נשיא איגוד לשכות המסחר בראיון לכבוד כנס המעסיקים ה-7

לכבוד כנס המעסיקים ה-7 של "עדיף", נערך ראיון מיוחד עם נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, על הבעיות עמן מתמודדים המעסיקים וההשפעות הרגולטוריות על העסקים.

"אנחנו כארגון מאוד מעוניינים בקידום זכויות העובדים בישראל, בשיפור תנאי עבודתם, אבל אנחנו עושים הבחנה ברורה בין קבוצת עובדים אחת לשנייה". מסביר עו"ד אוריאל לין. לדבריו, יש קבוצות עובדים שנמצאות במונופולים מוחלטים בבעלות המדינה, אשר משתמשים בכוחם להשבית שירות מונופוליסטי כדי להפעיל לחץ בלתי הוגן על המדינה. "משום כך תנאי השכר והעבודה של העובדים בנמלים, ברשות שדות התעופה ובחברת החשמל מאוד משופרים. זו כבר אינה שאלה של לשפר תנאי עבודה אלא לאזן בין הזכויות שלהם לבין מעמדם המונופוליסטי", מדגיש לין.

טענת גם כשמגיעים למעסיקים היד מאוד קלה להוסיף עוד עוול ועוד עוול. האם ישנו שינוי ביחס למעסיקים?

לין: "לדעתי עדיין לא באופן ממשי כי החקיקה הפרטית לא נבלמה. יש משרדים שעדיין לא מתפקדים ביעילות בצד הרגולטורי מול ענפי משק חשובים. משום כך, כל עוד לא בולמים חקיקה פרטית – יש בעיה. זה לא פסק אבל הקצב הואט. כמה חוקים אפשר לחוקק בהגנת הצרכן?".

**

כזכור, איגוד לשכות המסחר הצטרף להסכם על קיצור שבוע העבודה בשעה, אבל לין לא חושב שהדבר ישפיע משמעותית על העובדים. "לא הייתי עושה ממנו את ההישג החברתי הגדול ביותר. הייתי מהסס להרים את הדגל החברתי ולהגיד שזה משנה מהותית את חיי העובדים. ההסכם נעשה ואנחנו הצטרפנו אליו, אבל מטרתו העיקרית הייתה לתת מעין פיצוי למגמות שהתגבשו לאחרונה – לעבור לשבוע עבודה מקוצר".

לין מסביר שאיגוד לשכות המסחר תמך בשבוע עבודה מקוצר, אבל לא כדבר העומד בפני עצמו "אלא כחלק מרפורמה רחבה יותר שהייתה מאוד משפרת את הפריון במשק. רצינו שעות עבודה גמישות, רצינו חפיפה בין חופשות הקיץ לחגי תשרי, כי אי החפיפה הזאת פוגעת מאוד בתפוקת העבודה בישראל".

לין שב ומבהיר כי "אף אחד לא חושב שזה הישג יוצא דופן אבל המניעים האמיתיים היו לעצור מהלך מוטעה מיסודו של הארכת סוף שבוע ללא רפורמה מתאימה שתעשה שינוי אמיתי. במובן זה, הוספת שעות עבודה הייתה מהלך הכרחי במערכת שבה אנחנו קיימים ועובדים".

 

לקריאת הראיון המלא של מגזין "עדיף" לחודש מאי לחצו כאן

 

למידע נוסף בתחום זה