משרד עו"ד מיתר ליקוורניק לשם טל | מאמרי דעה | 21/02/2013

עוקץ שינוי חשבון הבנק בסין | מאמר דעה

לאחרונה דווח על מספר יבואנים ישראליים שנעקצו בסין בעוקץ "שינוי חשבון הבנק" וכתוצאה מכך איבדו מאות אלפי דולרים. למעשה, לא מדובר בתרמית חדשה בסין אלא בגרסה משופרת של עוקץ ישן ומוכר שכבר הפיל בפח רבים וטובים בעבר.

העוקץ פועל כך: יבואן ישראלי מבקש לרכוש סחורות בסין על מנת ליבא אותן לישראל או למדינות אחרות בעולם. היבואן יוצר קשר עם ספק/יצרן סיני, מבצע את בדיקות הנאותות ואמינות הספק על מנת לוודא שמדובר בשותף עסקי לגיטימי המסוגל לספק את צרכיו. הצדדים מסכמים את תנאי המכר, מכינים חוזה ומתחילים את היחסים המסחריים ביניהם. במהלך תקופה, יחסי המסחר בין הצדדים מתנהלים על מי-מנוחות, היבואן הישראלי שולח הזמנות ומקבל את הסחורה בהתאם.

לאחר זמן מה, היבואן הישראלי מקבל הודעת דוא"ל ממישהו שמתחזה לאיש הקשר של הספק הסיני, המורה לו לבצע את התשלום בגין ההזמנה הפתוחה, באמצעות חשבון בנק חדש. חשבון הבנק החדש יכול להיות בסין או מחוץ לסין (בדר"כ בהונג קונג) כאשר שם בעל החשבון יהיה שונה משמו של הספק הסיני. לבקשה מתלווה הסבר קצת המתרץ את הסיבה בגינה יש לשלם בעבור החשבונית באמצעות חשבון בנק שונה. כך למשל יטען כי מדובר בחשבון בנק של ספק משנה, או שהחברה שינתה את הבנק איתה היא עובדת, או שהחברה נאלצת להשתמש בחשבון בנק שונה בגלל בעיות פרוצדורה או רגולציה וכיוב'.

היבואן הישראלי, שכבר יצר יחסי אמון מול איש הקשר של הספק הסיני, התכתב איתו פעמים רבות בעבר, אינו חושד במאום ומבצע את התשלום לחשבון הבנק החדש בהתאם לדרישה. לאחר זמן מה הספק הסיני יוצר קשר עם היבואן הישראלי ומתלונן כי התשלום האחרון עבור הסחורה טרם בוצע. בבדיקה קצרה מתברר כי היבואן "נעקץ" ואיבד את כספו - הכסף הועבר לחשבון בנק של "חברת קש" ונמשך משם באופן מיידי.

העוקצים הצליחו לחדור לתיבת הדוא"ל של הספק הסיני, או להשתמש במי מעובדיו, על מנת להתחקות אחר חברות זרות המזמינות ומבצעות תשלומים בעבור סחורות מסין. העוקצים, אשר הכירו את פרטי העסקה שלחו ליבואן הישראלי אי מייל מכתובת האימייל של הספק הסיני או מכתובת אימייל הנחזית להיות כתובת האימייל של הספק הסיני, המורה ליבואן הישראלי לבצע את התשלום באמצעות חשבון הבנק של חברת הקש, ומשכו את הכספים שהופקדו על ידי היבואן הישראלי מיד לאחר ביצוע התשלום.

החדשנות במקרי העוקץ בהם נתקלנו בחודשים האחרונים, הינה כי בניגוד לעבר אז הסתפקו העוקצים במשלוח אי מייל עם דרישת תשלום המכילה את פרטי חשבון הבנק החדש, כיום שולחים העוקצים ליבואן הישראלי את החשבונית עצמה (Performa Invoice), המכילה את הלוגו והחותמת של הספק הסיני, את המוצרים הכמויות שביקש היבואן הישראלי, ואת המחיר לתשלום. הנתון היחיד שמזויף על ידי העוקצים הוא פרטי חשבון בנק השונה מזה שהיה נהוג עד כה. היבואן הישראלי אינו חושד במאום ולרוב כלל לא שם לב שהחשבונית מכילה פרטי חשבון בנק שונים מאלו שהיו נהוגים עד כה.

מהם דרכי ההתגוננות המומלצות בעת ביצוע תשלומים בעבור סחורות המיובאות מסין?
ראשית, לעולם אל תבטח בהתכתבות אימייל עם ספק סיני. תיבות דוא"ל בסין קלות יחסית לפריצה או לשימוש לרעה על ידי מי מהעובדים של הספק. שנית, בכל מקרה בו אתה נדרש לבצע תשלום לחשבון בנק חדש בסין, ובפרט מחוץ לסין, נורה אדומה חייבת להידלק. צור קשר ישיר (לא במייל) עם איש הקשר המוכר לך אצל הספק הסיני ותוודא מולו שלא מדובר בתרמית. שלישית, יש להמנע מהעברת תשלומים לחשבון בנק השייך לאישיות משפטית שונה מזו של הספק עימו התקשרת או כזה המצוי בעיר שונה מזו בה שוכן הספק.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.