עומר סלע | מנהל תחום החלפים לרכב בלשכת המסחר | איגוד החלפים לרכב | מאמרים | 04/04/2017

צ'או אדיוס פיג'ו 504

רכבים קלאסיים הזכורים לנו לטובה כרכבים שהיו טובים לזמנם כגון פיג'ו 504, פורד קורטינה ואחרים, מככבים בתרבות העכשווית לרבות בוידאו קליפים מודרניים. אך עם כל החיבה והנוסטלגיה, האם הם היו יכולים לעמוד בציפיות המודרניות מהם ברמת הנהג וברמת ההשלכות הבטיחותיות והסביבתיות? יש לשער שלא.

באחד מהלהיטים הקליטים המשודרים בימים אלו ללא הרף בגלגל"צ, "צ'יאו אדיוס", מככב טנדר פיג'ו 504 פתוח – רכב כמעט ארכיאולוגי.לא תגידו – פורשה, פרארי או מזראטי אלא פשוט פיג'ו 504, סוס עבודה ששירת את כל המזרח התיכון לפני 30-שנים ויותר . כשראיתי את הטנדר בקליפ הרגשתי כאילו דאג וטוני שלפו אותי משנת 2017 והחזירו אותי לזכרון של פיג'ו 504 קלאסית של השכנים, לטנדרים כאלה בצבע בז' של הצבא שהיו נפוצים למדי או לואריאציות נוספות של שיפוצניקים, ירקנים וסוחרים. אגב, גם לאחמדינג'אד היתה פיג'ו 504 קלאסית. 

 

טנדר הפיג'ו 504 הכחול מ"צ'יאו אדיוס" אינו בודד במערכה, זו ממש תופעה. פיג'ו סטיישן 404 צבעונית מככבת בקליפ של M.I.A, פורד קורטינה ופורד אסקורט מתחילת שנות ה- 80 דוהרות בקליפ של מייג'ור לייזר ו- MO, ופולקסווגן טרנספורטר קלאסית מתחילת שנות השבעים מככבת בשיר של One Direction . חלק מהאמנים הללו כלל לא נולדו כשאחרונות המכוניות הללו ירדו מפסי הייצור.

 

המשותף לכל אלה שלא היו מכוניות ספורט או מכוניות שנועדו מלכתחילה לעשירים מופלגים, אלא מכוניות למעמד הבינוני פלוס שנחשבו איכותיות וטובות לזמנן ולייעודן;  נניח לרגע שאין כאן שאלה של כסף, זמן או רישוי והיה ביכולתנו לרכוש מכוניות כאלו חדשות "מהניילונים". האם עדיין היינו מרגישים את אותה חיבה לאחר נסיעה ונהיגה בהן?

ברמת הנהג, כוח המנוע המקובל בעבר היה נמוך מהמקובל כיום; שפע אמצעים הקיימים כיום כסטנדרט בכל רכב כלל לא היו בחלק מכלי הרכב שנחשבו לטובים בעבר, כגון מערכות בלימה חדישות, הגה כוח חשמלי, חלונות חשמל, נעילה אוטומטית, מזגן, משענת לראש למניעת פגיעה במפרקת בעת תאונה, כריות בטיחות או חגורות בטיחות מודרניות עם מנגנון עצירה. כמו כן, חלה התקדמות מטאורית בעשורים האחרונים במזעור שלל השלכות הרכב על הסביבה. 

 

הרעש מהמכוניות היה מאפיין בולט ומזהה של דגמים רבים; רעש אופייני היה למנועי דיזל של מוניות מרצדס, לפולקסוואגן חיפושית ואף לדגמי סובארו. שמעת את הרעש – ידעת מי מהשכנים הגיע הביתה; הרעש כיום מופחת בהרבה, וההטמעה הגוברת של מערכות היברידיות וחשמליות צפויה להמשיך את המגמה.

 

תעשיית הרכב שיפרה באופן דרמטי את מערכות ההנעה, הדלק והפליטה, לרבות הוספת ממירים ואמצעים שונים להפחתת הזיהום ולייעול צריכת הדלק; במקביל, תעשיית הדלק בארץ ובעולם ביצעו שינויים דרמטיים באיכות הדלק; אם בעבר היה נהוג שימוש בבנזין 91 או 96 המכילים עופרת ושיעור גבוה של גופרית, הרי שכיום הבנזין לא מכיל עופרת או גופרית; במנועי דיזל, רמת הגופרית ירדה עד לפחות מ- 10 PPM בימינו, כלומר רמה נמוכה מאד. חלק מהמכוניות הקלאסיות זקוקות לדלק מהסוגים שאסורים כיום לשימוש מטעמי איכות סביבה; לו כ- 3 מליון כלי רכב היו נעים כיום בישראל בטכנולוגיה של שנות ה- 70 – 80 עם הבנזין שהיה נהוג באותה עת – אי אפשר היה לנשום במדינה.

 

לכן בסיכום הכולל, אפשר להתגעגע למכוניות של פעם ולזכור אותן בחיבה, אבל מקומן במוזיאונים, בסרטים או  בקליפים -  כבר לא בכביש. ברמה הלאומית רצוי שתהא תכנית גריטה מתמשכת עם תקצוב רב שנתי קבוע, שתצמצם את הנוכחות של כלי רכב מיושנים, מזהמים, מרעישים ולא בטיחותיים על הכביש – גם אם בעת רכישתם הם נחשבו לכלי רכב טובים ואיכותיים. אז עם זכרון נוסטלגי בדמעה קטנה ובחיוך, צ'יאו פיג'ו 504, אדיוס פורד קורטינה.

 

* בתמונה: פיג'ו 504 מתוך  וידאו קליפ רשמי לשיר צ'יאו אדיוס של אן מארי.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.