תגובת עמותת חברות הסיעוד לדו"ח מבקר המדינה בנושא טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם

ארנון אלחנני, יו"ר עמותת חברות הסיעוד, התייחס לדו"ח מבקר המדינה בנושא טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם.

לדברי אלחנני, "חברות הסיעוד, הינן הזרוע הביצועית של הביטוח לאומי והמדינה במימוש חוק הסיעוד ונמצאות בחזית העשייה ועם היכרות מעמיקה עם הנושאים המועלים בדו"ח. בראש סדר העדיפות של חברות הסיעוד נמצא הצורך במתן שירות איכותי מקצועי ואנושי לזקנים שבאחריותן. משימה זו מורכבת מאד במסגרת האילוצים הקיימת ולמרות זאת, מבוצעת באחוזי הצלחה גבוהים מאד."

 

עוד הוסיף כי טוב עשה מבקר המדינה שהעלה נושא זה על סדר היום הציבורי. הדו"ח מעלה מספר מסקנות וסוגיות מרכזיות בטיפול בקשישים סיעודיים השוהים בביתם, שיש ללתת עליהן את הדעת, כגון: הצורך בהעלאת איכות המטפלות כדי להטיב את מצבם של הקשישים המקבלים את השירות; מתן פתרון מערכתי כדי להפחית את הנטל הכבד על בני המשפחה; על מנת להתמודד כראוי עם הזדקנות האוכלוסייה והצרכים המשתנים של הזקנים בקהילה יש ליישם מהלך למתן תוספת ושינוי בהיקף שעות הסיעוד ע"פ רמות התלות.

 

בעמותת חברות הסיעוד מציינים בסיפוק כי בדו"ח שולבו הערותיהם והמלצותיהם, בין היתר:

  • בנייה, אישור מימון ומימוש 'תוכנית אב להזדקנות האוכלוסייה' הכוללת הרחבת השירותים ברשויות המקומיות, הכשרת צוותים מקצועיים וסיוע לבני המשפחה בכל ההיבטים על מנת לאפשר המשך קיום חיים רגילים במקביל לטיפול בבן המשפחה המזדקן בראייה של 30 שנים קדימה.
  • פתיחת חסמים, על ידי המדינה ועידוד מטפלים ומטפלות ישראלים/ות לעבוד בסיעוד בכדי להתמודד כראוי עם חוסר מהותי במשאב זה בהווה שצפוי לגדול בעתיד הקרוב.
  • תוכנית לעיצוב תפקיד ומעמד המטפלת והעובד המקצועי בסיעוד הכוללת הכשרה בסיסית ומתקדמת לאורך שנות העבודה מטעם המדינה ובאחריותה בראייה של 30 השנים הבאות – כלומר, "פרופסיה בסיעוד" למקצועות השונים.
  • התאמת כמות שעות הסיעוד לצרכי הקשיש במצבים השונים ובאזורים השונים.
  • עדכון והרחבת סל השירותים האישיים והחברתיים לזכאי חוק הסיעוד על מנת לאפשר עזרה מרבית לקשיש בביתו ועל ידי כך לפנות לו תקציב למחייה ראויה לאורך שנים ולהרחיקו מהצורך באשפוז במוסד סיעודי.
  • יצירת מיתוג חיובי לעבודה עם האוכלוסייה המזדקנת ועידוד פיתוח טכנולוגיות מסייעות בכל התחומים.
  • הגדלת קצבת הזקנה שתתאים לעלייה ביוקר המחיה ושתתאים לעלויות השירותים הנרכשים ע"י בני הגיל השלישי.

לקריאת נייר העמדה שנשלח לחה"כ קארין אלהרר, יו"ר הועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, בנושא זה.

למידע נוסף בתחום זה