איגוד לשכות המסחר לשר האוצר ולשר הבריאות: משרד הבריאות שוב מעכב שחרור מכולות מזון בנמלים

איגוד לשכות המסחר פנה בימים האחרונים לשרים, וזאת בעקבות תלונות חוזרות ונשנות של יבואני מזון על כך שמכולות מזון מתעכבות עיכוב של כשבועיים בממוצע. מדובר בעיכובים קשים, שעלולים לגרום לנזקים עצומים לייבואנים ולמשק.

מזה מספר חודשים מתמודדת קהיליית יבואני המזון, בחוסר יכולת משווע מצד משרד הבריאות לתת מענה ראוי לזירוז שחרור מכולות מזון מהנמלים, איטיות בלתי נסבלת בעבודת תחנות ההסגר וזמני המתנה ארוכים ובלתי סבירים.

מכולת מזון ממוצעת נדרשת כיום להתעכב כ-10 ימים בנמלים לקבלת אישור משרד הבריאות ועוד מספר ימים לשחרור ממכס, כך שממוצע ההמתנה מיום הגעת המכולה ועד לשחרורה עומד על מעל  13 ימים, מהווה עיכוב המחייב את היבואן לשאת בעלויות נוספות ומיותרות של אלפי שקלים.

"לאחר שלושה חודשים של עיכובים שהסבו נזקים עצומים לייבואנים ולמשק צומצמו משמעותית העיכובים בתחנת ההסגר באשדוד. אולם, על רקע חגי תשרי, שידועים מראש ועל כן מאפשרים היערכות מבעוד מועד, נוצרו שוב עיכובים באשדוד ובחיפה." כך כתב חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות ענפיות באיגוד לשכות המסחר במכתבו לשר ליצמן.

כפתרון הציע עוז להנחות  את תחנות ההסגר, שכל מצב בו יש עיכוב של יותר משני ימי עבודה ידווח לגורמים הניהוליים במשרד הבריאות  ולנציגות של היבואנים ושל עמילי המכס. עוד הציע לשקול תגבור כוח האדם על מנת להתמודד עם העומס.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר פנה אף הוא לשר הבריאות ובפנייתו ציין שכל אימת שהתעוררה בעיה כמו עיכוב במתן אישורי אמ"ר, תמרוקים או שחרור מוצרי מזון מתחנות ההסגר בנמלי הים, תמיד חזרה התשובה מצד גורמים שונים במשרד שיש מחסור בכח אדם.

"אני חייב לציין, כבוד השר, שטענה זו אינה משכנעת. כיהנתי במספר תפקידים בכירים בשירות המדינה, מעולם לא התעוררה בעיה של חוסר כח אדם. מתקשה אני להאמין, כבוד השר, שמשרד הבריאות בראשותך אינו יכול להתמודד עם מצב של עיכוב שחרור המזון בתחנות ההסגר בנמלי הים, מחמת חוסר כח אדם."

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר מסביר בפנייתו לשר כחלון את המשמעות הכלכלית עבור הצרכנים: "מן הראוי להדגיש כי בימים בהם הממשלה כולה נאבקת ביוקר המחייה, לכל פיגור כזה בשחרור מכולות קיימת משמעות כלכלית כבדה על ציבור הצרכנים".


הפניות המלאות, בצירוף פנייתו של נשיא איגוד לשכות המסחר לשר ליצמן, בקבצים המצורפים

למידע נוסף בתחום זה