עדכונים מהדיון בנושא הצעת "חוק הטכנאים" שנידונה בוועדת הכלכלה

בתאריך 14.05.18 נידונה בכנסת הצעת חוק הגנת הצרכן (הרחבת הוראות לעניין ביקור נותן שירות במענו של הצרכן), התשע"ח -2018.

עו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל משפט וממשל והיועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, השתתף בוועדה ואמר כי: "ההצעה לחייב טכנאים והובלות של משלוחים מרשתות למתן שירות תוך שעתיים תיצור קטסטרופה תחבורתית ותצמצם את שירותי ההובלות במדינה. משאיות יסתמו את כבישי הארץ, העמוסים לעייפה ואלפי שעות תלכנה לאיבוד. היא תחייב עסקים לגייס כוח אדם נוסף ותגדיל עלויות, שיגולגלו לצרכן. יש גבול להתערבות המדינה בחופש הניהול העסקי. את התחרות על שירות יש להותיר לשוק החופשי".

 

עוד הוסיף כי "אם בכל זאת רוצים להעביר את ההצעה, יש לתת לעסקים אפשרות ריאלית לעמוד בחקיקה. למשל, לאפשר לנסוע בנתיבי תחבורה ציבוריים. יש מקומות שבהם משאית לא יכולה להיכנס. יש מקומות עם מצוקות חנייה. יש ערים שבהן בשעות מסוימות החנייה היא לדיירי הרחוב בלבד. איזה פתרונות מציעה הוועדה לבעיות אלו? אף אחד לא רוצה לדפוק את הצרכן. רוצים לתת שירות, אבל בגבולות חקיקה סבירה, שמכירה בבעיות ונותנת פתרונות".

 

לבנתיים, החוק לא עבר והוועדה צפויה להתכנס בשנית בעוד כשבועיים.

 

כזכור, מדובר בהצעת חוק שמקדם יו"ר ועדת הכלכלה, חה"כ איתן כבל, כהכנה לקריאה שנייה-שלישית. ההצעה מבקשת להרחיב את תחולת הוראות חוק הגנת הצרכן  המכונות "חוק הטכנאים" כך שיחולו גם על נציגים אחרים  מטעם העוסק, ביניהם, מתקינים/מסירים של ציוד, בדיקות  גז  תקופתיות, מובילים, ועוד.

 

"חוק הטכנאים" קובע את היקף שעות הביקורים של טכנאי במענו של צרכן, הגבלה בזמן ההמתנה של הצרכן לטכנאי , וכן פיצוי כספי של הצרכן, ללא הוכחת נזק, במקרה של עיכוב הטכנאי. 

מלכתחילה, חיוב עוסקים, באשר הם, לתת שירות בין השעות 08:00 ל-19:00 בימי חול ובין השעות 08:00-13:00 בימי שישי וערבי חג, וכן קביעת פיצוי כספי במקרה של עיכוב, הינו תמוה, ומהווה פגיעה אנושה בחיי מסחר שוטף בעולם של תחרות חופשית.

למידע נוסף בתחום זה