ועדת הכספים דורשת מהאוצר תשובה בתוך שבועיים אם יאות לבטל את מס המעסיקים בענף הבנייה

אתמול התקיים דיון בוועדת הכספים- מצ"ב כתבות שפורסמו בנושא.

http://www.davar1.co.il/75237/

 

 אחרי דיונים חוזרים ונשנים בנושא הדרישה של ועדת הכספים לבטל את מס המעסיקים על העסקת עובדים זרים בענף הבנייה, ולאחר שהתברר שהאוצר אינו מתכוון להודיע על ביטול המס, הודיע רכז הקואליציה בוועדה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), כי הוא "דורש מאנשי האוצר תשובה בתוך שבועיים, אם הם מקבלים את בקשת ועדת הכספים אם לאו. היה ויידבקו בהתנגדותם, נפנה לקדם את ביטול המס המיותר הזה בחקיקה". זוהר, שמילא את מקומו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בניהול הישיבה, הוסיף, כי "המס מיותר, לא משיג את מטרתו המוצהרת לעודד העסקת ישראלים בענף הבנייה, בו בזמן שהוא מעמיס עוד הוצאות גדולות ומיותרות על חברות הבנייה, מה שמגולגל בסוף על רוכשי הדירות. ביטול המס הוא עוד מהלך מתבקש בדרך להורדת מחירי הדיור"

 

יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר לבניין, אלדד ניצן: "המדינה החליטה להביא חברות זרות לבנייה על-מנת שיתחרו בחברות המקומיות אבל לא יתכן שיהיה חוסר שוויון ועל החברות המקומיות יושתו הוצאות נוספות מעבר לשכר על העסקת עובדים זרים. שר האוצר מתנגד בתוקף לביטול כל אגרה על קבלנים בענף הבנייה, למרות שבחקלאות בוטל. מס המעסיקים על העסקת עובדים זרים הוא מיותר שגורם לעליית מחירי הדיור, השר מתבצר בעמדתו ומתנגד לביטול. יש כאן איפה ואיפה בינינו לבין החברות הזרות".

 

מנהל אגף כו"א ויחסי עבודה בהתאחדות בוני הארץ, איציק גורביץ': "בישראל יש אבטלה מאוד נמוכה ואין פוטנציאל ליצירת עבודה ישראלית בבנייה. ישראל פשוט לא מעוניינים לעבוד בבניין. העובד הזר לא יותר זול והוא נהנה מכל ההסכמים הקיבוציים של ההסתדרות, כולל קרן השתלמות ופנסיה, מדינת ישראל מחייבת את תאגידי הבנייה לשלם לעובד הזר גם אם לא עבד במהלך חודש. מס המעסיקים עומד על 15% משכר העובד הזר. על כל עובד זר משלמות חברות הבנייה בממוצע כ- 20 אלף ₪ אגרות בשנה. אם המדינה החליטה לוותר על סכומים גדולים על הקרקעות לטובת זוגות צעירים אז למה כאן לא? זה פשוט עוצר את הפוטנציאל לעידוד חברות הבנייה להוזלת מחירי הדירות. במקסימום של המקסימום מדברים על הכנסות מדינה בסך 190 מיליון ₪ כשבפועל מדובר בהרבה פחות".

 

רפרנטית תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר, יעל לינדנברג: "עובדים זרים אטרקטיביים מבחינת השכר שלהם עבור חברות הבנייה והקבלנים. הם עובדים תחליפיים הן לישראלים והן לעובדים פלסטינים ואם נבטל את המס הם יהפכו עוד יותר אטרקטיביים. אם זה יביא להפחתה במחירי הדירות, הרי שמדובר בפחות מעשירית האחוז בערך הדירה".

 

דבריה עוררו תרעומת הן בקרב חברי הכנסת והן בקרב נציגי ענף הבנייה. ח"כ מיקי זוהר הגיב: "זה פשוט לא נכון מנותק מהמציאות. אתם באוצר, באגף תקציבים, יושבים על מגדל השן ולא ירדתם לשטח, אתם לא יודעים איך נראה פועל בניין. בהתבצרות הזו אתם פוגעים בהורדת מחירי הדיור ויש מחיר שגם המדינה צריכה לשלם באמצעות אותו ביטול מיסויי ולכן הדבר הזה מיותר ואין בו שום תוחלת או יתרון ולא מעלה ההעסקה של ישראלים".

 

ח"כ זוהר הוסיף: "ועדת הכספים קיימה כבר מספר רב של דיונים בנושא. העובדות ברורות. 40% מעלויות הבנייה זה השכר. כלומר 20% מ- 40%, כלומר 8% ממחיר הבנייה". זוהר דרש בתום הדיון מאנשי האוצר: "תחזרו לוועדה בתוך שבועיים עם תשובה, האם אתם מקבלים את דרישתנו לבטל את מס המעסיקים בענף הבנייה אם לאו. אם לא אנחנו נאבק על הדבר הזה ונקדם חקיקה בתמיכה רחבה בעניין. מדובר במס מיותר, לא צודק ושרק מייקר את עלויות הבנייה ללא הצדקה. קחו שבועיים, תקיימו דיון במשרד האוצר ותחזרו עם תשובה לוועדת הכספים".

למידע נוסף בתחום זה