פורום העסקים הטרילטרלי ישראל-יוון-קפריסין הראשון התכנס היום

על רקע ההסכם התלת-מדינתי בין ישראל, יוון וקפריסין התקיים הבוקר (ד', 19.12.18) פורום עסקים טרילטרלי ראשון מסוגו, אשר הקיף את המגזרים העסקיים של שלוש המדינות. הפורום כלל כ 240 משתתפים, נשות ואנשי עסקים משלוש המדינות, והוקדש לפיתוח קשרים עסקיים בתחומי סחר, נדל"ן, אנרגיה, תשתיות וחדשנות.הפורום נערך לצד מפגש הפסגה המשולש החמישי בין ממשלות ישראל, יוון וקפריסין, במעמד שרי ממשלה, נשיאי לשכות המסחר והתעשייה ובליווי משלחות אנשי עסקים.

 

הפורום מיישם לראשונה את מזכר הבנות משולש שנחתם ב-8.5.18 בין ראשי איגוד לשכות המסחר בישראל, לשכת המסחר והתעשייה של קפריסין ואיגוד לשכות המסחר והתעשייה היווני, במטרה לקדם את הקשרים הכלכליים והעסקיים בין המדינות- באמצעות כנסים משותפים, חילופי מידע, וקידום הזדמנויות עסקיות.

בין האישים שהגיעו ניתן למצוא את מנכ"ל סימנט, אייל הכט; קרין מאיר רובינשטיין מנכ"לית והנשיאה של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI); יעל רביע צדוק, סמנכ"לית אגף כלכלה במשרד החוץ ולשעבר שגרירת ישראל בקפריסין, נציגים מהגופים אלביט, טבע, מכון ויצמן, מכון היצוא ועוד.

 

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בישראל: "אני קורא מכאן לשלוש ראשי המדינות העומדים להתכנס מחר בבאר שבע, לאתגר עצמם ולקבל החלטות אמיצות. ולא להרשות ששיקולי מס, שאין הם משמעותיים, יפריעו לנו לשדרוג היחסים. כל מי שמתכוון להשקיע באחת משלוש המדינות ישלם מס על פי המשטר באותה המדינה, ומס זה יהיה מס סופי, ללא כל מעורבות נוספת מאיזו מדינה הוא בא. זה יעניק תנופה אדירה להשקעות עסקיות פרטיות בין המדינות. כמו כן, רצוי שתתקבל החלטה משותפת באשר למדיניות הפנים-כלכלית שתאפשר למגזר העסקי לצמוח, להפחית רגולציה, ולעצור את ההכבדות מתוקף חוקי עבודה וצרכנות."

 

לין: "מדובר באירוע משמח מאוד המחבר אנשי עסקים רבים מישראל, קפריסין ויוון. אני בטוח שהפגישות העסקיות שיתקיימו במסגרת פורום זה יישאו פרי הן מבחינת עושר הידע והן מבחינת קשרי המסחר. שלושת ראשי המדינות- ישראל, יוון וקפריסין אימצו חזון של חיזוק הקשרים במזרח התיכון והדבר מאוד משמעותי לכל מדינה בנפרד, ולכולן יחד. עלינו לעשות את הטוב ביותר כדי לממש את הפוטנציאל העצום הטמון בקשרים בין המדינות בשורה של תחומים: אנרגיה, תיירות, חקלאות, חינוך ועוד. בשנים האחרונות ראינו קשרים מתהדקים ושורה של משלחות הדדיות."

 

מיכאלוס קונסטניטנוס, נשיא לשכת המסחר של יוון: "מזכר ההבנות שנחתם במאי 2018 בין קפריסין יוון וישראל שיקף את האינטרס העסקי המשותף. הכלכלה הישראלית הפגינה חוזק, גם בזמן המשבר העולמי ב-2008. הכלכלה הקפריסאית היא קטנה אך יציבה ומתחזקת. התחזיות ביחס לכלכלה היוונית מאוד אופטימיות ואנו עדים לרפורמות מאוד חשובות במדינה שמטרתן למשוך הון ושותפים כלכליים אמינים. אנו מאמינים שהשיתוף פעולה בין המדינות חיוני לחיזוק הכלכלי של כל המדינות".

 

כריסטודולוס אנגאסטיניאוטיס, נשיא לשכת המסחר והתעשייה של קפריסין: "אנו עומדים מאחורי האמירה שלוש מדינות- כלכלה אחת. מהלך ההתאוששות של קפריסין מהמשבר העולמי ב-2008 לא היה קל, אך ניצלנו אותו ליישום רפורמות הפותחות את הכלכלה בפני הסקטור הפרטי. השוק הקפריסאי צמח בשנה החולפת בקצב של 4%, הקצב המהיר יותר באיחוד האירופי. אנו מצפים לשיתופי הפעולה והקשרים שיצמחו מפורום זה". 

 

יעל רביע צדוק, סמנכ"לית אגף כלכלה במשרד החוץ ולשעבר שגרירת ישראל בקפריסין, ציינה כי "העולם העסקי בשלוש המדינות מגיב בחיוביות ובעוצמה לקידום היחסים עם יוון וקפריסין. תיירות בוודאי, אך גם השקעות בסקטורים רבים נוספים. המפגש המשולש הראשון של קהילות העסקים, בהובלת לשכות המסחר ובשיתוף פעולה של אגף כלכלה במשרד החוץ, מייצר את הממד המשלים לפסגת המנהיגים המשולשת החמישית שתתכנס מחר בבאר שבע. משרד החוץ והשגרירים בשלוש המדינות סיפקו היום הרבה דוגמאות להזדמנויות עסקיות, בתחומים מגוונים כגון חקלאות, מים, תיירות, ספנות, נדל"ן, רפואה וסייבר. משרד החוץ, יחד עם  השגרירים ביוון וקפריסין מעמידים את ניסיוננו והקשרים שלנו במדינות השונות לרשות הקהילה העסקית."

 

בתמונה מימין לשמאל:

Mr. Christodoulos Angastiniotis, President, Cyprus Chamber of Commerce and Industry, Mr. Uriel Lynn, Adv. , President, Federation of Israeli Chambers of Commerce, Mr. Konstantinos Michalos , President, Union of Hellenic Chambers & Deputy President EUROCHAMBRES

קרדיט צלם : יאיר שגיא.

למידע נוסף בתחום זה