פורסמו ברשומות תיקונים שביצע משרד התקשורת בתקנות אישורי ההתאמה - שינויים ו/או הקלות בפסי התדרים הרלוונטיים ביבוא ציוד תקשורת אלחוטי

כידוע, תקנות הטלגרף האלחוטי (אישורי התאמה), התשפ"א- 2021 שפורסמו ברשומות ב-29.3.2021 יחד עם תקנות הטלגרף האלחוטי (פטור מרישוי), התשפ"א-2021 שפורסמו ברשומות ב-3.3.2021, החליפו יחד לחלוטין את צו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), התשמ"ב-1982 ואת התנאים ההנדסיים המנויים בו.

כעת, ביום 7.7.22 פורסמו ברשומות המדינה שורת תיקונים לתקנות אישורי ההתאמה, הטומנים בחובם שינויים / הקלות בפסי התדרים הרלוונטיים ביבוא ציוד תקשורת אלחוטי לישראל.

  • לעיון במסמך התיקונים המלא שפורסם ברשומות ב-7.7.22 (מק"ח 10247)- לחצו כאן
  • ביום 11.7.22 פורסם ברשומות מק"ח 10255 שתיקן טעות שנפלה במק"ח 10247 שפורסם ב-7.7.22: בטור ד' בפרט 34 שבחלק ב' לתוספת הראשונה, פסקאות (ב), (ג) ו-(ד) צריכות להיות מסומנות "(א), (ב) ו–(ג)", בהתאמה
  • לעיון בהודעת הדוברות שפרסם משרד התקשורת בנושא זה- לחצו כאן

בבואו לקבוע את התנאים ההנדסיים למסלול אישורי התאמה, שר התקשורת נסמך על החלטות של ועדת התדרים, שהיא הגוף המוסמך להועיד ולהקצות תדרים בישראל על פי הפקודה. 

בחלוף הזמן מאז הותקנו התקנות בשנת 2021, ועדת התדרים החליטה להקצות פסי תדרים רבים נוספים לשימוש הציבור, וכן להקל בתנאים ובמגבלות ההנדסיות של חלק מפסי התדרים המפורטים היום בתקנות. כעת, הוחלט לאמץ החלטות אלה והחלטות נוספות של הוועדה ליישמן ולעגנן בתקנות, וזאת על מנת להחיל עליהן את החובות ואת מנגנוני הרישוי של מסלול אישור התאמה, ובכך להקל על ציבור היבואנים והמשתמשים ולעודד קידמה טכנולוגית.

 

להלן סקירת חלק מהתיקונים / שינויים שנעשו בתקנות אישורי ההתאמה העדכנית:

שימו לב: ביום 11.7.22 פורסם ברשומות מק"ח 10255 שתיקן טעות שנפלה במק"ח 10247 שפורסם ב-7.7.22: בטור ד' בפרט 34 שבחלק ב' לתוספת הראשונה, פסקאות (ב), (ג) ו-(ד) צריכות להיות מסומנות "(א), (ב) ו–(ג)", בהתאמה.

1. הקלה עבור מכשירים אלחוטיים המותקנים בכלי רכב - ניתן יהיה לצרף גם בדיקת מעבדה שנערכה לפני 10 שנים (במקום 5 שנים) -

בהתאם להוראות סעיף 4י(ג) לפקודה ולתקנה 5 לתקנות העיקריות, יבואן מסחרי המבקש אישור התאמה נדרש לצרף מסמכים מתאימים, כאשר ברירת המחדל לפי הפקודה היא צירוף מפרט יצרן של המכשיר האלחוטי, או בדיקת מעבדה של המכשיר שנערכה בתקופת של 5 שנים שלפני מועד הגשת הבקשה. 
נעשתה הקלה שקובעת כי על מנת להוכיח עמידה בתנאי מסלול אישורי התאמה, ביחס למכשיר אלחוטי המותקן בכלי רכב כמפורט בתקנה 5(ב) לתקנות העיקריות, ניתן יהיה לצרף גם בדיקת מעבדה כמשמעותה בסעיף 4י(ג)(1)(ב) לפקודה ותקנה 5(א)(2) לתקנות העיקריות, אשר נערכה בתקופה של 10 שנים שלפני מועד הגשת הבקשה. זאת לאחר שבמפגש עם יבואנים בתעשיית הרכב גורמי המקצוע במשרד התקשורת השתכנעו שזהו הסטנדרט המקובל בתעשיית הרכב בה לא נהוג לעשות שינויים במכשירים האלחוטיים בתכיפות גבוהה.

 

2. יצירת חלופה חדשה מקילה, התואמת את האסדרה הנהוגה באיחוד האירופי- הרלוונטית ביחס לכמחצית מהמכשור האלחוטי, ותאפשר לצרף מסמכי DOC + מפרט טכני בכדי לקבל אישור התאמה-
ברוח החלטת הממשלה בדבר הקלות בייבוא מסחרי לישראל של טובין העומדים בדרישות חוקיות הייבוא ובאסדרה המקובלת באיחוד האירופי, ועדת התדרים שינתה והקלה בכמה מפסי התדרים את תנאי ההקצאה המפורטים בתקנות העיקריות, כך שיהיו שקולים לאסדרה הנהוגה באיחוד האירופי, היכן שוועדת התדרים מצאה כי אין חשש לגרימת הפרעה אלחוטית. גורמי המקצוע במשרד התקשורת זיהו כי בשלב ראשון ביחס לכמחצית מהמכשירים האלחוטיים הפועלים בפסי התדרים שהוקצו לשימוש הציבור הרחב בתנאים המפורטים בתוספת הראשונה לתקנות, ישנה שקילות מהותית בין תנאי האסדרה הקבועים באיחוד האירופי או באירופה בכלל, ובין התנאים שקבעה ועדת התדרים להקצאת פסי התדרים. 

אי לכך, נקבע ביחס לפסי התדרים האלה הסדר רגולטורי מקל באופן משמעותי, שיאפשר לייבואן מסחרי, לפי בחירתו, להמציא למשרד התקשורת את כל המסמכים הבאים:

(1) מסמך תאימות של המכשיר לאסדרה הנהוגה באיחוד האירופי (EU declaration of conformity);

(2) מסמך המפרט את כל תכונות האלחוטיות של המכשיר כגון מסמך יצרן נלווה או מפרט מקובל (סטנדרטי).

מדובר בהקלה ביחס למצב הקיים כיום, במסגרתו יבואן מסחרי נדרש כיום לספק למשרד התקשורת כתנאי לקבל "אישור התאמה" לפי הוראות סעיף 4י לפקודה, כגון מפרט מקורי של יצרן המכשיר או תוצאות בדיקת מעבדה מוסמכת.
בכוונת המשרד להמשיך ולבחון זאת מעת לעת ולאמץ את כללי האסדרה הנהוגים באירופה לעניין מכשירים אלחוטיים מקום שניתן לעשות זאת בלי חשש לגרימת הפרעות אלחוטיות למשתמשים השונים בישראל.

 

3. שינוי ביחס לבקשות יבוא לשימוש עצמי במסלול אישור התאמה (המאפשר לייבא עד 5 מכשירים) ולבקשות ליבוא חד פעמי במסלול אישור התאמה (המאפשר לייבא עד של 50 יחידות למכשיר או כמות אחרת כפי שיתיר לו המנהל)- במקום צירוף הצעת מחיר (pro forma invoice), צריך לצרף רק מסמך המפרט מידע על המכשיר האלחוטי אשר נרכש בפועל ואותו מבוקש לייבא לישראל כגון שטר מטען או חשבונית קנייה-

מאז שהתפרסמו התקנות העיקריות לפני כשנה לעניין "ייבוא לשימוש עצמי של מכשיר אלחוטי במסלול אישור התאמה" (תקנה 6) ולעניין "ייבוא מסחרי חד פעמי במסלול אישור התאמה" (תקנה 7) התברר כי הצעת מחיר אינה מעידה בהכרח על תכונות המכשיר האלחוטי שנרכש בפועל, ויכול שהוא יהיה שונה מהמכשיר שמצוין בהצעת המחיר. על מנת להבטיח שלא יינתן אישור למכשיר שאינו עומד בדרישות שבתקנות העיקריות, תוקנה תקנה 6(ב) ותקנה 7(א) לתקנות העיקריות כך שהמבקש יהיה רשאי לצרף רק מסמך המפרט מידע על המכשיר האלחוטי אשר נרכש בפועל ואותו מבוקש לייבא לישראל כגון שטר מטען או חשבונית קנייה, ולא ניתן יהיה להסתפק בצירוף הצעת מחיר (pro forma invoice).

 

4. הקלה ביחס לדרישות הסימון במדבקת אישור התקשורת נוכח מקרים של חידוש אישור ההתאמה הכרוך במתן מספר סידורי שונה לאישור- ניתנה אפשרות לסמן מספר ח.פ / ת.ז של היבואן במקום המספר הסידורי של אישור ההתאמה-

תקנה 9 לתקנות העיקריות עניינה "חובת סימון מכשירים ויידוע הציבור". לפי תקנה זו, עוסק בעל אישור התאמה, המייצר או מייבא מכשירים לטובת שיווקם לציבור בישראל, מחויב לסמן מכשירים אלחוטיים על גבי האריזה ולציין את מספר אישור משרד התקשורת שניתן לעניין המכשיר.
אישור התאמה ניתן לרוב לתקופה של שנתיים, לאחר מכן ניתן לחדש אישור התאמה למכשיר האלחוטי שיינתן לו מספר סידורי אחר, דבר שעלול להקשות על יבואנים אשר מעוניינים להיערך בעוד מועד עם מדבקות לסימון המכשיר כנדרש בתקנה 9. נוכח בקשות שהתקבלו מטעם כמה יבואנים- בין היתר בקשת אגף יבוא מכס ותקינה בלשכת המסחר במסגרת התייחסות המרוכזת שהוצאנו ביחס לתקנות אישורי ההתאמה ופטור מרישוי, אנו שמחים לעדכן כי נעשתה הקלה בדרישה ולהוסיף אפשרות לסמן על גבי המכשיר פרטים מזהים של היבואן או של היצרן, חלף סימון מספר אישור ההתאמה. לדוגמה פרטי היבואן שנדרש לציין הם שמו של היבואן ומספרו המזהה – ח.פ. לתאגיד ומס' ת.ז. ליבואן שהוא עוסק מורשה, כפי שרשומים באישור ההתאמה שנתן המנהל עבור המכשירים המיובאים.

 

5. הוספת פסי תדרים לשימוש הציבור הרחב ביחס למספר רב של מכשירים אלחוטיים / הקלה של תנאי שימוש ומגבלות / התאמה של תנאי שימוש ומגבלות באופן שיתאם את האסדרה הנהוגה באיחוד האירופי או באירופה + שינוי בפסי התדרים של מיקרופונים אלחוטיים

התיקונים שפורסמו מכילים מספר שינויים ביחס לפסי התדרים, תנאי השימוש והמגבלות בעבור שורה ארוכה של מכשירים אלחוטיים שונים. 

 

תשומת ליבכם בין היתר לשינויים הבאים ביחס למיקרופונים אלחוטיים:

א. הוספת שימוש "מיקרופון אלחוטי" לפרטים העוסקים בכך:
לבקשת אגף יבוא מכס ותקינה בלשכת המסחר, הורחב התוכן בטור ה' (המפרט את השימושים) של הפרטים מס' 48, 49, 49 א+ב, 68 א+ב כך שהתווסף במפורש שימוש של מיקרופונים אלחוטיים. 

 

ב. התבטלה ההקצאה לציבור של פס תדרים 794 עד 806 מה"ץ לשימוש מיקרופונים אלחוטיים, לאחר שוועדת התדרים הועידה אותו לשימוש רשתות סלולר (רט"ן), בהמשך להודעת משרד התקשורת בנושא זה מאוקטובר 2021, ולמפגש שהתקיים עם יבואני מיקרופונים אלחוטיים בשיתוף אגף יבוא מכס ותקינה בלשכת המסחר:

פס התדרים 794-806 מה"ץ מותר לשימוש בישראל מזה כ-20 שנה לצורכי מיקרופונים אלחוטיים, לשימושים כגון אירועי תרבות מופעי מוסיקה ושימוש עצמי. ועדת התדרים הועידה לאחרונה מחדש את פס התדרים האמור לצורכי מתן שירותי סלולר, וזאת כחלק מההתאמה של הועדות התדרים בישראל לרשתות סלולריות (רט"ן, רדיו טלפון נייד) להועדות המקובלות באירופה ולאזור REGION 1 של ארגון הבזק הבין-לאומי (ITU). בתחום התדרים 791 עד 862 מה"ץ יפעלו בארץ ובאירופה רשתות רט"ן מתקדמות בדור 4 ואילך. בהמשך להחלטת ועדת התדרים פס התדרים 794 – 806 מה"ץ יוקצה בעתיד לחברות הסלולר למתן שירותי רט"ן מתקדמים, וזאת כחלק מניהול שוטף של מאגר תדרי הרדיו והצורך להבטיח שימוש יעיל בהם. על מנת למנוע ולצמצם את היקף ההפרעות האלחוטיות האפשריות בעתיד בפס זה, בין מיקרופונים אלחוטיים ובין ציוד סלולרי ורשתות סלולר, פרט זה נמחק ומופסק ייבוא של ציוד אלחוטי הפועל בפס תדרים זה.

 

משרד התקשורת ממליץ להפסיק לייבא ציוד אלחוטי שפועל בפס התדרים כאמור שבעתיד עלול להיות מופרע או להפריע לציוד רט"ן. יובהר כי ציוד אלחוטי שיובא לישראל עד כה מכוח אישורי התאמה יהיה מותר להמשך הפעלה וסחר ללא צורך באישור נוסף של משרד התקשורת.

בתקנות שפורסמו, בין היתר בעקבות הערות של יבואנים, משרד התקשורת פתח פסי תדרים חלופיים לטובת ייבוא מכשירים כגון מיקרופונים אלחוטיים, באופן שתואם את האסדרה הנהוגה באירופה, עד כמה שניתן, ולא יגרום להפרעות אלחוטיות:

  • ניתן לייבא מיקרופונים אלחוטיים בפסי התדרים בתנאים הקבועים בין היתר בפרטים 47א, 47ב, 49, 49א, 68א לתוספת הראשונה.
  • ניתן יהיה להפעיל ברישיון מיקרופונים הפועלים בפס התדרים 470 עד 502 מה"ץ. מידע בדבר מתכונת הרישוי יעודכן בידיעה זו בהמשך.

 

נציין כי ביום 13.6.22 נפגשו נציגי לשכת המסחר יחד עם יבואני מיקרופונים אלחוטיים ונציגי משרד התקשורת לפגישה בנושא הקשיים שנוצרו נוכח השינויים בפסי התדרים המוקצים למיקרופונים אלחוטיים. נוכח ההתייחסויות שעלו בדיון, משרד התקשורת ציין שיבחן בלב פתוח ונפש חפצה את תחום התדרים 470-516 מה"ץ ואת האפשרות להקצות את חלקם במסגרת אישורי התאמה (לאחר וועדת תדרים), וככל שיגיעו למסקנה שיש לפעול לשינויים או תוספות יעשו זאת- ואנו נעדכן בידיעה זו בהתאם.

 

קישורים רלוונטיים נוספים:

  • מצגת הדרכה ליבוא מסחרי מטעם משרד התקשורת-הגשת בקשה לאישור התאמה תקופתי- לחצו כאן
  • מצגת מוובינר בשיתוף משרד התקשורת בנושא הרחבת הפטורים מרישוי ותקנות אישורי ההתאמה החדשות המחליפות את צו הטלגרף- אי תחולת הפקודה- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה