איתן ליטוין | מאמן אישי ועסקי למנהלים, יזמים ובעלי עסקים | מאמרי דעה | 23/02/2012

מחשבות שליליות והשפעתן על הצלחתך

לכולנו יש מחשבות שליליות וכל אחד מאיתנו יכול להיות קורבן למחשבות אלה. אולם, אין המדובר על קיומן של המחשבות השליליות, אלא, כיצד אנחנו מטפלים בהן ומגיבים להן. הן יכולות לשבור אותנו או להעלות את ביטחוננו בהצלחותינו.

הקדישו מחשבה למשפט הבא: לשום דבר אין משמעות בחיים, אלא המשמעות שאתה נותן לו.
 
מאמר זה מתבסס על ההנחות הבאות:
·                     לא רק לך יש מחשבות שליליות, לכל אחד יש אותן.
·                     אנחנו לא מנסים לעקור מהשורש את המחשבות השליליות, רק לטפל בהן בתבונה.
·                     מחשבות שליליות אינן מזיקות. מה שאתה אומר לעצמך בעקבות כך, גורם לנזק.
·                     אתה יכול לשנות כל מחשבה שאתה רוצה על ידי שינוי משמעות המחשבה לגביך.
 
הצעד הראשון הוא למצוא את הגורם למחשבות השליליות והרגשות שהן מעלות בך. לא המחשבה או המאורע הם אלה שגורמים לך להרגיש רע. הגורם להרגשתך הרעה הוא הדיאלוג שאתה מנהל עם עצמך, בעקבות המחשבה השלילית. הדיאלוג הפנימי משמש כקטליזאטור לסערת הרגשות שלך ופוגע בסיכויי הצלחתך.
השליטה בקול הפנימי שלך והדברים שאתה אומר לעצמך יכולים לבנות או לשבור את ביטחונך העצמי. על מנת לבחון את ההרגשות השליליות שמשפיעות באופן ישיר על ההצלחה, נחלק את המחשבות השליליות לשלוש עשרה קטגוריות ונבחן כל אחת מהן.
 
הנחות בדיאלוג הפנימי - כאשר אתה עושה הנחות לגבי מחשבותיך, אתה מניח את הגרוע ביותר מבלי לראות את התמונה הכוללת או מבלי שבחנת את כל העובדות. דוגמאות  להנחות בדיאלוג הפנימי:
"אני יודע שהמיזם הזה ירד לטמיון", "אני יודע שאעשה המון טעויות אם אקבל את התפקיד", "אני יודע שרוב האנשים שונאים אותי".
כיצד היית יכול לנסח אחרת את המשפטים האלה כדי שיהיו יותר מציאותיים? דוגמא: "אני אחליט בעצמי ואתן למיזם הזה הזדמנות"
 
הכללות - בקטגוריה הזאת אתה מכליל את מחשבותיך והופך אותם ליותר עזות באמצעות המילים שאתה משתמש. "אני תמיד מפסיד", "אני טועה בכל דבר שאני עושה", "כולם שונאים אותי", "כולם חושבים שאני טיפש", "אני אף פעם לא אהיה מסוגל לעשות את זה".
רק לקרא את השורות האלה, יכול להכניס אותך לדיכאון. כפי שאתה מבחין, ההכללות האלה בדיאלוג הפנימי, אינן מדויקות, הן לא צודקות ומשפיעות על ביטחונך העצמי, ובכל זאת אתה משתמש בהן. אתה בודאי לא טועה בכל דבר שאתה עושה. ובודאי לא כולם שונאים אותך. כיצד להפוך את זה? פשוט נסח זאת מחדש, למשל, "משהו בדבר הזה אינו מסתדר כמו שצריך אבל בדרך כלל אני מסוגל לעשות דברים כאלה". האין זה נישמע טוב יותר? ראה תמיד את הטוב בכל דבר, זה מחולל נפלאות.
 
חייב - ישנם אנשים שכל חייהם סובבים סביב המילה "חייב". "אני חייב להרזות", "אני חייב לרכוש עוד חברים", "אני חייב לעשות יותר כסף".
"חייב", זוהי מילה שיוצרת תביעות מעצמך. שימוש במילה הזאת אינו עשייה כי אם רק מחשבה. לכן אם אתה יודע שאתה חייב לעשות משהו ואינך עושה זאת, כיצד אתה מרגיש? לא מתאים, חסר תיקווה, מתוסכל? כן הרשימה הזאת יכולה להיות ארוכה מאוד. כיצד להפטר מהמילה "חייב"? קל מאוד, פשוט תשנה את המילה "חייב" ל- "יכול" או "רוצה". "אני רוצה לעשות את זה", "אני יכול לעשות את זה".
 
תיוג - באיזו תכיפות אתה משתמש בתארים לגבי עצמך? תיוג הוא תופעה רווחת. התיוג הוא כאשר אתה נותן לעצמך שם תואר או שהינך מצהיר הצהרה שמתארת אותך. למשל: "אני מפסידן", "אני טיפש", "אני מכוער",  "אני שמן".
כיצד זה אפשרי שאתה מפסידן בכל תחומי חייך? האם אתה באמת טיפש? האין בך שום תבונה? כמובן שלא כך הדבר! הפסק לתייג את עצמך, עליך להיות יותר מדויק במחשבותיך. במקום לומר לעצמך "אני מפסידן", אמור "זה לא הצליח כמו שרציתי".
 
הדחקת החיובי - האם אתה נוטה להתעלם ממחמאות שאנשים נותנים לך? האם אתה מסרב לקבל או שהינך מתעלם ממה שאחרים אומרים. למשל "עשית עבודה טובה" או "אתה נראה טוב מאוד היום". כיצד אתה משיב למחמאות? "זה שום דבר, זה היה קל" או "אתה סתם אומר, אני לא נראה טוב בכלל". האם שמת לב שאתה ביטלת את העובדה שבאמת עבדת קשה, או שעמלת רבות שהופעתך תהיה מרשימה.פשוט חייך ואמור תודה, זוהי התגובה הנאותה. אתה נותן מחמאות, לכן למד גם לקבל מחמאות.
 
כל דבר צריך להסתיים בכי טוב - שלמות היא אשליה. אם אתה בן אדם שכל דבר בחייו חייב להיות מושלם, אתה עשוי להתאכזב. האם יש לך מחשבות כגון: "זה לא היה צריך לקרות לי", "אני לא מאמין שזה קרה", "זה לא הוגן".
חדל לחפש עולם מושלם. לכל אחד קורים דברים, טובים ורעים. ואתה אינך יוצא מהכלל. לכן, קבל את העובדה שיש זמנים גרועים ושאל את עצמך, "מה אני יכול לעשות לשפר את המצב הקיים?"
 
האשמת אנשים או מאורעות אחרים - האם אתה מאשים את האחרים ואינך מקבל אחריות לתוצאות שלא צפית אותן? האם אתה אומר: "אם ההורים שלי היו יותר שאפתנים, הייתי יכול להיות במקום אחר",
"אם רק הייתי יכול להרשים אותם", "הוא גרם לי להרגיש רע", היא החזיקה אותי ולא יכולתי לעשות שום דבר".
הגישה הזאת גרועה, בעקבותיה תרגיש קורבן וחסר אונים. אתה אומר "זאת לא הייתה אשמתי", זאת כן הייתה אשמתך. אומנם לאירוע הייתה השפעה עליך, אבל בסופו של יום, אתה הוא זה האחראי לכך שהאירוע השפיע עליך. כיצד אפשר לחשוב אחרת? התחל להתמקד במציאות.  אם אתה מרגיש שמשהו אינו צודק, קבל זאת.  לאחר מכן קבל אתת העובדה שההשפעה של זה עליך היא באחריותך. אל תתחיל לתרץ.
 
הכול או לא כלום - לא כל דבר הוא שחור או לבן. יש כמה צבעים בניהם, כמו כחול, ירוק, אדום, צהוב, ורוד ועוד. לכן מדוע הרבה אנשים מסתכלים על החיים רק בשחור או לבן? האם אתה אחד מאלה שחושבים "הכול או לא כלום"? לדוגמא: "אני מצליח או שאני כישלון", "אם אני מגיע למקום הראשון, אני מנצח. אם אני מגיע למקום השני אני מפסיד", למרות שמשתתפים בתחרות 20,000 מתחרים. "אם אני לא מצליח לסדר את הדברים ב-100%, נכשלתי". "אם לא אקבל יותר מ-90 במבחן, נכשלתי".
רק לעיתים רחוקות, החיים הם הצלחה או כישלון. למעשה, ההצלחה היא המסע לא היעד. ההצלחה והכישלון, אינם נמדדים בסקאלה של 100 או 0. בסופו של יום אם לא הגעת  לסטנדרד הגבוהה ביותר שלך, בודאי שאין זאת אומרת שקבלת אפס! רק המחשבה של "הכול או לא כלום", תביא אותך לכישלון. כמה פעמים אתה מבצע משהו בשלמות מוחלטת. רב האנשים מבצעים רק 10% בשלמות. האם זאת אומרת שב- 90% מהם נכשלו? עכשיו אתה בודאי יודע שזה שטויות, לכן מדוע תמיד לעשות כל דבר בשלמות?
 
מחשבה שלילית משתלטת על נשמתך - כיצד הינך מגיב למאורעות שאינם מתבצעים כפי שתכננת? למשל, הבוס שלך אומר שהעבודה האחרונה שעשית אינה נכונה. אתה בא הביתה, ואומר לאשתך שהיה לך יום נורא בעבודה. יכול להיות ששרפת את המנה הראשונה, אבל אין זאת אומרת שהרסת את כל הארוחה. יכול להיות שהיה לך כאב ראש באותה שעה, אבל אין זאת אומרת שהרסת את כל החופשה שלך. אתה פשוט הופך את כל המצב לשלילי. מה יקרה אם תשנה את הפוקוס שלך מיד כאשר אתה מתחיל לחשוב בשלילה? אתה יכול לומר: "מה יכול להיות טוב במצב הזה?", "זה רק דבר אחד רע, מהם הדברים הטובים?", "כיצד אני יכול ליהנות מהחוויה הזאת?"
 
אמונה במה שאתה מרגיש - הרגשות אינן עובדות. אם אתה מאמין באופן עיוור רק להרגשותיך, בטוח שאתה סובל, ואתה סולל את דרכך לקראת חוסר ביטחון עצמי. איכות החיים שלך מבוססת על איכות הרגשות שלך. ההרגשות הן רק מחשבות שאנחנו מחליטים ליצור, אין זה הופך אותם למציאות. אתה נותן משמעות למחשבותיך, ולכן אתה נותן גם משמעות לרגשותיך. משום כך, אתה אדם שמאמין לכל הרגשות שלו. "אני מרגיש שאני לא טוב, לכן,  אני בטח רע", "אני מרגיש כישלון, לכן אני בטח מפסידן", "אני מרגיש מכוער, לכן בטח אני מכוער".
רמת ביטחון עצמי נמוכה, יכולה לשבש את המחשבות שלך. לכן, ראשית עליך לבדוק את הרגשות שלך לפני שאתה באמת מאמין בהן. שאל את עצמך, "האם אני באמת כזה כמו שאני מרגיש"? אתגר את רגשותיך על ידי כך שתשאל את עצמך שאלות לגביהן.
 
לעבור לפסים אישיים - כאשר אתה עובר לפסים אישיים, אתה מאשים את עצמך. וזה קורה כאשר אתה אומר: "זה הכול באשמתי, שהבן שלי לא קיבל הזדמנות בחייו", "אם לא הייתי כזה טיפש היו לי יותר חברים", "הגירושין היו רק באשמתי".
כאשר אתה מאשים את עצמך לגבי החלטות ופעולות של אחרים, אתה נושא על כתפיך, יותר מידי אחריות. אינך אחראי להחלטות או פעולות של מישהו אחר. אתה אינך היחידי שנותן עצות או מציע רעיונות. כל אחד פוגש אנשים רבים, קורה עיתונים או משתמש במידע ממקורות שונים, ומקבל רעיונות בכול הכיוונים. אבל בסופו של דבר, אותו אחד מחליט בעצמו מה הוא או היא רוצים לעשות. אומנם, טעויות יכולות להיות ואפילו באשמתך, אולם האם כל ההחלטות של האחר הן כתוצאה מטעויות שלך? בודאי שלא כך. הביטחון העצמי שלך סופג מהלומה בכל פעם שאתה לוקח אחריות על חייו ומעשיו של מישהו אחר. שלוט בחייך, אל תאשים את עצמך ואל תיתן לאחרים להאשים אותך בכל דבר.
 
השוואה עם אחרים - האם אתה תמיד משווה את עצמך עם אחרים? אם הכן כך, זה הזמן לחדול מכך. מדוע אתה שם את עצמך בתחרות חסרת ערך? מה שאתה עושה כאשר אתה משווה את עצמך לאחרים, אתה מדגיש את החולשות שלך ומעצים את החוזקות של האחרים, או שאתה מקטין את החולשות של האחרים ומקטין את החוזקות שלך. אתה אומר לעצמך דברים כגון: "אין לי שום סיכוי לקבל את העבודה הזאת, מי היה רוצה להעסיק אם חד הורית? שרית, צעירה ממני, רווקה ויש לה תואר אקדמי", "אני חסר תקווה במתמטיקה, יואל יצליח יותר ממני, הוא מסוגל לפתור תרגילים גם שהוא עושה עמידת ראש", "אף אחד לא ירצה לצאת איתי, יש לי אף גדול. תראו את דנה, היא יפה, יש לה שיער נהדר וגוף כמו לדוגמנית".
עליך לאתגר את המחשבות האלה. תעריך את הייחודיות שבך.
 
אני לא יכול להתמודד עם החיים - אם אתה אומר לעצמך דברים כגון: "אני לא יכול לסבול יותר", "אני לא יכול לחיות בלעדייך", "אני לא יכול לנהל את זה".
מה אתה עושה? אתה מובס, ואומר לעצמך, שאינך חזק מספיק להתמודד עם החיים. אומנם יש בחיים הרבה דברים קשים או לא נעימים. אבל אתה יכול להתמודד איתם! דרך טובה יותר היא לומר, "אני באמת לא אוהב את זה אבל אני יכול לסבול את זה". שאל את עצמך את השאלות הבאות: "אם זה יקרה, האם באמת זה חסר תיקווה? האם אני לא אצליח להתמודד עם זה?", "אם הגרוע מכל יקרה, מה אעשה?"
"אם אני אסתכל אחורה לאחר 10 שנים, האם למישהו יהיה איכפת מזה?"
 
בעולם כיום, חשיבות הצלחה מודגשת בצורה חזקה מאוד. לאדם המודרני אין שום אפשרות אחרת, כי אם לטפח את הצלחותיו, או שהוא יישאר רחוק במרוץ הבלתי פוסק, ולא יהיה מסוגל להתרומם לעולם. אנשים מצליחים, בולטים בחברה, ובדרך כלל משיגים את מה שהם רוצים, כיוון שהם בטוחים ומאמינים במטרות שלהם וביכולתם להגשים את מטרותיהם. 
 

איתן ליטוין, מאמן אישי ועסקי למנהלים, יזמים ובעלי עסקים, טל. 0544802227, מייל: eitan161@zahav.net.il

 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.