם לחודש נובמבר  2013.


הערות משפטיות:הסקירות המוצגות באתר זה הינן מחקר סקירות, שהוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. **המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. *** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. ****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ***** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.