החרפת המאבק נגד האפליה לרעה של המגזר העסקי עקב הפטור ממס הניתן בייבוא אישי אינטרנטי

כיום הציבור הרוכש מאתרי סחר זרים נהנה מפטור ממע״מ על טובין בייבוא אישי עד סך של 75 דולר, וכן מפטור ממכס על טובין בייבוא אישי עד סך של 500 דולר; בעוד שהציבור הרחב הרוכש את אותם מוצרים בשווקים הישראלים נדרש לשלם מסים.

בפנייה שנשלחה בשם איגוד לשכות המסחר בתאריך 23/10/17 על ידי עורכי הדין ד"ר ישראל לשם ועידן לרון ממשרד עורכי הדין מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', אל שר האוצר חה"כ משה כחלון, נכתב כי "הוראות הפטור פוגעות פגיעה בלתי מידתית בחופש העיסוק של העסקים הישראליים, בניגוד להוראות סעיף 3, 4 ו- 5  לחוק-יסוד: חופש העיסוק. הזכות החוקתית לחופש העיסוק כוללת את הזכות שלא להיות מופלה לרעה בתחרות על לבו של הלקוח, ולא לסבול מכך שהשלטון מעניק לחלק מהמתחרים בשוק יתרונות שאינם ניתנים לאחרים. "

 

"אם תכלית הוראות הפטור היא להביא להפחתת יוקר המחיה, הרי שאין כל קשר רציונאלי בין נקיטת האפליה ובין תכלית זו. שנית, הוראות הפטור - ובראשן הוראת הפטור ממע״מ - פוגעות פגיעה אסורה בעיקרון השוויון החל על רשויות המינהל, ואוסר על נקיטת אפליה פסולה ביניהן. האפליה בענייננו היא ברורה: הפטור מעניק לעסקים זרים יתרון שאינו מעניק לעסקים ישראלים. לפיכך האפליה אינה חוקית."

לדברי עו"ד אוריאל לין, "המדיניות המונהגת היום מסוכנת, בלתי אחראית בעליל, ונעדרת ראיית רוחב של כלל האינטרסים במשק. אם תמשך האפליה לרעת המגזר העסקי, נאלץ לנקוט במהלכים נגד מדיניות זו. כבר היום יש יתרון משמעותי לייבוא האישי ברמת המחירים. אין שום צורך להרחיב זאת גם באפליה לרעה וביצירת תחרות בלתי שווה מול אלה שבנו את המגזר העסקי. מדובר לא רק ברשתות שיווק קמעונאיות אלא גם בעשרות אלפי חנויות ובתי מלאכה קטנים ובינוניים, המהווים מקור פרנסה למאות אלפי משפחות."

 

עוד נכתב כי "תוצאת הוראות הפטור ממע״מ וממכס היא אפליה קשה, חמורה ופוגענית של עסקים בישראל מול מתחריהם מעבר לים...צרכן ישראלי החפץ לרכוש מוצר מקמעונאי ישראלי למעשה נענש על בחירתו. משטר הפטורים מעודד את הצרכן להעדיף לרכוש מוצרים מחו״ל. הוא מעודד את בעלי העסקים הישראליים להעביר את עסקיהם אל מעבר לים ולמכור לישראלים ממרכזי הפצה בחו״ל".

לקריאת כתבות שפורסמו בעיתונות בנושא:

"גלובס"

"דה מרקר"

"כלכליסט"

למידע נוסף בתחום זה