נאבקים ברגולציה למען בעלי העסקים במדינה

בתאריך 05.02.18 נערך כנס המחאה של איגוד לשכות המסחר שהתקיים בהשתתפות נשות ואנשי עסקים רבים, מכלל ענפי המגזר העסקי, במסגרתו יצאה קריאה לראש הממשלה ולממשלת ישראל לחדול מההפקרות בחקיקה הישראלית המטילה עוד ועוד רגולציה על העסקים.

העסקים הביעו מחאתם על שממשלת ישראל והרשויות הרגולטוריות מטעמה, על אף החלטה 2118 מיום 22.10.2014 שנועדה לצמצם ב 25% את הרגולציה תוך 5 שנים, אינן פוסקות מלהמשיך ולייצר רגולציה חדשה.

להלן עיקרי הדברים מהכנס:

 

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר קרא בפניה אישית לראש הממשלה ואמר: "אם אתה רוצה להוריד את הרגולציה, אם אתה שואף שבאמת הכלכלה תצמח, בלי תוספת תקציבית כלשהי, שהכלכלה תזנק – רק כתוצאה מהפחתת הרגולציה. יש להקפיא כל רגולציה קיימת, כל יוזמת רגולציה, כל רגולציה במכבש העבודה – עכשיו, ולחמש שנים".

 

דורון שליט, מנכ"ל GSK  ויו"ר חטיבת התרופות באיגוד לשכות המסחר הביא דוגמאות לרגולציה בלתי אפשרית מתחום העיסוק שלו: אריזות תרופות שההתעסקות עליהם היא בגודל הפונט, צורתו, סוגו וכד'; השפות בהן צריך לכתוב את המידע של המוצר על גבי האריזה; הגדלת האריזות באופן משמעותי, למוצרים קטנים, על מנת שיהיה מקום לכתוב בשפות שונות. "זה נראה לכם בריאות הציבור? זה נראה לכם סביר?" שאל שליט בעוד מנופף בקופסאות המשחות, "שלא לדבר על העלויות, השבתת פסי יצור בחו"ל, וכל זה רק כדי לענות על דרישות הרגולטורים בישראל".

 

אמיר שני, בעלים ומנכ"ל קבוצת עמית עמילות מכס ותחבורה וסגן נשיא: "מערכת שער עולמי בהשקעה של קרוב ל-700 מיליון ש"ח יצאה לדרך בהחלטת ממשלה לפני כעשר שנים והחלטה זו דיברה על מערכת משולבת למכס עם כל משרדי הממשלה. לצערי הרב, כל רגולטור פיתח מערכת עצמאית שדורשת מהיבואנים וסוכני המכס להזין את אותה אינפורמציה מספר פעמים של עבודה במקביל משרד הכלכלה משרד הבריאות מכון תקנים משרד התקשורת וזה שערורייה לאזרח".

 

מוני בר, יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג, בעלים ומנכ"ל באדג'ט, יו"ר הולידיי טראוול נציגת קונצרן התיירות העולמי TUI וחבר נשיאות לשכת המסחר: "כבעלים של חברה, אני מקדיש 40% מזמן הניהול שלי כדי להתמודד עם תמנון הרגולציה והביורוקרטיה שפוגעים באופן אנוש בתיפקוד החברה מונעים כל רצון ויכולת לפיתוח העסקי של החברות שבבעלותי. רגולטורים, ניצחתם אותי. אני התחלתי להשקיע בחו"ל, זה קל, זה מהיר, ושם אשקיע את האנרגיות שלי".

אבי כץ, מייסד רשת קופיקס ונשיא קרן הגשמה: ״כשהייתי קטן היה ספר בשם 'גוליבר בארץ הענקים וגוליבר בארץ הגמדים'. מה ששבה את ליבי ונשאר לי עד היום מהספר זה תמונה אחת: גוליבר שוכב על הרצפה והוא גדול בארץ הגמדים, ובלילה הגמדים עטפו אותו עוד חוט דק ועוד חוט דק ועוד חוט דק, ובבוקר הוא קם ולא היה יכול לזוז. זה מה שאני מרגיש. סה"כ עוד חוט, חוט של גמדים, אבל כשאני קם בבוקר, ממש בכל יום יותר קשה לי ללכת".

 

ישראלה שטיר, נשיאה ובעלים י.י. שטיר בע"מ, וסגנית נשיא לשכת המסחר: "הרגולציה פוגעת בסופו של דבר באלו שרוצים להגן עליה. רגולציה מוגזמת היא בעייתית ומקשה לעשות עסקים. זה בסדר שהרגולטור מנסה למנוע מונופולים ומחפש להגדיל את התחרות  אבל כשעושים זאת בלי להבין ההשלכות גורמות נזקים אדירים הן לצרכנים הן לעובדים והן לעסקים".

 

עו"ד רועי כהן, נשיא להב -לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים: "500 אלף עצמאים ועסקים קטנים יוצאים מדי בוקר לבושים בשכפ"ץ על מנת להביא פרנסה. במדד קלות עשיית עסקים התחלנו במקום 26 עכשיו אנחנו במקום 54, מדינות עולם שלישי לפנינו. ראש הממשלה בא ואומר שיוריד את הרגולציה במצ'טה, על מה הוא מדבר? חדשות לבקרים 200 רגולטורים שונים קמים ומנסים להצדיק את קיומם ומנחיתים עלינו הכבדות רגולטוריות".

 

עדי כהן, מנכ"ל טיב טעם: הרגולציה בתחום קמעונאות המזון היא הגבוהה ביותר מבין כלל תחומי המגזר העסקי, והיא כוללת חוקים פופוליסטיים שיישומם עולה מיליארדים למשק ומועמסים באופן ישיר על מחיר המוצרים שכולנו צורכים על בסיס יומיומי. כהן ציין כי אנו טענו שישראל הקימה את מנגנון תיאום המחירים הגדול בעולם כי היחידים שמשתמשים במנגנון זה הם הקמעונאים, וזה בחסות מדינת ישראל. לדבריו, "הרגולציה אחראית ל- 10% מיוקר המחיה בישראל. שוק המזון עומד על 55 מיליארד ₪. קרא לשר האוצר כחלון לצאת בתכנית 'נטו רגולציה', יישום התכנית לצמצום הרגולציה בענף המזון, תחסוך 5.5 מיליארד ₪ לציבור שמתבטאים ב- 1,000 ₪ לכל משפחה בשנה."

 

עו"ד איתן אפשטיין, שותף בכיר במשרד מ.פירון ושות' התייחס לקשיים הרגולטוריים המקשים על כניסתם של משקיעים זרים: "בשנים האחרונות, אנו מזהים אצל משקיעים זרים, בהם יהודים תומכי ואוהבי ישראל, רתיעה מביצוע השקעות בארץ וזאת בשל ריבוי הרגולציה והשינויים הרגולטוריים התכופים והבלתי צפויים, שיוצרים, בסופו של יום, סביבה של אי ודאות עסקית – ובסביבה כזו - אף משקיע לא רוצה להיות".

 

עו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר, הציג את תוצאות הסקר שביצעה חברת SQ עבור איגוד לשכות המסחר, הבוחן את עלות ההתמודדות של העסקים עם העומס הבלתי פוסק של הרגולציה. 96% מהעסקים שהשתתפו בסקר ציינו כי כלל ההכבדות והרגולציה שהושתו עליהם בשנים האחרונות משפיעים על העסק ומעמיסים תוספת עלויות והוצאות, וזמן ניהול מיוחד, שנדרשים כדי לעמוד באותן דרישות.

 

ומה אתם אמרתם על הרגולציה? כנסו לקרוא את תגובות בעלי העסקים!

 

קרדיט צילום: גיל לופו

למידע נוסף בתחום זה