נציגי איגוד לשכות המסחר נאבקו בוועדת הכספים של הכנסת להרחבת מענקי סיוע לעסקים בשל ההשפעה הכלכלית של האומיקרון

נציגי איגוד לשכות המסחר לקחו חלק בדיון בועדת הכספים של הכנסת (16.5.22) שעסק בהצעת החוק מענק סיוע לעסקים בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף האומיקרון, התשפ"ב-2022.

בדיון ציינו את הצורך לאישור מיידי של המתווה תוך ביצוע שינויים קלים לטובת עסקים "עונתיים". עבור עסקים שמכירותיהם אינם קבועים בלוחות השנה כמו תערוכות מקומיות ותערוכות וכנסים בינלאומיים, שנסגרו בארץ ובעולם מוצע לקבוע מנגנון פיצויים על בסיס השוואה לכל חודשי שנת 2019 בחלוקה דו חודשית.


לדברי עו"ד רונן סולומון מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר,
 "אי מתן מענקים לעסקים, שחילקו דיבידנד ערב הקורונה ובחודש הראשון למגפה, על רווחים שקדמו לתקופת הקורונה, הוא מהלך אומלל, מפני שבעלי המניות לא משכו כלל משכורות בתקופה הקורונה, אלא רק דיבידנד, עליו שולם מס מלא לקופת המדינה".


לדברי ישראלה שטיר, יו"ר ענף התערוכות המקצועיות והכנסים באיגוד לשכות המסחר "ענף התערוכות וכנסים מקצועיים לא זכה לשום התייחסות מאז תקופת הקורונה, כאילו לא קיים. זהו ענף עונתי שבשביל לארגן תערוכה או כנס מקומי או בינלאומי צריך להתחיל לעבוד שמונה או עשרה חודשים מראש. זוהי שנה שלישית שהמחזורים של כולנו ירדו בין 80% ל 95%. אנחנו מבקשים התייחסות מיוחדת לענף."

מכיוון שתערוכות וכנסים אלו לא נקבעים לחודשים קבועים במהלך השנה, אי אפשר להשוות את חודשי ינואר – פברואר 2022 לחודשי ינואר פברואר 2019 שכן מאד יתכן שבחודשים אלו לא הייתה תערוכה / כנס. לפיכך, מוצע להשוואת לממוצע דו חודשי שנתי (סה"כ הכנסות 2019 חלקי 6 חודשים = ממוצע דו חודשי לשנת 2019).


ציפי נטל, מבעלי מלון אסטוריה בטבריה, וחברת הנהלת איגוד בתי המלון והתיירנות, טענה בדיון כי, "המדינה כעת "מענישה" את המלונאים על משיכת הדיבידנד על ימי טרום הקורונה, ולא מוכנה להעניק את הפיצוי הראוי, למרות שמשיכת דיבידנד הוא מהלך לגיטימי ומקובל בעסקים. נכון לעת זו, מי שמשכו דיבידנד, מנועים מהזכות למענק. זו החלטה פסולה ויש לבטלה. עיוות נוסף במתווה הפיצוי המוצע, הוא קריטריון ההשוואה לחודשים ינואר - פברואר 2019". לטענתם, יש לבחון את מתווה הפיצוי לפי המחזור הגבוה, מבין ינואר-פברואר 2020, או ינואר-פברואר 2019, ולפצות על סמך התקופה בה היה המחזור בבית המלון גבוה יותר."


ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים, תמך בטענה וביקש מרשות המיסים להגיע לדיון המתקיים למחרת (17.5.22) עם מתווה מתוקן!

למידע נוסף בתחום זה