דיוני ועדת הכלכלה בנושא רפורמת היבוא החדשה במסגרת חוק ההסדרים מגיעים לישורת האחרונה - מוזמנים לעדכן אותנו בהתייחסויות

כזכור, תכנית הפתיחה ליבוא במסגרת חוק ההסדרים ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022, עברה בקריאה ראשונה ביום 2.9.2021. כעת, דיוני ועדת הכלכלה, המכינים את הצעת החוק לקראת הקריאה השנייה והשלישית שבסיומה החוק יאושר, מגיעים לישורת האחרונה. 

במהלך השבוע האחרון דנה ועדת הכלכלה בהרחבה בהצעת החוק לרפורמה ביבוא העתידה לחולל שינוי משמעותי בהיבטים הבאים:

  • תקינה- תיקון פקודת הייבוא והייצוא וחוק התקנים כך שרוב התקנים יועברו למשטר אכיפה המבוסס על הצהרת היבואן במקום בדיקות בכניסה לשוק, למעט חריגים. בנוסף, יצירת מסלול ייבוא המאפשר ייבוא מוצרים בהתאם לתקן בינלאומי ובהתבסס על הצהרת היבואן.
  • יעילות אנרגטית של מוצרי חשמל- תיקון חוק מקורות אנרגיה כך שניתן יהיה לייבא מכשירי חשמל על בסיס התאמה לדרישות נצילות אנרגטית החלות באירופה בהתבסס על הצהרת היבואן.
  • יבוא מוצרי תקשורת אלחוטיים- מתן סמכויות למשרד התקשורת לבצע ריקול למוצרי תקשורת אלחוטיים שאינם תקינים- ולהורות על הפסקת מכירתם באופן שלא קיים כיום. שימו לב כי המדיניות של משרד התקשורת הינה לקדם הקלות ברגולציה ובכוונתם לעשות זאת לא במסגרת חקיקה, אלא במסגרת הטמעת תיקונים ושיפורים בתקנות אישורי התאמה החדשות, שנכנסו לתוקף בחודש אפריל 2021. תקנות אלו כוללות פירוט נרחב של הדרישות והחובות החלות על יבוא ציוד תקשורת אלחוטי ומכילות את כלל ההחלטות של ועדת התדרים. כל זאת תוך התאמה להתקדמות הטכנולוגית העולמית ופתיחת תחומי תדרים שלא היו מותרים ביבוא לישראל בעבר, בעבור שורה ארוכה של מוצרים.

 

מדובר למעשה בשינוי פרדיגמה ביבוא, במסגרתו יתבצע מעבר נרחב להסתמכות על הצהרות היבואן בעת יבוא מוצרים רבים שחל עליהם תקן רשמי. שינוי זה כפוף לפיקוח ואכיפה יעילים, מבוססי ניהול סיכונים.

אי לכך, בדיון שנערך אמש (5.10.2021) הציג מנכ"ל משרד הכלכלה, רון מלכא, מצגת הסוקרת את השינויים שבכוונת משרד הכלכלה לערוך במערך הפיקוח והאכיפה במשרד, על מנת לתמוך ביישום הרפורמה ולהביא להגברת התחרות, הורדת יוקר המחייה ויצירת תשתית להאצת הצמיחה של המשק:

  • מערך הפיקוח והאכיפה יורחב ויקבל תוספת כוח אדם משמעותית.
  • תופעל מערכת הערכת סיכונים של המכס לטובת זיהוי משלוחים חשודים שהיא מערכת לומדת שמסתמכת על הניסיון המצטבר.
  • יופעלו מעבדות בדיקה לפיקוח בשלב שחרור יבוא ותוגבר האכיפה המינהלית ע"י הגדלת סכומי עיצומים כספיים. שימו לב כי משרד הכלכלה נמצא במגעים עם משרד המשפטים בכדי לפעול להגדלה משמעותית של הקנסות לצורך הרתעה, כך שיבואן מפר עלול להגיע לעיצום של מיליוני שקלים.
  • כמו כן, מקיים משרד הכלכלה מגעים עם חברות ביטוח לצורך יצירת מוצר ביטוחי וחיתום יבואנים.

 

לעיון במצגת המלאה בנושא הרחבת מערך הפיקוח והאכיפה במשרד הכלכלה- לחצו כאן

לעיון בפרק כ"ג (יבוא) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 (מ/1443) כפי שנידון בימים אלו בוועדת הכלכלה- לחצו כאן

*שימו לב- רפורמת היבוא כוללת גם התייחסות נפרדת ליבוא מזון ויבוא תמרוקים. 

 

דיוני ועדת הכלכלה מתקרבים לסיום, וזו ההזדמנות האחרונה להשפיע על הרפורמה המשמעותית הזו. לכן, חברי לשכה המייבאים טובין שחל עליהם תקן רשמי ומוצרי תקשורת אלחוטיים מוזמנים לשלוח את התייחסותיהם לטיוטת הצעת החוק בהקדם אל מירב קפלן, סגנית מנהל אגף יבוא מכס ותקינה meravk@chamber.org.il 03-5631116

למידע נוסף בתחום זה