עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר ולשכת המסחר תל אביב והמרכז | מאמרי דעה | 23/04/2013

הסכם "שמיים פתוחים" ייטיב עם מיליוני אנשים

אני יכול להבין היטב את הקשיים בפניהם יצטרכו חברת אל-על וחברות התעופה האחרות בישראל להתמודד עקב הסכם השמים הפתוחים, אותו אישרה אתמול ממשלת ישראל עם האיחוד האירופאי.

ההצעה כידוע הוגשה על ידי שר התחבורה בתוקף אחריותו על ענייני תעבורת הפנים והחוץ של ישראל ושר האוצר בתוקף אחריותו על השפעות המאקרו שיש להחלטת הממשלה.
 
חברת אל-על אכן זכאית לכל הערכה על היותה חברת תעופה לאומית חזקה, המקיימת קשרי תעופה של הטסת נוסעים ומטענים בין ישראל לבין ארצות חוץ. אולם, על אף ההערכה ועל אף הקשיים, ההסכם שאושר ע"י הממשלה הוא חיוני, נחוץ ואפילו הכרחי. לאמיתו של דבר, הסכם זה הוא חלק בלתי נפרד מהמאבקים התמידיים שיש לישראל בהגנה על המגזר העסקי המקומי לעומת פתיחת המשק לתחרות.
 
במסגרת מאבקים אלו יש לזכור כי בדרך כלל מדובר בחברות ספציפיות עם ציבור עובדים מוגבל בצד אחד של המאזניים לעומת ציבור התושבים בכללו. וכשמעמידים את האחד מול השני יש להכריע לטובת האינטרס הציבורי הכולל. אין זה אומר שצריך להפקיר את החברות הבודדות, אולם אנו יודעים היטב, מההיסטוריה הכלכלית שלנו ב 25 השנים האחרונות, שפתיחת המשק הישראלי לתחרות חיזקה את הכלכלה ועשתה אותנו היום, על אף שאנו כלכלה קטנה בה התוצר מגיע ללא יותר מ 250 מיליארד דולר בשנה, לאחת הכלכלות החזקות בעולם.
 
כן ישראל היא כלכלה חזקה. אחת הסיבות להיותה כזו היא שאילצנו את המגזר העסקי כולו להתייעל, להוריד שומנים, להנהיג איפה שאפשר הסכמי שכר סבירים ולא להישען על העלאות תעריפים אוטומטיות ופיחות מתמיד של השקל לעומת המטבעות המובילים בעולם.
 
הסכם השמים הפתוחים הוא חלק בלתי נפרד ממהלך היסטורי זה. מהלך בלתי נמנע. אחריו יבואו גם הפחתות מכסים בעיקר בתחום המזון, על מנת לאחד ולמזג ככל האפשר את כלכלת ישראל עם כלכלת העולם, ובמיוחד עם האיחוד האירופאי.
להסכם השמים הפתוחים יש חשיבות מיוחדת ביחסינו מול האיחוד האירופאי והוא אחד מיעדי העל של מדיניות הכלכלה והחוץ שלנו. אי אפשר מצד אחד לרצות להשתלב באיחוד האירופאי ומצד שני להימנע מביצוע מהלכים המקדמים אותנו ליעד זה.
 
לכל ברור שהסכם השמים הפתוחים יוזיל את מחירי הטיסות ללא פחות מ 2 מיליון איש בישראל, הוא יאפשר גישה נוחה ליעדים באירופה ובכך גם יתרום להוזלה נוספת בעלויות. כמו כן, הוא יגדיל את הצריכה של מוצרים ושירותים שמציע כלל המגזר העסקי, מעבר לאלה המוצעים כשירותים ישירים לענף התעופה כמו סוכני נסיעות וחברות התעופה עצמן. מדובר בכל ענפי המסחר והשירותים בישראל - רשתות שיווק, חנויות קמעונאיות, בתי קפה ומסעדות, תחבורת פנים, בנקאות ועוד.
 
להסכם זה אף תרומה חשובה בפיתוח מערכות היחסים של ישראל עם העולם הגדול. תייר המגיע לישראל חוזר לארצו עם רשמים חיוביים והוא שגריר אותנטי של המדינה. התברכנו בעבר בהישג שנראה כהישג גדול של הבאת 2.5 מיליון תיירים לישראל. אין שום סיבה מדוע ישראל לא תוכל להגיע ל- 4 מיליון תיירים וגם מעבר לזה. מדינות קטנות מישראל הגיעו ליעד זה.
 
הסכם השמים הפתוחים משמעותו גם שיפור במאזן התשלומים של ישראל והרחבת המפגשים העסקיים של אנשי עסקים ישראלים עם עמיתיהם בחו"ל ולהיפך.
 
התועלות של הסכם זה הן כה מרובות ועל שום כך מוצדק לדרוש מחברות התעופה להתמודד עם התנאים החדשים שנוצרו.

מאמר דומה פורסם בישראל היום.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.