עו"ד גיל נדל, גלעד פז | מאמרי דעה | 14/06/2012

סוכן מכס יישא בעלויות אחסנה עבור טובין של לקוחו

לאחרונה, חייב בית משפט השלום ברחובות חברת שילוח בינלאומי ועמילות מכס לשאת בכל עלויות האחסנה של דגים וצדפות מיובאים, אשר אוחסנו למשך כשנתיים, במחסן מפעלי קירור באשדוד. חברת השילוח ועמילות המכס טענה כי מדובר בסחורה השייכת לאחד מלקוחותיה, והוא שצריך לשאת בעלויות האחסנה, אך הטענה נדחתה.

עובדות המקרה וטענות הצדדים:
 
דגים וצדפות מיובאים אוחסנו במחסן מפעלי קירור אשדוד למשך 19 חודשים. הסחורה אוחסנה על ידי חברת שילוח ועמילות מכס, אשר חתמה על חוזה בכתב מול מחסן הקירור, לאחסון הסחורה השייכת לאחד מלקוחותיה.
 
לאחר שחלף זמן רב והלקוח לא משך את הסחורה מן המחסן ולא הורה על השמדתה, תבע מחסן הקירור מחברת השילוח ועמילות המכס סכום דמי אחסנה של כ-85,000 ש"ח.
 
חברת השילוח ועמילות המכס טענה כי היא למעשה רק תיווכה בין הלקוח, בעלי הסחורה, לבין מחסן הקירור, וביקשה לדחות את התביעה.
 
עוד טענה, כי ביקשה ממחסן הקירור בשלב מסוים לחתום על חוזה אחסנה ישירות מול הלקוח, ולשחרר את חברת השילוח ועמילות המכס מן העניין, אך מחסן הקירור סירב.
 
פסיקת בית המשפט:
 
בית המשפט דחה את טענות חברת השילוח ועמילות המכס, בעיקר בשל קיומו של חוזה אחסנה בכתב שנכרת בינה לבין מחסן הקירור, ישירות.
 
בית המשפט קבע כי התעקשות מחסן הקירור שלא לשחרר את חברת השילוח ועמילות המכס מן החוזה, ואי-הסכמתו לחתום על חוזה ישירות מול הלקוח- לא מהווה חוסר תום לב, אלא מהלך עסקי לגיטימי.
 
לכן, חברת השילוח ועמילות המכס חויבה לשאת בכל עלויות האחסנה ובשכר טרחת עו"ד של 11,000 ש"ח.
 
מכיוון שחברת השילוח ועמילות המכס הגישה הודעת צד שלישי נגד הלקוח, אשר התקבלה, לכאורה הלקוח צריך להשיב לחברת השילוח ועמילות המכס את סכום פסק-הדין, אך הדבר תלוי ביכולת הגבייה ממנו.
 
[ת.א. (שלום רחובות) 1953-09 השופטת עיריה מרדכי, פסק-דין מיום 16.5.12].
 
הערות:
 
במקרה זה, חוזה האחסנה שנכרת ישירות בין חברת השילוח ועמילות המכס לבין מחסן הקירור, עמדה בעוכריה והביא לקבלת התביעה כנגדה.
המסקנה הנלמדת מפסק-הדין היא, כי כאשר מדובר בסחורה השייכת ללקוח מסוים, מן הראוי שחברת השילוח ועמילות המכס תתעקש כי הלקוח יחתום על חוזה האחסנה מול מחסן הקירור, ולא תסכים לחתום על החוזה בשמו.
 
 
* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.