עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 21/03/2013

מגזר העסקי בסכנת שחיקה

אחת מהבעיות המשפיעות על מדיניות כלכלית מוטעית נעוצה בכך שהרבה מדי מאלה האמורים לעצב את המדיניות הכלכלית בישראל אינם מודעים למבנה המגזר העסקי ולמבנה המשק. בעיני רבים שכיהנו בכנסת ישראל וגם במדיה שוררת התפיסה לפיה המגזר העסקי הוא טייקונים, חברות ענק ומונופולים. תפיסה מוטעית זו מולידה החלטות שגויות, שכן כל חוק שעובר המכוון כלפי העסקים משפיע בדרך כלל על המגזר העסקי כולו.

בישראל 480 אלף עסקים. מהם 375 עסקים בהם המחזור השנתי אינו עולה על 1 מיליון ₪ ועוד 75 אלף עסקים בהם המחזור השנתי אינו עולה על 5 מיליון ₪. סה"כ 450 אלף עסקים קטנים ובינוניים המהווים את התשתית של המגזר העסקי בישראל. חלק גדול מהם עוסק ישירות מול הציבור הרחב ומשרת אותו כמו מסעדות, בתי קפה, חנויות הלבשה, חנויות חשמל ואלקטרוניקה, עורכי דין, רואי חשבון ועוד ועוד.
 
החלק הגדול של המגזר העסקי בישראל ולא פחות מ 66% מהתוצר העסקי הם עסקים במגזר המסחר והשירותים. מגזר זה הוא בית היוצר של  מקומות העבודה במשק.
 
מאחורי כל עסק נמצאת בזיקת בעלות משפחה אחת או שתי משפחות אשר עתידן קשור בהצלחת העסק. במקרים רבים אותן משפחות השקיעו את חסכונותיהן, נטלו הלוואות וסיכונים והשקיעו שנות עמול רבות.
 
מה שיוצר את הגישה המעוותת היא התפיסה לפיה מצד אחד מותר להכביד על העסקים ולשחוק את זכויותיהם ללא הרף ומצד שני רשויות המדינה כאילו מטהרות את עצמן מפעילות הרסנית זאת באמצעות חלוקת פרורים לעסקים בדרך של סיוע בקבלת אשראי. אמנם סיוע זה מאד חשוב לאותם מיעוט עסקים המקבלים אותו אך הוא חסר משקל וחסר ערך בראייה כוללת של המשק.
 
בשנים האחרונות התקבעו לא פחות מ-6 מגמות חקיקה הרסניות השוחקות ללא הרף את המגזר העסקי.
1. מבול של חוקי עבודה, שבאף אחד מהם לא נזכר מה חובות העובד ומה זכויות המעסיק, בכולם תוספת הכבדות על המעסיק.
2. מגמת פליליזציה חמורה של ריבוי עבירות פליליות בתחום הניהול העסקי. לא פחות מ- 200 עבירות בדיני עבודה, 700 עבירות בחוקי הגנת הסביבה, 65 עבירות בתחום הגנת הצרכן ועוד כמה מאות בשוק ההון. היום מעסיק מצוי בסיכון גדול יותר להיות מואשם בפלילים מאשר עבריין הפועל בעולם התחתון.
3. חוקי הגנת הסביבה המטילים על המעסיקים הכבדות בלתי הוגנות ובלתי מאוזנות, גם כאשר מקור הזיהום אינו בעסק כמו חוקים המחייבים יבואנים למחזר אריזות ומוצרים שכבר נמכרו ואינם בחזקתם. כאשר לכל ברור כי מי  שמזהם הוא המשתמש.
4. שחיקה חמורה בזכויות היסוד של המעסיקים כמו פגיעה בזכות הקניין, הפרת האיזון בין הכוח הניתן לארגוני העובדים לעומת זכויות המעסיקים.
5. עודף של רגולציה וביורוקרטיה מסואבת.
6. העלאות מסים שבוצעו בשנה האחרונה כמו העלאת מס החברות מ- 24% ל- 25% והעלאת המס על משיכת דיבידנד מ- 25% ל- 30%.
 
כל מגמות חקיקה אלה שוחקות את המגזר העסקי ופוגעות קשה במוטיבציה ליטול סיכונים ולהקים עסקים בישראל. הכתובת כבר רשומה על הקיר אך משום מה רשויות המדינה והמדיה מסרבים לקוראה. לא פחתו מ- 42 אלף עסקים קטנים נסגרות בשנת 2012. העסקים הקטנים והבינוניים לא היו זקוקים לסיוע מהמדינה ולטובות מרשויות המדינה על מנת להצליח ולשרוד. הם זקוקים שיפסיקו להכביד עליהם ולשחוק את זכויותיהם. משקלו של ההרס הנובע כתוצאה ממגמות אלה הוא גדול הרבה יותר מכל סיוע שרשויות המדינה תוכלנה להעניק לעסקים. 

מאמר דומה פורסם בהארץ.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.