שמואל בן אריה | מנהל מחלקת שירות ניהול הון שקלי | מאמרי דעה | 08/01/2013

אג"ח חברות בישראל - לא נורא כמו שנראה

ברבעון האחרון ליותר מ-60 דוחות כספיים התווספה הערת "עסק חי" של רואי החשבון של החברות, המעידה על קושי בפירעון חובותיהן. מדובר על קצת פחות מ-10% מהחברות הנסחרות בבורסה בת"א. החברות במועדון המפוקפק נושאות על גבן חוב אג"ח בהיקף של כ-5 מיליארד שקל לציבור.

חלק משמעותי מהחוב הבעייתי מתרכז בשלוש חברות השקעה: אי.די.בי אחזקות של נוחי דנקנר (1.8 מיליארד שקל), אמפל של יוסי מימן (930 מיליון שקל) ודלק נדל"ן של יצחק תשובה (750 מיליון שקל, לאחר הסדר חוב שכלל "תספורת" של 65%). טייקון נוסף בדימוס, אילן בן דב, "אחראי" לחוב של כ-600 מיליון שקל בשתי חברות הנושאות הערת "עסק חי" - טאו וסאני. להוציא אי.די.בי., כולם חברות שהשוק כבר מודע ומקבל את הסדר החוב שהתגבש ומתגבש.

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BDI, מציינת כי בשנתיים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת בשיעור החברות הפועלות תחת הערת "עסק חי". את הניצנים להחמרה באיתנותן הפיננסית של החברות הציבוריות ניתן למצוא במשבר הכלכלי העולמי שהחל ב-2008, אשר פגע בשווי נכסי החברות ודלדל את קופות המזומנים שלהן.

לעומת נתונים אלו ישנה הרגשה שלמרות ניסיונות ההפחדה של העיתונות המקומית, המשקיעים דווקא מרגישים נוח יותר עם מצב החוב של מרבית החברות(מתוך המאמר "בורסה של "זומבים", 27.12.12 / גלובס).
 
הוכחה לכך ניתן לראות בעובדה שחברות בשוק ההון הצליחו לגייס בתוך רבעון מעל ל-3 מיליארד שקל. בנוסף, הירידה הדרמטית במרווחים שנראתה בחודשים האחרונים אפשרה לחברות לצאת ולהנפיק חוב בריבית "נורמלית". כמו למשל,הנפקת החוב של חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב. במהלך השלב המוסדי שנערך בחודש דצמבר, נרשמו ביקושי ענק של 1.3 מיליארד שקל. הביקושים הגבוהים הביאו את הנהלת החברה, שהתכוונה לגייס במקור רק כ-500 מיליון שקל, להכפיל את היקף הגיוס הסופי למיליארד שקל. גם התשואה הסופית על האיגרת שנסגרה במכרז ועמדה על 4.17% הייתה נמוכה משמעותית מלפני כשנה - המועד המקורי של הנפקת האיגרות. התשואה גילמה מרווח של כ-2.7% מעל אג"ח ממשלתית בעלת מח"מ דומה, לעומת מרווח של כ-3% שנרשם בספטמבר 2011. המרווח עשוי היה להיות אף נמוך יותר אלמלא החליטה החברה להכפיל את הגיוס למיליארד שקל. גיוס מעניין נוסף שבוצע לקראת סוף השנה היה גיוס החוב של חברת הנדל"ן מבני תעשייה, שהשלימה בהצלחה גיוס אג"ח בשווי של כ- 281 מיליון שקל. הריבית על האג"ח נקבעה על 6.1%, המקסימום במכרז ומח"מ של 4.85.חברת מבני תעשייה מתכננת לנצל את הסכום שגויס לטובת מיחזור חוב קיים ופעילותה העסקית השוטפת.

נכון לסוף דצמבר עוד ועוד חברות הודיע כי בכוונתם להנפיק חוב, כגון: התעשייה האווירית שמתכוונת לצאת לגיוס ענק של כמיליארד שקל, יצרנית המזון שטראוס תנפיק סדרת אג"ח חדשה ותגייס 300 מיליון שקל ועוד רבות וטובות. סה"כ נרשמו ב-2012 גיוסים של למעלה מ-35 מיליארד שקל בקרב האג"חהקונצרניות.
 
לסיכום, חשוב לנסות ולהרגיע את המשקיעים ולשמור על פרופורציות ולא להיסחף לפניקה שמנסה העיתונות בישראל לייצר. כמו כן קשה מאוד להצליח לנבא מי יהיו החברות שיפשטו רגל או יגיעו לאירוע אשראי. הפתרון היחיד לבעיה זו הינו, כמובן, פיזור. אני חוזר וממליץ לא להחזיק באגרת חוב ישירה בהקצאה אשר עולה על 3% מסך נכסי הלקוח.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.