עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכת המסחר ולשכת המסחר ת"א והמרכז | מאמרי דעה | 05/12/2012

חשיבה דמוגרפית לטווח ארוך

אחד ממקורות העוצמה של מדינת ישראל, הוא יחסינו המיוחדים עם המדינה החזקה בעולם- ארצות הברית של אמריקה.

אנו חייבים הרבה לארה"ב –  הן בתחום הכלכלי והן בתחום המדיני- בטחוני. חברות אמריקאיות גדולות השקיעו בכלכלת ישראל כבר בשנותיה הראשונות של המדינה. שוק ההון האמריקאי הענק פתח בפנינו את שעריו (לא פחות מ-62 חברות ישראליות נסחרות כיום בנאסד"ק)   
 
חברות אמריקאיות הקימו כאן מרכזי מחקר חשובים. אנו מייצאים לארה"ב מוצרים ושירותים פי שניים וחצי ממה שאנו מייבאים מארה"ב.  
מארה"ב אנו מקבלים תמיכה כמעט עקבית באו"ם. היא סיפקה נשק הגנה קריטי במלחמת יום הכיפורים, היא משתתפת איתנו בפיתוח אמצעי לחימה וממשיכה להעניק לנו סיוע כלכלי וצבאי בהיקף של 3 מיליארד דולר בשנה. וכל זה רשימה חלקית בלבד. 
   
ובמבט מפוקח אל העתיד, בטווח של 25 השנים הבאות, עלינו להבין כי אין זה מספיק להעריך את מבנה האישיות והשקפת העולם של נשיא ארה"ב – אם כי לאלה בוודאי חשיבות לא מעטה – אולם לא פחות מכך  נחוץ גם להבין את הרקמה החברתית בארה"ב ההולכת ומשתנה. ביטוי ברור וחד לשינויים אלה השתקף במלוא החדות בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. 
 
על פי הפרסומים המפלחים את ההצבעה על פי השיוך הדמוגראפי, מועמד הרפובליקנים, מיט רומני, קיבל יותר קולות ממגזר התושבים הלבנים מאשר כל מועמד אחר מטעם המפלגה הרפובליקנית עד היום, לא פחות מ- 59 אחוזים. לעומת זאת, הוא זכה רק ב- 27 אחוזים מקולות המצביעים הלטיניים, 26 אחוזים מקולות האמריקאיים ממוצא אסיאתי, ולא יותר מ-6 אחוזים מקולות המצביעים האפרו- אמריקאיים. 
 
מגזר הלבנים מהווה עדיין 72 אחוזים מסך קולות המצביעים, אבל נתונים סטטיסטיים מצביעים על כך שהיקף הילודה בשלושת המגזרים האתניים האחרים – היספאנים, אסיאתים ושחורים, עובר כבר את היקף הילודה של הלבנים. 
  
ישראל זוכה לתמיכה המסורתית מארה"ב מכמה סיבות: תשתית ערכים משותפת, גם במישור שיטת הממשל וגם במישור זכויות האדם ; ציבור אוונגליסטים לבנים גדול שתומך בישראל גם מטעמים הקשורים בדת, והחדירה המשמעותית רבת העוצמה של הציבור היהודי התומך בישראל בכמה ממוקדי הכח כמו התקשורת והפוליטיקה.  
 
אולם על תמיכה זו אין אנו יכולים להישען כמובנת מאליה נוכח השינוי הדמוגרפי. במגזרים האתניים שעומדים להוות רוב בעוד 25-30 שנה, אין  את אותה תפיסת עולם מובנית המעניקה תמיכה לישראל. בודאי שלא באותה עוצמה כמו במגזר הלבנים. עובדה זו מחייבת היערכות אחרת, חשיבה אחרת ותנופת הסברה בפיתוח מערכות היחסים עם כל המגזרים האתניים בארה"ב. 

ההסברה ומערכות היחסים שאנו בונים עם ארה"ב חייבים בעתיד להתפרס מעבר למוקדי הכח שבשלטון ואמצעי התקשורת המסורתיים. אנו נצטרך להגיע לאמצעי התקשורת של המגזרים האתניים כגון תחנות רדיו או עיתונות הדוברים ספרדית וסינית.
ואותו דבר גם בערוצי טלוויזיה בעלי אופי אתני שאינם דוברים אנגלית. כל זאת בצד פיתוח מערכות יחסים מעמיקות יותר עם המגזרים האתניים. 
  
כמה ארגונים יהודיים בארה"ב הבינו את חשיבות הדבר ואף נוקטים בצעדי קרבה והסכמה, אולם נוכח העובדה שמדובר באוכלוסייה של כמעט 90 מיליון איש, זו טיפה בים.   
 
מה שנדרש הוא שינוי במבנה הסברת הפנים- ארצית של ישראל בארה"ב, בשיתוף עם הארגונים היהודים כאשר המטרה היא ליצור יותר מודעות ויותר הבנה לאופייה, לבעיותיה המיוחדות של ישראל, וגם להיסטוריה שהובילה להולדתה של מדינת ישראל בקרב שלושת הקבוצות האתניות הגדולות.

מאמר דומה התפרסם בישראל היום.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.