ניצן ארליך | יו"ר חב' אביב יעוץ עסקי וחבר נשיאות לשכת המסחר תל אביב והמרכז | מאמרי דעה | 01/08/2012

המאבק החברתי והסיכוי לשינוי

אם חשבנו לרגע שחלוקת המעמדות ההודית לקאסטות חברתיות קיימת רק בהודו, הרי שלאחרונה התעוררנו למחקר של בנק ישראל אשר אומר בתמצות "כי מי שנולד במעמד חברתי מסוים רוב הסיכויים שיחיה וימות באותו המעמד".

הפגנות המחאה בשד' רוטשילד בשנה שעברה וההפגנות האלימות של השבוע שעבר, לא הולידו את השינוי המיוחל ומסתבר כי לא הצלחנו לשכנע את נבחרינו לשנות את המצב המצער לפיו מי שנולד בקאסטה אחת אומר שרוב הסיכויים הם שהוא גם ימות באותה הקאסטה.
 
אני מאמין כי כל ההפגנות דינן להתנפץ על קירות בית המחוקקים ולהיעלם. אין להן סיכוי שכן לא עומד ברשותן והן לא מתחברות לכוח פוליטי שיביא את השינוי.
 
במדינת ישראל קיימות קבוצות לחץ שמשקלן הסגולי גבוה בהרבה מכוחן המספרי, אבל הן מהוות מוקדי לחץ על השלטון וקובעות את סדרי העדיפויות הכספיים. לדוגמא, תושבי יש"ע – תראו את הכסף שנשפך על כבישים, תשתיות ומתנ"סים ביישובים ביש"ע ותשוו זאת לירוחם ולחצור. תראו כמה כסף מושקע בבתי האולפנה, כולל העברתם למקומם החדש ותסיקו את המסקנות לבד.
 
דוגמא נוספת לכך היא החרדים. ברור לכולם שלא ניתן באמת ובתמים לגדל 10 ילדים עם הכנסה חודשית של 5,000 ₪ . אני משאיר לדמיונם של הקוראים איך באמת עושים את זה ועל חשבון מי זה נעשה.
 
יתרה מכך, המדינה נטשה מזמן את הפריפריה שכן אין לתושביה כוח פוליטי משמעותי. ולכולנו ידוע שהטיפול הרפואי בפריפריה שונה מהטיפול במרכז. הממשלה והכנסת יכולים לשנות את סדרי העדיפות אך ורק אם יהיה לחץ פוליטי אמיתי לשינוי. אני מציע לחשוב איך מייצרים יותר "איציק שמולי" שילכו לבצע את השינוי ולא לכאלה שילכו להפגנות.
 
הפגנות טיבן להיעלם. למפגינים אין יכולת כלכלית אמיתית לשבות ללא גב כלכלי ולכן ההפגנות מתחילות בקיץ ונגמרות בסופו. גם הטענות מדוע הם לא מפגינים בחורף, אם המצב באמת קשה, הן טענות שאינן במקומן ועוד ממי שהיה בעבר מנכ"ל משרד האוצר.
הנטייה הרומנטית להסתכל על ההפגנות, כולל הפגנות של 400 אלף בכיכר רבין  או בכיכר המדינה כנקודות לשינוי המאבק הינה טעות.
 
מה קרה עם ועדת טרכטנברג? זו ישבה במשך חודשים ואיזה החלטות משמעותיות היא החליטה שאכן היו שוות את המאבק? האם מישהו יכול לומר לי מה היו ההחלטות? הרי ברור לכולם שהממשלה תמסמס את ההחלטות כך ששום דבר לא ייצא מהן וגם מה שייצא לא יהיה בעל משמעות.
 
נבחרי המדינה קשובים אך ורק לקהל בוחריהם. הם מעדיפים ובצדק להגיע לכל ברית מילה או חתונה כי שם מצוי הכוח הפוליטי המתדלק את המשך כהונתם. נגמרו הימים שבהם לבחירות היו הולכים דור הנפילים. האם מישהו ראה את יצחק שמיר המנוח בבר מצווה של חברי מרכז? האם יצחק רבין ז"ל היה כל ערב בחתונה של פעיל פוליטי זה או אחר? המשחק הפוליטי השתנה לחלוטין. 1,000 חברי ליכוד בעלי כח בחירה בוועידה שווים ל - 100 אלף מפגינים.
 
שימו לב לכמה מהלכים קטנים שנעשו לאחרונה, כולל הורדת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים.כיצד קבוצת לחץ קטנה במהלך פוליטי של הרשמה לליכוד הצליחה ובצדק להוזיל את תעריפי הביטוח בניגוד לנערי האוצר שהתנגדו בכל תוקף למהלך, אבל נכנעו בסוף להוראות מהשר.
 
לסיכום, המאבק הצודק של המפגינים חייב לעבור לזירה הפוליטית. אין כל משמעות לשבירת חלונות או למכות עם השוטרים שהם בעצמם הקהל הרלוונט למסריהם של אותם מפגינים. אני משאיר לשיקולם של הקוראים במי לתמוך, אבל זכרו - השינוי יהיה אך ורק בקלפי ולא ברחוב. 
  
הכותב הוא יו"ר חב' אביב יעוץ עסקי וחבר נשיאות לשכת המסחר תל אביב והמרכז.

 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.