עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 19/02/2012

על מסים ופיטורים

כל אימת שרוצים לחשוף את המשק לתחרות מול יבוא מוצרים, תמיד יהיו כאלה שיקומו ויזעקו שמהלך זה יגרום להפסד מקומות עבודה ולפיטורי עובדים. לפני שנבחן האם הפחתת מכסים אמורה בהכרח להביא לאובדן מקומות עבודה, כדאי לבחון נושא דו ערכי זה במישור העקרוני והייתי אומר ללא היסוס: למדינת ישראל אין אינטרס לאומי אמיתי ליצור מקומות עבודה אשר יגרמו לייקור  מוצרי מזון לכלל הצרכנים.

יהיה זה מהלך שגוי אם אנו אכן נקבע כמדיניות כלכלית מוצדקת, שאין להפחית מכסי מגן שיובילו להפחתת מחירי מזון, על מנת לשמור על מקומות עבודה במוקדים מוגדרים במשק.
 
הקמת ארגון עסקי המייצר מוצרי מזון שאינו יכול לעמוד בתחרות מול יבוא מוצרי מזון, היא שגיאה כלכלית. דווקא בתחום יבוא מוצרי מזון מוטלת עלינו החובה העליונה לעשות הכל בכדי להפחית את מחירם בישראל, שכן אלה הם המוצרים הבסיסים החשובים ביותר אותם צורכות מאות אלפי משפחות המתקיימות מתקציב הוצאה דל. אי אפשר לבוא ולומר: אנו נייקר במכוון את מוצרי המזון בישראל על מנת ליצור מקומות עבודה לא תחרותיים.
 
בעבר, לפני כ-35 שנה, החל המשק הישראלי להיחשף לתחרות. כיום יש לנו כלכלה חזקה ותחרותית על שום ביצוע מדיניות החשיפה. מי שמעוניין בקיומם של ארגונים עסקיים שאינם יכולים לעמוד בתחרות בפני היבוא, מטיל קנס ישיר על מאות אלפי משפחות בישראל.
 
האמת היא שתכנית משרד התמ"ת להפחתת מכסים כלל אינה מחייבת פיטורי עובדים, והצגת משוואה קודרת לפיה הורדת מכסים שווה לאיבוד מקומות עבודה, הינה מטעה ביסודה.
 
תכנית התמ"ת להפחתת מכסים הינה תכנית מתונה מאוד הפרוסה על פני מספר שנים. התכנית מאפשרת לארגונים העסקיים להתייעל ולהיערך בפני תחרות ואולי אף לצמצם מעט את מתח הרווחים. היא כלל אינה מחייבת פיטורים מיידיים. היא כן מחייבת לבצע את הפעולות הנחוצות על מנת שכל הציבור בישראל ייהנה מהפחתת מחירי מוצרי המזון.
 
יש לזכור כי על היבוא מארה"ב, האיחוד האירופאי ו 40 מדינות נוספות, עימן יש לנו הסכמי סחר חופשי, לא מוטל שום מכס ואנו מתמודדים עם מצב זה בהצלחה. הראיה, שיעור האבטלה בישראל של 5.6% הוא מהנמוכים בעולם. כלל התעשייה בישראל הוכיחה כי היא מסוגלת לבצע מעבר מתעשייה מוגנת לתעשייה תחרותית. הגיע הזמן שגם תעשיית המזון תעבור בהדרגה להתמודדות בשוק תחרותי ותחדל לאיים עלינו בפיטורי עובדים.    
 
המלצות ועדת טרכטנברג ופרסומי בנק ישראל על יוקר המחיה כאן, מחייבים אותם לעשות זאת.

מאמר דומה פורסם במעריב.

 

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.