שר התיירות יריב לוין במפגש עם נציגי לשכת המסחר בנושא ענף התיירות הרפואית

לקראת הדיון בנושא הצעת חוק תיירות מרפא שיתקיים בתאריך ה-17.7 בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, נפגש השר עם נציגי הענף בלשכת המסחר.

מרק כצנלסון, יו"ר האגודה לתיירות רפואית בלשכת המסחר, הבהיר כי "הצעת חוק תיירות מרפא במתכונתה הנוכחית טומנת בחובה דרישות עליהן חברות ענף תיירות המרפא לא יכולות להתפשר שכן הן יובילו לקריסתו של הענף. אני קורא לשר הבריאות,  הרב יעקב ליצמן, להתערב בנושא ולהציל  ענף חשוב המגלגל קרוב למיליארד ש"ח בשנה ותורם לשיפור תדמיתה החיובית של ישראל בעולם".

כצנלסון ציין כי כולו תקווה שחברי וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לא יקדמו חוק הצפוי להרוס ענף כלכלי החשוב הן למשק והן למערכת הבריאות הציבורית.

 

בתמונה, מימין לשמאל: מיכאל צ'יגירינסקי, איציק דניאל, אוריאל לין, יריב לוין, מרק כצנלסון, רונן סולומון

 

לדברי כצנלסון קיימים מספר סעיפים בעייתיים בהצעת החוק הנוכחית: "ראשית, מחברי החוק העתידי מציעים לאפשר את הפעילות בתחום תיירות המרפא לכל אדם מעל גיל 21 ללא עבר פלילי. ניסוח זה, לא רק שמחסל את תיירות המרפא כמקצוע, אלא גם פותח דלתות לחאפרים ורמאים למיניהם".

"שנית, החוק המוצע דורש כי בתי החולים יכינו תכנית טיפולים אינדיבידואלית לכל תייר מרפא שישקול הגעה לישראל וזאת ללא התערבותן של חברות התיירות הרפואית. אולם, נכון להיום בתי החולים אינם מסוגלים לעשות זאת  תוך זמן קצר וביעילות, ויש לזכור כי הדבר דורש מהירות, תרגום מסמכים לשפות זרות ושיתוף פעולה רחב בין רופאים שונים".

"שלישית, החוק החדש קובע כי לתיירי המרפא תינתן חשבונית מקור אשר תציג את עלויות השירותים הרפואיים בישראל. על פניו, דרישה זו נראית מוצדקת אך גם כאן טועה משרד הבריאות. הצגת עלויות המקור אינה קיימת בענפים אחרים במשק וענף התיירות הרפואית גם הוא ענף כלכלי לכל דבר ועניין. שוו בנפשכם שבכל מכירת ביגוד או מכשור אלקטרוני יידרשו היבואנים להציג לכם את מחיר הקנייה במדינת המוצא. מדובר בדרישה לא הגיונית."

באגודה הישראלית לתיירות רפואית מסבירים כי בניגוד לטענות המושמעות תדיר לפיהן תיירות המרפא גורמת לתורים ארוכים בבתי החולים ולמחסור במיטות, הרי שבפועל אין קשר בין הדברים. "התורים במערכת הבריאות קיימים בחדרי המיון, במחלקות הפנימיות ובקופות החולים ותיירי המרפא אינם מגיעים כלל לקופות החולים ורק אחוז זניח מהם מגיע למיון ולמחלקות הפנימיות", אומרים באגודה.

למידע נוסף בתחום זה