לקראת דיון בועדת הכלכלה : הצעת חוק צעצועים מסוכנים - מתעלמת מהסכנות ביבוא אישי

האם בשם סיסמאות ריקות ל'הוזלת יוקר המחיה' ניתן להתעלם מכך שצעצועים הנדרשים לעמידה בתקנים רשמיים ומסווגים בקבוצת התקנים המחמירה, נכנסים לארץ ביבוא אישי ללא כל פיקוח ובקרה ולקבוע שהם לא צעצועים מסוכנים?

לקראת הדיון (31.10.2018) בוועדת הכלכלה של הכנסת בעניין הצעת חוק צעצועים מסוכנים, פנה חיים עוז סמנכ"ל חטיבות ענפיות , אל יו"ר הוועדה חה"כ איתן כבל, וציין כי על אף חשיבותה ותרומתה של ההצעה , היא לוקה בחסר ומתעלמת במכוון וכמדיניות מהסכנות הטמונות ביבוא אישי מסוכן,כפי שהיא נוהגת ביבוא המסחרי.

 

לדבריו, "הוועדה לצעצועים מסוכנים במשרד הכלכלה הוקמה על מנת לערוך מעקב אחר צעצועים מסוכנים הנכנסים לשוק והשימוש הנעשה בהם, אלא שהאכיפה הוגבלה רק באשר לשוק המסחרי ללא כל התייחסות ליבוא האישי, שלפי ההערכות נתח היבוא האישי בקטגוריית הצעצועים עומד על לא פחות מ -  12% מכלל שוק הצעצועים בארץ." עוד לדבריו, "כיום, האכיפה על תכולת המשלוחים וכמותם, הינה לא יעילה, בלשון המעטה, וניתן להניח שמשלוחים רבים של צעצועים מסוכנים, נכנסים בקלות לישראל, ולקראת חג פורים, חג חנוכה ובמבצעי מכירות הם מתעצמים. גם הדו"ח האחרון של מבקר המדינה ציין ש'היבוא האישי עלול לאפשר גם הכנסת טובין אסורים ומסוכנים לארץ'. אסור להטיל על הפרט את האחריות על בטיחות השימוש במוצר. לא ייתכן כי ציבור שלם שעיקרם ילדים,יופקרו רק בשל "מאבק ביוקר המחיה".

 

עוז הדגיש כי "איננו רוצים לעצור את היבוא האישי, אך נוכחנו בעבר שבביקורת של משרד הכלכלה נמצאו צעצועים מיובאים המכילים לדוגמא פתלאטים – חומרים המשבשים את הפעילות ההורמונלית וגורמות נזק לכבד, לכליות, לריאות – בחריגות גבוהות מאד מהמותר ומתכות מסוכנות כמו כרום ועופרת בחריגות מהמותר העלולים לגרום לסרטן ולמומי לידה, ובכמויות גבוהות אפילו למוות. כמו כן מיובאים לארץ חיקויים רבים של צעצועים באיכות ירודה המתפרקים בקלות וחלקים זעירים שבהם שאסורים בשימוש בצעצועים לילדים מתחת לגיל 3 משתחררים מהם והופכים לסכנה חנק."

 

עוד התריע עוז כי "בהתנהלות מופקרת זו, היבוא האישי למדינה פרוץ לחלוטין. המדינה מכריזה שהיא מתנערת מאחריות להגנה על ילדים ותינוקות, ומשאירה זאת לאחריות ההורים/המשתמש בלבד. בטיחותם ובריאותם של הילדים אינה חשובה? האם בשם סיסמאות ריקות בשם "הוזלת יוקר המחיה" ניתן להתעלם מכך שצעצועים הנדרשים לעמידה בתקנים רשמיים ומסווגים בקבוצת התקנים המחמירה, קבוצה 1, שמשמעותם צעצועים שרמת הסיכון הטמונה בהם היא הגבוהה ביותר, אשר נכנסים לארץ ביבוא אישי ללא כל פיקוח, הם לא צעצועים מסוכנים?"

 

על כן מבקש עוז כי "למען בריאות ובטיחות ילדי ישראל אנו מבקשים ממך לגלות את האחריות שחסרה לממשלה ולוודא שהתיקונים הנדרשים מהתופעה לקבל מענה באסדרה כוללת בהצעת החוק שאתה מתעתד לדון בה בוועדת הכלכלה."

 

יצוין כי גם מאיר קלוגהפט, יו"ר ענף הצעצועים ומוצרי תינוקות פנה בנושא זה לחה"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר הוועדה לזכויות הילד‏‏‏‏ בבקשה לקיים דיון דחוף בוועדה לשלום הילד, לאור התנערות המדינה מאחריות להגנה על ילדים ותינוקות - במסווה של הקלות ביבוא אישי, שהופך אותו למעשה לייבו‏א מסחרי ‏מקביל ופרוץ לחלוטין‏ ‏המסכן ‏את ‏בטיחות ‏הילדים.

‏‏

לצפייה בכתבה בנושא באתר "כלכליסט" 

להצעת חוק צעצועים מסוכנים המלאה לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה