נשיא איגוד לשכות המסחר תוקף את הממונה על ההגבלים העסקיים בועדת הכלכלה: "חרגה מסמכותה כאשר הזמינה את אמזון לארץ בשעה שהמגזר העסקי בישראל מופלה לרעה"

בישיבה של ועדת הכלכלה בכנסת שהתקיימה ביום ב', 19.11, בזמן דיון בהצעה להרחיב את סמכויות הרשות להגבלים עסקיים, תקף עו"ד אוריאל לין נשיא לשכות המסחר את הממונה על ההגבלים העסקיים.  

לדברי לין: "הממונה כבר הספיקה להוכיח מדוע אסור לה להיות הרשות לקידום התחרות. היא הצהירה באופן פומבי שהיא מזמינה את אמזון להיכנס לישראל בתקופה שבה יש אפליות חמורות לרעת המגזר העסקי בישראל, מבלי שאפילו בדקה מה התוצאות של כניסת אמזון במצב זה. היא חרגה מסמכותה, ופגעה באובייקטיביות שלה לבצע את התפקיד, שכן אם היא מזמינה את אמזון לישראל, ואמזון נכנסת על פי הזמנתה, כיצד היא תוכל בעתיד לבקר את אמזון אם תפגע במגזר העסקי או בהוראות חוק ההגבלים העסקיים? הממונה על הגבלים העסקיים במו ידיה מונעת מעצמה את האובייקטיביות הדרושה, חורגת מסמכותה ובכך תתרום להרס של הרבה מאוד עסקים בארץ".

 

"הועדה יכולה להוציא תחת ידה חוק חשוב וטוב, אבל אנו מוכרחים לראות את הדברים בראייה קצת יותר רחבה. יש הרבה סעיפים בחוק הזה שפוגעים בעקרונות היסוד של חוק חופש העיסוק. כולנו מבינים שצריך להגן על הצרכן, אך לא ניתן להפוך את המגזר העסקי כולו לחיילים של הרשות להגבלים עסקיים. הדבר סותר את יסודות המשפט של ישראל".

 

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ונשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין נפגשו עם שרת המשפטים, והציגו בפניה את המגמה המתפתחת בהרחבת סמכויות הרשות ההופכות אותה לרשות על רגולטורית. בדיון שהתקיים היום בוועדה הדגיש לין כי "אסור לדון רק בהצעה של הרחבת הסמכויות העומדת בפני הוועדה. יש לדון ברביזיה כוללת של כל הוראות החוק ולבחון מחדש את מידת התאמתו לעקרונות המשפט בישראל, במיוחד כאמור באשר לכל הסעיפים הפוגעים בחוק יסוד חופש העיסוק". "לא ייתכן", אמר לין, "שללא כל תשתית ראייתית, ורק על סמך חשש, אנו נקנה לסמכות רגולטורית כלשהי במדינה את הכוח לתת הוראות למגזר העסקי מה לעשות, ומה לא לעשות. אלה הן סמכויות דרקוניות שאינן תואמות את תפיסות היסוד של ניהול הכלכלה בישראל. יש בהחלט להגן על הצרכן, אבל לא בדרך של שבירת כל עקרונות היסוד וזכויות המעסיקים".

למידע נוסף בתחום זה