איגוד לשכות המסחר נגד ביטוח לאומי: "מסרב לעדכן מחירון האביזרים לרכבי נכים, במטרה להימנע מהגדלת הגמלאות"

לדברי פורום חברות אבזור רכבי נכים באיגוד לשכות המסחר הפורום, המוסד לביטוח לאומי מבזה באופן בוטה פסק-דין של בית המשפט העליון משנת 2013, שמחייבו לעדכן את מחירון האביזרים שלא עודכן מזה כ-18 שנים, ושמכוחו משולמים לחברות האבזור התשלומים בגין טיפול ברכבי הנכים.

הפורום, המאגד את מרבית החברות העוסקות באבזור רכבי נכים בישראל, טוען כי "אינטרס הביטוח הלאומי לסכל בכל דרך את עדכון המחירון, אשר ללא ספק יגרור עליית מחירים (אחרת היה מתבצע מזמן) הוא כפול: הימנעות מהגדלת התשלומים לחברות האבזור על עבודתם ברכבי הנכים מחד, והימנעות מתשלום גמלאות ניידות גבוהות יותר לציבור הנכים בישראל, שיעלו ככל שמחירו של האבזור ברכבם יעלה... ובמילים אחרות - עלייה במחירי אבזור רכבי הנכים, תגרור עימה עליה בגמלאות הניידות החודשיות לנכים ועימן הוצאות נוספות לביטוח לאומי". בית המשפט העליון הורה לביטוח הלאומי להשיב לעתירה עד ליום 30.8.2017.

לפי העתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד רנאטו יאראק, אוהד יאראק, עודד אופק ושירי פירסטמן ממשרד מ.פירון ושות', גמלת הניידות המשולמת לנכים משחקת תפקיד חשוב ביותר בנושא, שכן "ככל ששווי האבזור שניתן לנכה גבוה יותר - כך תגדל גמלת הניידות החודשית שניתנת לנכה על-ידי הביטוח הלאומי. ובמילים אחרות - עלייה במחירי אבזור רכבי הנכים (תוצאה מסתברת מעדכון המחירון למציאות ימינו) תגרור עימה עליה מתואמת בגמלאות הניידות החודשיות לנכים ועימן הוצאות נוספות לביטוח לאומי".

לפי העתירה, החתומה בין היתר על ידי עו"ד רנאטו יאראק, לשעבר מנהל מחלקת הבגצ"ים בפרקליטות המדינה, "במהלך 18 השנים שחלפו מאז יצירת המחירון חלו שינויים דרמטיים בכל היבט אפשרי, וביניהם עליה של עשרות אחוזים במדד המחירים לצרכן; עליה במדד תפוקת התעשייה (שמבטא את שיעור התייקרות עלויות הייצור); עליה במחירי הרכש של התשומות המיובאות; ירידה דרסטית של שער הדולר וכן הלאה. כלל השינויים האלו - שפועלים כולם לרעת חברות האבזור - לא נלקחים בחשבון במחירון הקיים וכתוצאה מכך חברות האבזור עלולות להגיע למצב של חוסר יכולת ליתן שירותים לנכים".

כבר במרץ 2012, הגיש הפורום, שחלק מהעותרות בו מספקות מעל 90% משירותי אבזור רכבי הנכים בענף, עתירה קודמת לבית המשפט העליון כנגד המוסד לביטוח לאומי. בהחלטה שניתנה במאי 2013, קבע בית המשפט העליון כי על הביטוח לאומי לקבל החלטה "בזריזות ותוך זמן סביר" באשר לעדכון המחירון. ואולם, חרף פסיקתו המפורשת של בית המשפט העליון, המוסד לביטוח לאומי טרם עדכן את המחירון ולפי הפורום, עדכונו "גם אינו נראה באופק". הפורום מסכם את עתירתו בכך שהתנהלות זו של המוסד לביטוח הלאומי מהווה ביזיון בית המשפט.

בהקשר זה מדגיש הפורום בעתירה, כי "אינטרס הביטוח הלאומי לסכל בכל דרך את עדכון המחירון הוא כפול - הימנעות מהגדלת התשלומים לחברות האבזור מחד, והימנעות מתשלום גמלאות ניידות גבוהות יותר לציבור הנכים, שמשולמות כנגזרת למחיר האבזור שברכבם". עוד מצוין כי, "האבסורד הגדול מכל - הסכם הניידות אותו מבקש המוסד לביטוח לאומי לשנות על מנת שיוכל לעדכן את המחירון, מורה בעצמו לביטוח לאומי לעדכן את המחירון כל שישה חודשים, דבר שלא נעשה על-ידי ולו פעם אחת במשך 18 שנים".

בית המשפט העליון הורה לביטוח הלאומי להשיב לעתירה עד ליום 30.8.2017.

למידע נוסף בתחום זה