אוריאל לין באסיפה הכללית של לשכת המסחר ת"א והמרכז וחגיגות המאה ללשכה: "הגיעה השעה שישראל תעביר את חוק זכויות היזם והמעסיק"

האסיפה הכללית השנתית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז, וחגיגות 100 שנות פעילות ללשכה, התקיימה אמש (7.1.19) במלון דן פנורמה בתל אביב, בהשתתפות כ-850 נשות ואנשי עסקים ובכירי משק.

עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר תל אביב והמרכז ונשיא איגוד לשכות המסחר, פתח את אירוע חגיגות ה 100 ללשכת המסחר: "בשנת 1919, קבוצת אנשי עסקים  מקרב המסחר והבנקאות בישראל הניחו את היסודות לבנייתה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז. חברי לשכת המסחר היו אלה שהשכילו להבין שבזמן שהישוב העברי בונה את ערכי החלוציות, החקלאות והתעשייה, לא ניתן לספק את המוצרים ואת השירותים ולבנות כלכלה חזקה, מבלי שבונים גם את מגזר המסחר והשירותים. חזונם משתקף מול עינינו כיום במספר נתוני מפתח כלכליים. מגזר המסחר והשירותים הוא כיום 69% מהתוצר העסקי. הוא גם בית היוצר של מקומות העבודה: מתוך שניים וחצי מיליון מועסקים בכל מגזר העסקי, 1,800,000 מועסקים במגזר המסחר והשירותים. יצוא השירותים עלה ב-20 השנים האחרונות ב-400% והוא כבר עומד, בשנת 2018, על 50 מיליארד דולר שהם 45% מכלל היצוא של ישראל. יצוא השירותים של ישראל מעניק עודף של 19.5 מיליארד דולר על יבוא השירותים.

אנו כלכלה חזקה אך יכולים להגדיל ובהרבה את התוצר לנפש, שזהו המבחן המרכזי ברמת התפוקה וביעילות הכלכלה. הגיעה השעה שישראל תעביר את חוק זכויות היזם והמעסיק, שיזמנו ושאומצה ע"י ה- WORLD CHAMBER FEDERATION שהוא ארגון העסקים הגדול בעולם. בניהול של כלכלה אין קושי בהגדרת יעדים אלא בדרך להשגתם. התבונה היא ביכולת לאזן בין אינטרסים מנוגדים ולגיטימיים, שכן, יש לזכור, אין כלכלה ואין הכנסות מדינה ללא המגזר העסקי."

 

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין אמר באירוע: "האסיפה הכללית של לשכת המסחר תל אביב והמרכז היא תמיד אירוע חגיגי. אבל השנה היא חגיגית עוד יותר, משום שהיא פותחת את חגיגות המאה לאיגוד לשכות המסחר. מאה שנים של ציבור סוחרים, של בעלי עסקים, של ארגוני מעסיקים המניעים את הכלכלה הישראלית פשוטו ומשמעו ללא כחל וסרק קדימה. מנהיגי לשכות המסחר שלוקחים חלק בבניין האומה שמלפני הקמת המדינה מתוך רצום להשפיע על סדר היום הציבורי הרבה מעבר לעניינים אישיים.

עכשיו הגיע הזמן לבנות את מאה השנים הבאות. אתגר מרכזי אליו אבקש להתייחס, הוא שילובן של החברה החרדית והחברה הערבית בשוק התעסוקה הישראלי. כמעט 50% מילדי כיתות א' במדינת ישראל היום הם חרדים או ערבים. שילוב החברה הערבית והחרדית בחברה ובמשק איננו אתגר "טכני". הוא אפילו לא תלוי רק ביכולת של החברה הערבית והחרדית להשתלב ולהשתנות. הוא תלוי בכך שהמעסיקים העתידיים שלהם ובין היתר אתם, ארגון העסקים והמעסיקים הגדול בישראל, יכירו אותם כחלק מהישראליות וידעו לזהות את הפוטנציאל הטמון בהם. האתגר הוא לא רק שיהיו לנו בוגרי טכניון ערבים וחרדים, וזה בהחלט אתגר ענק, האתגר הוא שהם יתחילו להגיש קורות חיים כי הם יאמינו שמישהו בצד השני באמת מחפש את הכישרון שלהם. הוא תלוי בכך שעסקים לא רק יחפשו את הדרך להתאים את המוצרים שלהם לחברות האלה כדי להגדיל מכירות, אלא גם יחפשו את הגברים והנשים החרדים והערבים שיביאו איתם נקודת מבט שונה וישנו את העסק לטובה מבפנים. וכן זו משימה לאומית והחברה הישראלית תלויה בה. הסולידריות הישראלית תלויה בה ושלא יהיה ספק - הכלכלה הישראלית עצמה תלויה בה."

שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "גם אם רגולציה במינון נכון היא הכרחית, עודף רגולציה הוא אם כל חטאת. גאוותי על כך ששימשתי כחסם בפני שטף חקיקה פופוליסטי וחסר אחריות שאיים להטביע את אזרחי ישראל ואת העסקים ברגולציה בלתי נגמרת. 6,000 הצעות חוק הוגשו; 3% מהן בלבד אושרו סופית. בד בבד הובלתי הצעות חוק חברתיות חשובות, תוך שמירה על מיעוט רגולציה ככל הניתן ומניעת פגיעה בעסקים".

שר הכלכלה אלי כהן אמר באירוע: "לא כל יום חוגגים 100 שנות מסחר ישראלי. בערב כזה נכון לעשות תיקון של עוול היסטורי. במשרד הכלכלה והתעשייה ישנם מספר תחומים, ובכל תחום שכזה עומד מינהל תעשיות. תאמינו או לא, לא היה מינהל שטיפל במסחר ושירותים. אני גאה להכריז, לאחר סיכום עם אוריאל לין, שאחרי 70 שנה יקום מינהל מסחר ושירותים במשרד הכלכלה.

כלכלה חזקה פירושה מדינה חזקה. יש לנו אחריות לבנות את המדינה לדורי דורות ואני מזכיר תמיד לכל אלו שרוצים להיות פופוליסטים לזכור את המשפט החשוב ביותר בעיני- אנו צריכים מגזר עסקי צומח, כי אם אין רווחים, אין רווחה".

 

ראש העיר ירושלים לשעבר ניר ברקת, יזם עסקי בעברו, סיפר על המעבר מהעולם העסקי לראשות העיר ירושלים ופירט כיצד הורדת חסמים והנהגת מדיניות של כלכלת שוק בעיר הובילה לצמיחת סקטור ההייטק, התיירות, התרבות והעסקים. ברקת קרא להשוואת הרגולציה על תחומי הייבוא והייצוא לזה הבינלאומי: ״אם לא נעשה זאת, מדינת ישראל תשלם את המחיר. ליבת הידע שתוביל צמיחה מגיעה מכם, יזמים ובעלי עסקים - והצלחתכם, הצלחתנו.״

 

במעמד מיוחד העניקו נשיא לשכת המסחר עו"ד אוריאל לין ושר הכלכלה אלי כהן אותות הוקרה לבעליהם של שישה עסקים החברים בלשכת המסחר מתקופת הקמתה ואשר היו בין מקימיה. אותות ההוקרה הוענקו "על 100 שנות חברות ועבודה נאמנה ומשותפת במפעלי הלשכה למען כלכלת ישראל".

לצפייה בחברי נשיאות הלשכה החדשים הנבחרים לחצו כאן.

למידע נוסף על החברות שקיבלו אות הוקרה לחצו כאן

 

קרדיט צילום: יאיר שגיא

למידע נוסף בתחום זה