גיורא בשור | אירופה | מאמרים מקצועיים | 09/04/2013

קפריסין - פינה תמציתית על כלכלה עולמית

כולנו שמענו על הבעיות הכלכליות החריפות בקפריסין, אך כיצד הן תשפענה עלינו ועל עסקינו? גיורא בשור, כלכלן ועוסק בסחר בינ"ל, חבר נשיאות בלשכת המסחר ת"א והמרכז סוקר את המצב ומציג חמש מסקנות להתמודדות איתו. לצפייה בסרטון - לחץ כאן

בשבועות האחרונים, ובמיוחד, בחול המועד פסח שמענו על הבעיות הכלכליות החריפות בקפריסין – האי השכן. כדי להבין מה קרה בקפריסין יש לחזור לשנות השמונים של המאה הקודמת, כאשר הכלכלה העולמית הפכה להיות גלובלית יותר ויותר, וממשלת קפריסין הגיעה למסקנה כי אין לה כל יתרון יחסי בכלכלה המסורתית שלה – תיירות, חקלאות, מסחר וכד'.

הממשלה הקפריסאית החליטה להפוך את האי למעין "מקלט מס", כמו איי קיימן או איי התעלה וכד', ולצורך כך הגמישה את חוקי הבנקאות, קיצצה בבירוקרטיה בהקמת חברות OFF-SHORE והטילה מס מאוד נמוך על חברות בבעלות זרה.
ממשלת קפריסין פזלה לכוון כספי הנפט הערביים, ואולם באותו זמן החלה התפוררות ברית המועצות וההפרטה הגדולה של חברות ברוסיה. הרוסים חפשו מקום מערבי נוח ובטוח לכספים הלגיטימיים והפחות לגיטימיים שלהם, וכך נמשכו לבנקים בקפריסין. הבנקים הקפריסאים נלחמו בניהם על כל לקוח ושלמו במשך השנים ריבית גבוהה יותר מאשר הריבית בגוש היורו וכך נוצרה פירמידה, או במונח האמריקאי, "הונאת פונזי" בה הריבית הגבוהה משולמת כל עוד הכספים ממשיכים להגיע.
כדי לאמוד את כמות הכספים שזרמו לבנקים הקפריסאים, די אם נזכיר כי בשנת 2011 החברות הקפריסאיות(בבעלות רוסים) השקיעו ברוסיה יותר מאשר גרמניה או ארצות הברית.
פרט לבנק הגדול בקפריסין רוב הבנקים הם שלוחות או בבעלות של בנקים יוניים וכאשר כלכלת יוון התמוטטה בשנת 2012 "מצצו"הבנקים היוונים את שלוחותיהם בקפריסין והכריחו אותם לקנות "נכסים רעילים".
בתחילה, הבנק המרכזי הקפריסאי "עצם את עיניו" וכאשר "התעורר" המציאות הייתה עגומה עד כדי כך שבתחילת חודש מרס השנה נאלצה ממשלת קפריסין לסגור את הבנקים מחמת חוסר נזילות והלימות הון.

הממשלה הקפריסאית,בלחץ גוש היורו, הכריזה על צעדים שמשמעותם תספורת של 30%-40% של הפיקדונות בבנקים, ולא רק של הריבית. וכל זאת כדי לקבל סיוע מהאיחוד האירופי. כאן המקום להדגיש כי הפיקדונות הרוסיים בבנקים הקפריסאים מוערכים בכ- 40-50 מיליארד יורו.
המסקנות שלנו מהמצב בקפריסין הן בין השאר:
  1. גם אם קנית אג"ח ממשלתי סולידי הממשלה יכולה לעשות לך "תספורת".
  2. גם אם יש ערבות ממשלתית וביטוח פיקדונות, הממשלות יכולות להתנער מאחריותן ולשלוח יד בקרן הפיקדונות. זוהי הלבנה הראשונה שנפלה בקיר הבנקאות האירופאית. לפני קפריסין לא העזה שום ממשלה אירופאית לגעת בקרן החיסכון/ קרן הפיקדון. כאן נפרץ הסכר ויש להניח כי ממשלות אחרות "בצר להן" ינקטו פעולה דומה.
  3. בגלל מיסוי קרן הפיקדון ובגלל החשש כי ממשלות אירופאיות אחרות חושבות על צעדים דומים, היורו מגלה חולשה בשבועות האחרונים, ולכן יתכן שיש לעבור בתמורות ייצוא למטבעות אחרים כמו הדולר האמריקאי או הליש"ט.
  4. יש להיזהר מהרחבת תנאיי האשראי ביורו מפני שבעתיד הנראה לעין היורו במגמת ירידה, ומכיוון שעדיין אין נגיד בנק אחד בכל הגוש (לכל מדינה נגיד משלה) החולשה, כנראה, תמשך.
  5. אם גוף פיננסי שמרני ככל שיהיה מציע על פיקדונות ריבית גבוהה מריבית השוק, יש לחשוד כי מתבצעת בו "הונאת פונזי" – הונאת פירמידה.
למידע נוסף בתחום זה