מדוע משרד הכלכלה מחריף את הרגולציה בישראל?

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, תקף את התנהלות משרד הכלכלה וציין כי "באופן מוזר משרד הכלכלה הפך להיות זה שמחריף את עומס הרגולציה בישראל יותר מכל משרד ממשלתי אחר".

מתחילת המאה הנוכחית הועברו 41 דברי חקיקה ראשית ועוד 17 תקנות, אשר התכנים של כולם הינם הגברת עול הרגולציה על המגזר הקמעונאי בישראל.

לדבריו, "הצעת חוק של משרד הכלכלה השואפת להנהיג משטר של מבצעי הפחתות מחירים, המקודמת עכשיו בוועדת הכלכלה של הכנסת, מהווה התערבות גסה ובוטה בעצם הניהול העסקי. במקום לקבוע הוראה האוסרת על הקמעונאי להטעות את הצרכן, שואפים להנהיג משטר קפדני המכתיב לו למשך כמה זמן חייב להיות המחיר אותו רוצים להפחית ולאיזה משך זמן מותר להפחית את המחיר".

לין הוסיף כי התקנות החדשות שפורסמו לאחרונה המחייבות יבואנים לפרסם את המחיר בחו"ל הינן מגוחכות ואין להן אך ורע בעולם. "אין מחיר אחד בעולם למוצר. אם משרד הכלכלה סבור שפרסום מחירי המוצרים בחו"ל הוא מידע חשוב לצרכן הישראלי, שיפרסם זאת בבקשה בעצמו ולא יטיל את עול הפרסום על המגזר הקמעונאי".

לין סיפק כדוגמה את תחום משחות השיניים וציין כי שם קיימת תחרות ענפה: "כל מי שרוצה לייבא – חופשי לעשות זאת, וכל מי ששואף לשווק בשוק המקומי – אף הוא חופשי לעשות זאת. כשהציבור מחליט שהוא מעדיף משחת שיניים אחת על פני אחרות, לפתע היבואן המצליח הופך להיות ל'בלעדי'".

למידע נוסף בתחום זה