איגוד לשכות המסחר בפנייה לנמלים ולחברות הספנות בבקשה להאריך את ימי האחסנה של מכולות בחגים

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ושרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, פנו למנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן ולמנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל בבקשה להאריך את ימי האחסנה של מכולות בפטור בתקופת חגי תשרי מתקופה של 4 ימים ל-7 ימים.  "אין ספק שלנגד הנמלים עומדת טובת כלל ציבור לקוחותיכם ולכן אך ראוי הוא שתעשו מעשה מחווה של רצון טוב, לבוא לקראתם ובסופו של דבר, כלל הציבור ייהנה ממחווה זאת. מן הראוי כי חברות הנמל יעשו "מחווה של רצון טוב" ויבואו לקראת ציבור המשתמשים בנמלים."

במכתבם ציינו כי חגי תשרי מציבים אתגר שירותי ותפעולי בפני הנמל וציבור המשתמשים, בכך שהם מתאפיינים בימי עבודה קצרים וסמיכות של חגים וסופי שבוע, לצד פעילות האניות בשינוע ימי בייצוא וייבוא של סחורות, פריקת מכולות ושינוע יבשתי. "סמיכות ורצף חגי תשרי תשע"ז עלולים ליצור הצטברות גדולה מהרגיל של מכולות מטענים ושהיה ארוכה יותר של מכולות הנפרקות מהאניות ואי יכולת לשחררן ולהובילן מהנמל כבימי שגרה."

"מציאות זו תביא בצורה ודאית, לכך שימי האחסנה של מכולות בנמל, יהיו ארוכים מהרגיל. גם לאחר האפשרות לשחרור המכולות, ייווצר לחץ כביר על חברות התובלה לשנע במהירות את המכולות מהנמל החוצה, שבאופן טבעי לא יצליחו להכיל זאת כבימי שגרה, וכל זאת לצד העדיפות הנכונה לפעולות היצוא." הדבר יגרור בעליל הגדלת ההוצאות של המגזר העסקי על לא עוול בכפו. "אשר על כן מן הצדק וההגינות השירותית והתפעולית שחברות הנמל תאשרנה באופן גורף ושוויוני, את הארכת ימי הפטור מתשלום אחסנת המכולות מ- 4 ל-7 ימים בתקופת החגים. "

בנוסף, פנה לין לחברות הספנות בבקשה לבחון ברוח חיובית ולאשר באופן גורף ושיוויוני הארכת ימי הפטור מתשלום דמי השהיית המכולות, ממינימום של 7 ימים ל- 14 ימים בתקופת החגים.

בתשובות שהתקבלו על ידי המנכ"לים של חברות הנמלים (בקבצים המצורפים) ושל חברות הספנות לא הייתה הסכמה להגדלה גורפת של מספר ימי האחסון בפטור. יחד עם זאת, המשיבים ערים לבעייתיות שעלולה להיווצר וכחברות עסקיות, שרווחת לקוחותיהן עומדת לנגד עיניהן, המסר היה שכל בעיה פרטנית תיבחן לגופה.

לדבריהם, קיימת האפשרות לפנייה ישירה לכל גורם רלוונטי, אם אכן תתממש התחזית לעיכובים שיובילו לתשלום נוסף בגין אחסנה ולשטוח בפניהם את המצב העובדתי ואת הבקשה הפרטנית של כל עסק.

באיגוד לשכות המסחר מלאי תקווה, שחברות הנמל, המסופים וחברות הספנות יגלו כולם הבנה למציאות זו, שאיננה נובעת מאשמת העסקים ויהיו מוכנים להיות גמישים ולטובת הלקוחות.

למידע נוסף בתחום זה