יש לאסור את כניסת אמזון לארץ כל עוד קיימת אפליה לרעת המגזר העסקי בישראל

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, שיגר מכתב לשר האוצר, חה"כ משה כחלון, ובו הדגיש: "כניסת אמזון לישראל בתנאי האפליה הנוכחיים עלולה להביא תוך זמן קצר לסגירת עשרות אלפי עסקים קטנים בישראל".

במכתבו, ציין לין כי אסור להתייחס לכניסתה של אמזון לפעילות עסקית מלאה בישראל באותו שוויון נפש עליו מצהירה הממונה על ההגבלים העסקיים, כל עוד קיימת אפליית המס ודרישות היבוא לרעת המגזר העסקי בישראל.

 

חובה לבחון את מידת ההשפעה של כניסת אמזון על אלה המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי ועל הקמעונאים.

 

בתנאים הקיימים כיום של אפליות חמורות וכבדות משקל לרעת היצרנים והקמעונאים במגזר העסקי, תהיה זו שגיאה היסטורית שקשה יהיה לתקנה, אם נאפשר את כניסת אמזון לפעילות מלאה בטרם יבוטלו אפליות אלה.

 

אני חייב להבהיר: אנו לא מתנגדים לייבוא האישי אלא למדיניות על פיה מתוך רצון להגביר את התחרות במשק, הופכים את הייבוא האישי למערכת מקבילה של יבוא מסחרי.

 

זה נעשה באמצעות אפליית מע"מ, העדר גביית מסים נאותה, הקלות בחוקיות הייבוא, העדר בדיקות נאותות של מכון התקנים והכוונה להגדיר "כמות סבירה" של יבוא אישי לכמויות מסחריות; כשכל אלה מעניקים יתרונות משמעותיים לספקי חוץ על פני העסקים המקומיים.

 

כניסת אמזון לישראל בתנאים הנוכחיים עלולה תוך זמן לא ארוך להביא לסגירת עשרות אלפי עסקים קטנים. יש לזכור שמרבית המגזר הקמעונאי אינו הרשתות בקניונים אלא עסקים קטנים וזעירים - חנויות רחוב. כל חנות היא בסיס הפרנסה של משפחה שלמה.   ההרס עלול להיות חמור מעבר למה שמעלים כיום על הדעת.

 

המגזר הקמעונאי בישראל לבדו מעסיק כ 290,000 איש והוא בסיס הקיום של 1.2 מיליון איש מאוכלוסיית המדינה. ולכך יש להוסיף את כל בעלי המלאכה המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי. צריכה פרטית בהיקף של 698 מיליארד ₪ מתועלת כיום לחו"ל, על בסיס תחרות לא שווה.

 

יתכן ונתונים אלה נעלמו מעיניה של הממונה על ההגבלים העסקיים אך האחריות הבסיסית של המדינה כלפי המגזר העסקי המקומי מחייבת לפעול כעת ולבלום את כניסת אמזון לישראל, עד אשר יתקבלו החלטות נכונות, על בסיס דיון מעמיק ורציני על כל ההשלכות הנוגעות לכך.

 

 

 

 

 

 

 

למידע נוסף בתחום זה