יובל שטייניץ: "תוך 12 שנה מדינת ישראל תהיה נטולת זיהום"

הנשיאות המורחבת של איגוד לשכות המסחר ארחה ביום חמישי האחרון (15/02/18) את שר האנרגיה, חה"כ יובל שטייניץ, לדיון בנושא מתווה הגז והרפורמה בחברת החשמל.

במהלך המפגש, סיפר שטייניץ על רפורמת הגז הטבעי שהוביל עם כניסתו לתפקיד כשר האנרגיה. לדבריו, "בשנתיים האחרונות נעשתה מהפכה דרמטית בסדר גודל שישראל לא הכירה בתחום זה. היה מונופול והוא החל להתפרק, החלה הורדת מחירים משמעותית המסייעת לכלכלת המדינה,  חתמנו על חוזה עם ירדן, חוזה שמהווה את העסקה הכלכלית הגדולה ביותר שנעשתה בין המדינה לבין מדינות האזור".

 

כמו כן הכריז שטייניץ כי "תוך 12 שנה, מדינת ישראל תהיה מדינה הנקייה לחלוטין מזיהום אוויר. החשמל ייווצר רק על ידי גז טבעי ולא יהיו מכוניות בנזין, סולר או דיזל. כלל המכוניות יהיו חשמליות. מדינת ישראל תכניס לקופתה מיליארדי שקלים מהכנסות הגז הטבעי ואנו נהיה ספקי אנרגיה של האיחוד האירופי".

 

בהתייחס לתהליך גיבוש המתווה הדגיש שטייניץ כי "הרגולציה בישראל נוראית. כדי להגיע להחלטה בנושא הייתי צריך לזמן עשרה רגולטורים ממשרדים שונים שיעמדו מאחורי ההחלטה. מרוב רגולטורים לא ראינו את הגז".

 

בהמשך המפגש, עסק שטייניץ ברפורמה הצפויה בחברת החשמל. לדבריו, על פי הרפורמה, החברה תהפוך ליעילה וחכמה יותר. חברת החשמל, על פי התכנון, לא תקים תחנות חדשות יותר, היא תמכור חלק משטחיה ובמקומות אלו יוקמו תחנות כוח פרטיות שיתחרו בחברת החשמל בצורה שוויונית. כך, לדברי שטייניץ, תחום החשמל בישראל יהפוך להיות תחרותי ויעיל, ומונופול החשמל יתפרק.

 

עם תום דבריו הציפו חברי לשכת המסחר שאלות הנוגעות לתחומים הרלוונטיים אליו, כגון תחום הגפ"ם (גב פחמני מעובה), השפעת שינויי מתווה הגז על תחום המזגנים, מכירת אנרגיה לחברות פרטיות וביטול ההקצבות לחברות הגז הקטנות. השר ביקש מהדוברים ניירות עמדה בנושא כדי לבחון אותם מול הגורמים הרלוונטיים במשרדו.

 

קרדיט צילום: יאיר שגיא

למידע נוסף בתחום זה