טיוטת הנחיית ממונה להערות מחזיקי העניין של הרשות - חוות דעת ביקורות ודירוגים ברשת

הרשות להגנת הצרכן פרסמה טיוטת הנחייה בעניין חוות דעת וביקורות דרך רשת האינטרנט.

הרשות קובעת כי חוות דעת צרכנית הינה פרט מהותי בעסקה ולכן יש להימנע מהטעיה צרכנית כתוצאה משימוש בה. במסגרת זאת קובעת הרשות עקרונות (הנסמכים על מסמכים בינ"ל) כאשר העקרונות עשויים להיות רלוונטיים גם מקום בו חוות הדעת מתפרסמות במדיות אחרות מהאינטרנט, כגון עיתונות כתובה:

  1. חוות דעת מזויפות: אין לכתוב או לפרסם חוות דעת מזויפות קרי, חוות דעת של צרכנים שאינם קיימים או של צרכנים שלא צרכו בעצמם את המוצר או השירות. אין להתהדר או ליצור מצג במפורש או במשתמע כי חוות דעת מסוימת ניתנה על ידי צרכן אמיתי ככל שהעוסק אינו יכול לאמת שאכן מדובר בצרכן אמיתי. מומלץ כי עוסק יאפשר לצרכנים לדווח על חוות דעת מזויפות ומצופה כי הוא יבדוק את הטענות במהירות הראויה ויגיב בהתאם.
  2. חוות דעת שניתן בגינן תשלום או תמריץ כלשהו: חוות דעת עלולות להטעות אם הן מוצגות כחסרות פניות, אולם למעשה נוצרו על ידי העוסק/בני משפחתו/אדם שקיבל על כך תמורה, אף אם אלו עשו שימוש במוצר או בשירות. ניתן להציע תמריצים תמורת חוות דעת, אולם ללא תלות בתוכן חווה"ד. מקום בו ניתן תשלום כספי או תמריץ אחר - יש לגלות זאת בצורה ברורה בסמוך לפרסום חוות הדעת, בין אם זו חוו"ד כתובה ובין אם היא ניתנת על ידי בלוגר/משפיען ברשתות חברתיות או פלטפורמות אחרות.
  3. הצגת חוות דעת באופן סלקטיבי: יש לפרסם את כל חוות הדעת, אין לשנות או להסיר, על העוסק לגלות לציבור את המדיניות שלו לגבי פרסום/הסרה של חוות דעת, וכדומה...

 

אנא התייחסותכם עד ליום 17/1 לעו"ד קרן חן-סופר בדוא"ל: kerenc@chamber.org.il 

למידע נוסף בתחום זה