בית ההשקעות אלטשולר שחם | מאמרי דעה | 10/10/2013

אילו מניות בוול סטריט נסחרות היום ביוקר?

כידוע, מחירי המניות בשוק מונעים בטווח הקצר גם מאספקטים פסיכולוגיים. לראיה, כשהמשקיעים חוששים מדעיכה של חברה, אפילו שהתוצאות הכספיות עדיין לא מאשרות את זה, הם יכולים להפיל את המניה שלה בשניות. מנגד, כאשר המשקיעים אוהבים מניה, הם יכולים לדחוף את מחירה למעלה, לעיתים יותר מידי גבוה ממה שהיא באמת שווה.

בתחילת המאה, בבועת הדוט.קום, מחירי מניות ההייטק יצאו מפרופורציה, וחברות שעדיין לא מכרו דולר בודד קיבלו שוויים של מיליארדי דולרים, לפעמים אפילו רק לפי מספר העובדים של החברה. מספר שנים לאחר מכן, כשהתפוצצה הבועה, חלק נכבד מהמניות האלו איבדו את רוב שוויין וחזרו לנקודה הגיונית יותר. מאז, המשקיעים התבגרו, והיום הם רציונאליים יותר ודורשים מהחברה להראות קבלות בדמות הכנסות ותזרמי מזומנים.  ועדיין, אנו ממשיכים לראות מקרים בהם מניות נסחרות במכפילי רווח דו-ספרתיים גבוהים ואפילו תלת-ספריים. צריך לזכור, כי כדי להצדיק מכפילים כאלו, נדרשת צמיחה של עשרות אחוזים בשנה במכירות וברווחים, משימה שרק חברות בודדות יכולות להשיג לאורך זמן.

אחת המניות המתוקשרות ביותר בשנה האחרונה היא טסלה מוטורס. המכונית הספורטיבית שפיתחה החברה מונעת באמצעות סוללה חשמלית שניתנת לטעינה בכל מקום, ויכולה לנסוע מעל 230 מייל ללא טעינה. היא זוכה לדירוג גבוה בסקרי צרכנים ועומדת בהצלחה במבחני ריסוק.

למרות ההתלהבות, לפי פרסומי החברה היא צפויה למכור השנה בסך הכול 21,000 רכבים. האם זה הגיוני שהיא תיסחר בשווי שוק גבוה מ- 20 מיליארד דולר, יותר מרנו למשל, שמכרה מעל 2.5 מיליון רכבים בשנה החולפת?

חשוב להדגיש כי עד עתה החברה מייצרת דגם אחד בלבד, הנמכר במחיר די יקר - מעל 70,000 דולר, מה שהופך אותו לרכב לעשירים בלבד. הקושי להוזיל את מחיר המכונית החשמלית מגיע מעלות הייצור הגבוהה של הרכיבים החשמליים, במיוחד הסוללה,  והטכנולוגיה הנוכחית לא מאפשרת הוזלת המחיר. טסלה אמנם צפויה להשיק דגם חדש בהמשך, אולם הוא לא יצא לשוק לפני סוף 2014 ולא בטוח שיהיה זול בצורה דרמטית מהדגם הנוכחי.

טסלה גם אינה השחקנית היחידה במגרש החשמלי, ומולה ניצבות מתחרות חזקות עם ממון וניסיון רב. בנוסף, גם אם היא תצליח להשתלט על נתח שוק רחב, להערכתנו, זה לא יקרה מחר בבוקר, ויידרשו לכך עוד שנים ארוכות והשקעות כספיות גדולות. אגב, בראיון שנתן לאחרונה מנכ"ל החברה, הוא אישר שלדעתו הערכת השווי שהשוק נותן לחברה היא יותר מאשר מה שבאמת מגיע לה בשלב זה.

טסלה אינה המניה היקרה מידי היחידה בשוק, ואחרי עליה של עשרות אחוזים במדדים האמריקנים מאז התחתית של 2009, לא חסרים היום מגזרים שנראים בועתיים. אחד הבולטים בהם הן חברות הדפוס התלת-ממדי. אין ספק שהחברות בתחום יביאו למהפכה דרמטית בעתיד, אולם נראה כי השווי של רבות מהן משיג בהרבה את הצמיחה שלהן בפועל. גם רשתות חברתיות כמו פייסבוק או לינקדאין נראות יקרות. הן שינו את הדרך בה חברות ופרטיים יוצרים קשרים עם חברים ועמיתים למקצוע,  אבל כמו my-space שנעלמה אחרי פריחה מדהימה, אף אחד לא מבטיח שלא תקום בעתיד רשת חדשה שתירש את מקומן. וגם אם לא, הן תצטרכנה להגדיל את הרווחים שלהן בצורה משמעותית לאורך זמן כדי להצדיק את השווי האדיר שהמשקיעים נותנים להן.
 
הקטע הינו מתוך הסקירה החודשית של בית ההשקעות אלטשולר שחם לחודש אוקטובר  2013. 
  
גילוי נאות

הערות משפטיות:הסקירות המוצגות באתר זה הינן מחקר סקירות, שהוכנו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או מי מטעמה, והן בוצעו בהסתמך אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור. **המידע מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. כמו כן, עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. *** המידע המוצג במסגרת הסקירות, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו, ולכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ- בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. ****החברה ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין בה עשויים להחזיק ו/או לסחור בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המצוינים במידע באתר ולהיות בעלי עניין אישי בנושא, וזאת חרף האמור בתוכן המידע המוצג. ***** אין באמור במסגרת המידע באתר כדי להוות התחייבות להשאת תשואה. 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.