העסקת עובדי חקלאות זרים עונתיים לשנת 2018: הגשת בקשות

משרד החקלאות פרסם השבוע הודעה על מתן אפשרות לחקלאים שהעסיקו עובדים עונתיים מסרי לנקה בעבר, להגיש בקשות להעסקת "עובדים עונתיים חוזרים" בשנת 2018 בהתאם להסדר הבילטראלי בין ישראל לסרי לנקה.

 

להלן פרטי הנוהל על פי משרד החקלאות:

"עובדים עונתיים חוזרים" הם עובדים  בעלי דרכון סרי לנקי בתוקף, אשר מתקיימים לגביהם מכלול התנאים כלהלן:

העובד הזר  הועסק בעבר בישראל באשרת עובד חקלאות עונתי אצל אותו חקלאי המבקש להחזירו כעת לישראל, בהתאם להסדר הבילטראלי בין ישראל לסרי לנקה.

  1. העובד לא שהה בישראל שלא כדין, ויצא מישראל  במועד, לאחר שסיים את מלוא תקופת ההעסקה בהתאם לאשרתו.
  2. עד למועד המבוקש להחזרת העובד העונתי בשנת 2018, עברו או  יעברו 4 חודשים לפחות בהם העובד שהה בחו"ל.
  3. העובד ביקש משלטונות ארצו לחזור לישראל, ונכלל במאגר העובדים העונתיים החוזרים מסרי לנקה אשר הועברו מסרי לנקה לישראל ולא נמצאה סיבה אחרת למניעת מתן אשרה לעובד לתקופת עבודה חוזרת בישראל.

 

את הבקשות להעסקת עובדים עונתיים חוזרים מסרי לקנה  לתקופות עבודה של בין 4-8 חודשים במהלך כל שנת 2018,  יש להגיש על גבי נספח א' המצ"ב לחוזר זה, לא יאוחר מיום 28.12.2017,  תוך ציון פירטי העובדים העונתיים החוזרים המבוקשים, התאריך המשוער המבוקש להגעת העובדים, ותקופת העבודה המריבית הנדרשת (כאמור, בין 4-8 חודשים).
 
לא יתקבלו בקשות להזמנת עובדים עונתיים חוזרים לשנת 2018 שיוגשו לאחר המועד האמור.
 
יובהר כי  על אף שהבקשות לפי חוזר זה יוגשו כעת לשנה כולה, הדרישה לתשלום אגרות וכו' בגין העסקת העובדים  תשלח לחקלאי על ידי הרשות, כשלושה חודשים קודם המועד המבוקש להגעת העובדים.
 
מאחר והמכסה המירבית לעובדים עונתיים עומדת על עד  500 עובדים לשנת 2018, ככול שמספר הבקשות להחזרת עובדים עונתיים יעלה על 500, הרשות, בהתייעצות עם משרד החקלאות, תקבע מנגנון שיוויוני לחלוקת המכסה של העובדים העונתיים החוזרים בין המבקשים.
 
בהמשך לאמור לעיל, ניתנת בזה הודעה כי במסגרת יישום ההסדר הניסוי שנקבע להעסקת עובדים עונתיים בחקלאות, בשנים 2016-17,  התגלו בעיות טכניות ואחרות ביישום התוכנית, ובין היתר נמצאו עיכובים במועדי הגעת העובדים, ושיעור משמעותי של עובדים עונתיים  אשר דווחו על ידי מעסיקיהם כ"נוטשים" אשר לא סיימו תקופות העסקה מירביות. כן  נמצא שיעור משמעותי של עובדים עונתיים אשר לא יצאו מישראל בתום תקופת העבודה המותרת בישראל.  
  
לאור קשיים אלו, אך בהתחשב במלוא הנסיבות  והשיקולים הרלוונטיים,  ובכלל זה בבקשות חקלאים להחזרת עובדים עונתיים אשר עבדו אצלם בעבר בהתאם למתווה שהוצע בוועדת אקשטיין של בנק ישראל אשר המליצה על תוכנית העונתיים החוזרים, החליט מנכ"ל הרשות, לעת זו, כי בשנת 2018 תינתן אפשרות לחקלאים המבקשים להחזיר עובדים עונתיים להגיש בקשות להתרים לאותם עובדים חוזרים, תוך שתינתן לאותם חקלאים מידע  מראש, כפי שנעשה לעיל בהודעה זו, לגבי הבעיות שנצפו בקשר לתוכנית הניסויית, על מנת שיוכלו לכלכל את צעדיהם ובקשותיהם.
 
על הזמנתם והעסקתם של עובדים עונתיים חוזרים לפי חוזר זה יחולו מלוא התנאים לפי נוהל מס' 9.3.0011  של הרשות ("נוהל הזמנת והעסקת של עובדים עונתיים בחקלאות לשנים 2016-2018" ) בשינויים המחויבים, וכפי שיעודכן מעת לעת.
  
בנוסף,  יודגש כי כניסתם, שהייתם ועבודתם של עובדים זרים, מהווים נושא הנתון לשינויים ומושפעים מאירועים ושיקולים שונים, ובין היתר, מדיניותה של הממשלה, הצורך בהסכמה של העובדים ושל המעסיקים בכל הקשור לעבודה בישראל ו/או להמשך עבודה כאמור, כמו גם לקיומו של משא ומתן מורכב בין מדינות ולמפגש רצונות בין המדינות באשר להסדרת הגעתם של עובדים זרים באמצעות הסכמים בילטראליים, ובאופן התואם את הדין ואת המדיניות בישראל להסדרת הגעת עובדים, תוך צמצום תופעת גביית דמי התיווך ביתר וכיוצא בזה. אין באמור בהחלטה זו לגבי מכסות מרביות של עובדים זרים ו/או מתן עדיפות בהקצאת היתרים וכן אין במתן היתר להעסקת עובדים זרים משום הבטחה או התחייבות לאדם או לגוף כלשהו, לגבי שהייתם, כניסתם לישראל, עבודתם, או המשך עבודתם, של מספר מסוים של עובדים זרים בתקופה או בתקופות מסוימות.   
 

את  הבקשות ניתן להגיש לכתובת מייל  onati2014@piba.gov.il עד ליום 28.12.2017. 

 

את כל הקבצים להורדה בנושא ניתן למצוא באתר המשרד בקישור 

למידע נוסף בתחום זה