מדוע רפורמת סימון המזון לא תגן על בריאות הציבור? בואו לשמוע את נציגנו בדיון בכנסת

בתאריך 20.11.17 התקיים דיון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת בעניין תקנות סימון תזונתי.

עו"ד דן כרמלי, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, הסביר כי "כולנו רוצים לדאוג לבריאות הציבור, אבל זה משל של גוף שצריך ניתוח עמוק ושמים עליו פלסטר בלי דבק. לוקחים את צ'ילה כדוגמה, בהתחלה היתה ירידה במכירות של המוצרים המסומנים אך בסוף השנה היתה עליה במכירות. אנחנו לא מטפלים בשורש העניין. החלטת ממשלה 2118 משנת 2017 בנוגע ל- RIA קובעת באופן חד משמעי שהתאמות טכניות יש להתאים על פי דרישות טכניות לשווקים משמעותיים בעולם למדינת ישראל יש יחסי סחר עימם. 54% מסך כל המזון המיובא לישראל הוא מהאיחוד האירופי ואנחנו לא מתייחסים לעמדתם".

עוד ציין כרמלי כי על פי בדיקה של אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, העלות הממוצעת להדבקת מדבקה על פריט מזון אינה 13 אגורות כפי שמציג משרד הבריאות בדוח ה RIA שעשה אלא כ 30 אגורות לפריט דבר שיוביל להתייקרות שנעה בין 5% ל- 50% למוצר. "כיצד זה משתלב עם החלטת ממשלה אחרת להיאבק ביוקר המחיה?".

עוד הוסיף כי "בדוח הRIA שפרסם משרד הבריאות, נכתב כי המדבקות האלה לסימון ישפיעו רק על 2% מהצריכה היומית של אדם בגרמים. זו המהפכה שמשרד הבריאות מביא לנו?"

 

ראובן שליסל, יו"ר ענף המזון וסגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בדיון כי לשכת המסחר מסכימה חד משמעית בחשיבות קידום סביבה תזונתית בריאה לכולם. "המהפכה הראשונה של בריאות בסוכר נעשתה על ידינו בהכנסת גומי לעיסה ללא סוכר לישראל, והוא עשה מהפכה אדירה, ואנחנו הובלנו את אותה מהפכה בשוק הישראלי, כך שאי אפשר לומר שאנחנו לא דואגים לבריאות. לנו יש גם מותג פרטי ולעשות שינויים זה לא פשוט בכלל. ומה יעשו היצרנים הבינלאומיים של מותגי-על שיש להם בכל העולם אריזה והם לא עושים אריזות מיוחדות לישראל, אלא מדביקים תווית מאחורה? הם יתחילו להדביק תוויות מלפנים? הרי זה מה שיקרה וההוצאה היא ענקית".

 

נמרוד הגלילי, מנהל תחום רשתות שיווק מזון באיגוד לשכות המסחר אמר בדיון כי "הרשתות לא יכולות לוודא שכל מוצר ומוצר מסומן כמו שצריך, זה אומר להגדיל את כל מערך האיכות של בדיקת המוצרים וזו אינה משימה שהיא ברת יישום. רשתות המזון לא בורחות מהאחריות ולכן מוצע שכל רשת תדרוש מכל ספק מזון – יצרנים ויבואנים, מסמך משפטי מסודר על פיו הספק מצהיר כי כל המוצרים עומדים בדרישות, ובצורה זו החובה והאחריות תישאר על הספקים כפי שצריך להיות".

 

לשמיעת דבריו של עו"ד דן כרמלי מהדיון:

 

 

 

לשמיעת דבריו של נמרוד הגלילי מהדיון:

 

 

לשמיעת דבריו של ראובן שליסל מהדיון:

 

למידע נוסף בתחום זה