בדיון עם רשות המסים בנושא מסחר אלקטרוני: "המגזר העסקי תומך בהפחתת יוקר המחייה, לא על חשבון הבריאות והבטיחות של הציבור "

יבואנים ובעלי עסקים, חברי איגוד לשכות המסחר, קיימו לאחרונה דיון עם ערן יעקב, המשנה למנהל רשות המסים, וצוותו בנושא התפתחות הייבוא האישי וה- e-commerce.

בדיון העלו חברי האיגוד שורה של בעיות, בהן הם נתקלים כתוצאה מהאפשרות של ייבוא אישי. בין היתר, ציינו היי יבואנים כי הציבור מייבא מוצרים, למשל בתחומי הבריאות דוגמת תרופות ותוספי תזונה ובתחומי התחבורה דוגמת רפידות, העלולים להוות סכנה לביטחון ולבריאות הציבור.  

היבואנים ביקשו מנציגי רשות המסים לבחון כיצד מנווטים את התהליך ועושים ויסותים, כדי למנוע פגיעה בפעילות המגזר העסקי.

בעלי אתר למכירות באינטרנט ציין כי הרפורמה בייבוא האישי גרמה להעלמותן של קטגוריות שלמות של מוצרים. לא יתכן שחברה סינית שמוכרת ב"עלי אקספרס" עושה קופון על הישראלים ללא צורך בעמידה בתנאי רגולציה ואילו עסק ישראלי לא יכול.  למה עסק ישראלי לא יכול לפרסם כמו אתר סיני, כך הוא יוכל להעסיק עוד עובדים ולספק פרנסה גם לחברות הבלדרות? האבסורד הוא שחוות דעת משפטית הציעה לי להקים חברה בחו"ל וכך לעקוף את החוק הישראלי. "

יבואן של מוצרי לייף סטייל ציין כי אנשים כבר לא מגיעים לרכוש סחורות בחנויות. צריך למצוא דרך לעודד את הישראלים לקנות באתרים ישראלים, כדי שהכסף יישאר בישראל.

יעקב התייחס ליבואנים הבלעדיים ואמר כי כאשר בדק את הנושא, הוא גילה כי בחלקם הגדול הרווח לא שונה מיבואן מקביל וזאת כתוצאה מההסכמים עם הספקים והרנטה שנקבעת בינו לבין הספק בחו"ל.

יבואן צעצועים ציין כי אסור להסתכל רק על רמת המאקרו אלא גם על רמת המיקרו, בימים אלה 2 רשתות של צעצועים סוגרות. "אנו תומכים בהפחתת יוקר המחייה ואף הפחתנו מחירים אך אסור להתפשר על תחומים כמו בריאות ובטיחות הציבור. למשל בתחום התחפושות; היבואנים נדרשים לעמוד בדרישות מכון התקנים  ואילו בייבוא אישי ניתן לייבא תחפושות מסוכנות ודליקות . פועל יוצא מהמצב הזה הוא שעסקים הפועלים על פי החוק הולכים ונסגרים ואחרים מייבאים באופן פלילי ללא בדיקות תקינה. חשוב להביא לידיעת הציבור את הסכנות."

יבואן מוצרי חשמל ציין כי החדרת מוצר חשמלי לשוק הישראלי אורך 2 -6 חודשים ומצריך השקעה כספית, זמן, בדיקות ועמידה בתקנים. ואילו אדם פרטי מזמין באינטרנט מוצר שאין לו אישורי תקנים. אותו יבואן סיפר כי היה עד לשלושה מקרים בהם אנשים שייבוא באופן אישי מוצר להחלקת שיער נשרפו להם השערות.

יבואן תוספי תזונה ציין כי הדיסוננס העיקרי הוא הרגולטור עצמו. הקושי בכל תחום מוצרי צריכה נגרם על ידי הרגולטור. בענף תוספי תזונה אנו כיבואנים רשמיים לא יכולים לייבא מוצרים מסוימים כי משרד הבריאות לא מאשר ואילו הישראלי יכול להביא כל מוצר תחת הכותרת של אחריות פרטית של הצרכן. 

יעקב התייחס לכך ואמר כי בעולם של ייבוא אישי חופשי , על פי צו יבוא חופשי, הקונה צריך להיזהר. התפיסה המשפטית היא ש"יזהר הקונה" כך שהאחריות נופלת עליו.

יבואן כלי ירייה ציין כי היבואנים נדרשים להמציא רישיון יבוא על כל יבוא של בורג, פין וקפיץ וטוב שכך, ואילו כל אדם יכול לייבא באופן אישי פטישים, דוקרנים וחלקי נשק ולעשות בהם שימוש מסוכן. זו בעיה רצינית.

בהתייחס לכך אמר יעקב כי יכולת הניטור של רשות המסים היא בעיקר מודיעינית. היכולת מאד מוגבלת אך התהליך הולך ומשתכלל. מדינת ישראל היא מהמובילות בעולם בתחום זה. לדבריו, בתחום האכיפה אנו בעיצומו של תהליך עם הדואר, שיקרום עור וגידים תוך כמה חודשים, באמצעותו תהיה לנו חשיפה גדולה יותר מבחינת חוקיות הייבוא.

יעקב ציין בישיבה כי "ה- e-commerce הוא תהליך יחסית חדש שנמצא בגידול מהיר אך עדיין בעצימות נמוכה בכל השוואה. אנו עדיין לא במקום שיש פגיעה בקמעונאי. אנו וכל העולם נמצאים בשיח של התמודדות בנושא המיסוי הישיר והעקיף. הצורך למצוא את האיזון ושיווי המשקל הנכון הוא לא טריוויאלי והוא בתהליך למידה ישראלי ועולמי. באנו לשמוע ולהבין את הבעיות שלכם, ואין כרגע פתרונות לכל הבעיות".

יעקב התייחס לגובה הפטור מתשלומי מסים ברכישה באינטרנט עד 75$ ואמר כי סכום זה הכי גבוה בעולם. יש היום שיח אירופאי להפחית את גובה הפטור. "אנו מאמינים שזה חלק מתהליך הלחימה ביוקר המחייה, וצריך לנהל את זה ברמה של אכיפה. צריך לזכור שיש מטרה לא מבוטלת של מאבק ביוקר המחייה לצד שמירה על בטיחות ובריאות הציבור. הלחץ עלינו להעלות את הפטור ולאפשר ייבוא אישי גדול.  במקרים רבים שהעלתם כדוגמאות, אנו לא הכתובת אלא הרשויות המקצועיות המוסמכות לכך כמו משרד התחבורה, הבריאות וכו'. צריך למצוא את הבאלנאס לאפשר לכלכלה החופשית ולסחר לזרום".

בפגישה סוכם כי השיח בין הצדדים ימשיך להתקיים, והיבואנים מוזמנים להעלות מקרים נוספים וקשיים בהם הם נתקלים בפני נציגי איגוד לשכות המסחר, שיפעלו בנושא מול רשות המסים.  

למידע נוסף בתחום זה