גם יבואנים מנוסים עלולים ליפול: מפגש מומחים בנושא יבוא מסין והימנעות מעוקצים

הסחר הבילטראלי בין ישראל לסין הולך ומתפתח בשנים האחרונות, העסקאות והמוצרים המיובאים יותר נעשים מורכבים יותר. למרות הניסיון של יבואנים רבים בעבודה מסין עדיין אנו רואים עלייה בדיווחים על מקרים של הונאות ומעשי מרמה.

למרות הניסיון של יבואנים רבים בעבודה מול סין, עדיין אנו רואים עלייה בדיווחים על מקרים של הונאות ומעשי מרמה. אחת ההונאות השכיחות מתקיימת כאשר קניין מעביר כספים לחשבון הבנק של הספק, כשבפועל הכספים הועברו לחשבון הבנק של צד שלישי שאינו מוכר. מקרים אלו מותירים גם את הקניין הישראלי וגם את הספק הסיני במצב של קיפאון עסקה, וכמובן עגמת נפש גדולה.

במקרה הטוב, האופציות העומדות לרשות היבואנים הן משא ומתן עם הספק הסיני או נקיטה בהליכים משפטיים בסין. מה עושים שזה קורה? איך נמנעים? מה סוגי הבעיות וההונאות הנפוצות שנתקלים בהם?

איגוד לשכות המסחר, בשיתוף פעולה עם בנק לאומי ומשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות' עורכי-דין, קיים ביום חמישי (31.3.16) מפגש מומחים בנושא, במהלכות הוצגו דוגמאות אמיתיות של סכסוכים עם ספקים סיניים, תביעות משפטיות בסין, למי ומתי זה כדאי? מה עושים ואיך נמנעים, נקודות חשובות לבדיקה טרם העברת כספים ודרכי פעולה מיידים שיש לנקוט בהם במידה ונפלתם קורבן.

במהלך הסמינר הועברו הרצאות מפי אנשי מקצוע בכירים, ביניהם: מר יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, בנושא "עתיד המטבע הסיני וביצוע עסקאות מט"ח ביואן"; עו"ד תהילה לוי-לאטי, שותפה במשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות', בנושא "סיכונים ובעיות נפוצות בייבוא מסין"; גב' שרה יונגר, ראש ענף סחר בינלאומי ותשלומים בינלאומיים בבנק לאומי, בנושא "העברת כספים לספקים הסיניים ודרכי תשלום"; ועו"ד שוש רבינוביץ, היועצת המשפטית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז.


עו"ד תהילה לוי-לאטי, שותפה במשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות'
, ציינה כי "מדי שנה נפגעות כעשרות חברות ישראליות מהעוקץ הסיני, בסכומים שבין 500$ ועד 70,000$". בדבריה הציגה ארבעה סוגי סיכונים שונים העלולים לצוץ בעבודה מול ספקים סינים, ואף הציעה כיצד ניתן להימנע מהם אם מגיעים מוכנים מבעוד מועד.

שרה יונגר, ראש ענף סחר בינלאומי ותשלומים בינלאומיים, בנק לאומי, הדגישה בכנס כי: "בעת שינוי פרטי בנק הנשלחים באימייל, יש לנקוט משנה זהירות ולעשות בדיקה אישית וטלפונית מול הספק על מנת לוודא כי הפרטים שנמסרו במייל אכן נכונים", כמו כן, "שימוש בשיטות הדוקומנטריות מאפשרות הצגת דוקומנטים של צד שלישי, כגון חברות השגחה ומעבדות, המאשרות כי הסחורה אותה היבואנים רכשו הינה על פי הספציפיקציות הנדרשות".

לדברי מר יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, "לקראת אוקטובר, עם הפיכת סין והיואן כחלק ממטבעות הרזרבה הגלובלי, יש לדעת שהפוטנציאל של התנודתיות שאנחנו רגילים לראות בשקל-דולר עשוי לבוא לידי ביטוי גם במסחר של היואן הסיני מול הדולר."

 

למצגות מתוך הסמינר:
סין והכפר הגלובלי- מסחר בתנאי אי ודאות, מר יוסי פריימן, קבוצת פריקו.
סיכונים ובעיות נפוצות ביבוא מסין: היבטים פרקטיים ליישום, עו"ד תהילה לוי-לאטי, משרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות'.
הונאות ברשתשרה יונגר, בנק לאומי

 

עוד בנושא: 

סין: טיפים למניעת הונאות חשבון בנק

 

קרדיט צילום: ליאת מנדל

למידע נוסף בתחום זה